Motorsåg och handhållet

Motorsåg Husqvarnas 400-serier

45 inlägg 23612 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

vetinte  
#208184 Jag vet att jag tänkte såhär när jag skulle köpa min första såg:
Jag vet inte vad jag behöver i framtiden (större eller mindre). Så jag valde en "mällansåg. Den kallades "bonsåg". Somsakt så hänger den med änidag. Vad jag sedan saknade var en liten såg för "röjning. Mällan 55:an o röjsågen. Då bidde de en 339.
Man får ju oxå välja varv eller kraft / (HK eller vrid) själv e jag "vridtypen" :lol: )
Tycker det var ett bra "tänk" även idag.
Så de kanske kan hjällpa dig lite. :smile:
Men ska man köpa sin förstasåg borde det vara en lite "allt i allå såg" till en början.
Kan inte nuffrerna på nya sågar men där tallas mycket om "automatisk inställnings förgasare" mm. Kan inget om det men är allmänt skeptisk till automatik o sånt. Särskilt när det ska användas i "taskiga" miljöer. O samtidigt vill man ju att den ska hänga mä länge. (jag vill iaf) Finns andra som bytter sågar efter nåra år även om den man har funkar. Så där finns ju olika tänk även när det gäller det.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#208189 Tackar Jörgen och ni andra för att ni delat med er av erfarenheter, får nog ändå säga att från att känna mig tveksam till Hv 400-serie efter att läst massvis med trådar om proffsågar mm så känns det nu som jag ändå med gott samvete och troligen utan att bli besviken kan koncentrera mig på att inhandla någon av dessa farmarsågar ändå, får se vad min åf kan ge mig för pris på de olika modellarna :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Peteflamingstar  
#208209 Ännu ett litet tips! Hör med ÅF vad denne kan ge för pris på 353:an, en modell som väl är på utgående också. Haft min i åtta år och den har tjänat mig väldigt väl för ändåmålet, dvs en del huggande i jobbet samt en del hemma. Viktmässigt ligger den väl ungefär som 400-serien men är nog aningen starkare utan att räknas som ren proffssåg (även om de finns med handtagsvärme!).

/Mvh Peter

Användarvisningsbild

Husqvarna 353 & Jonsered CS2152

traktorz  
#208227 Husky 353 och Jonsered CS2152 är tvillingmodeller som sålts under en lång tidsperiod, med i stort sett bara en kosmetisk skillnad på kåpa och färg. Lättskötta, lätta att hålla rent luftfilter och kedjebroms. Nållagret har en smörjkanal via vevaxeln, bara kedjekåpan behöver lossas vid återfettning.

Har väl inte det riktiga accet och bettet som man önskar av en såg optimerad för kvistning, men en riktigt bra allround-såg är det. De senare årsmodellerna har en förbättrad tankventilation, något som ställt till bekymmer på vår såg av den äldre typen, innan vi fattade problemorsaken.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

rikard_e  
#208230 Jag har ett 560xpg till salu snart annars :grin:



Nä men jag tror kanske att du ska satsa på ett lättare såg med mindre effekt än ett tyngre såg med mycket effekt.

Har min 339:a till gallring, skog mellan 5-30 cm, så det blir väldigt univeriellt, trotts sin låga effekt

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Nonkan  
#208250 En till aspekt på att välja en farmarsåg som t.ex. 450 är att de inte är lika stressade som en proffssåg. En 550 går alltid nära max av vad materialet mäktar med. Den går jäkligt bra men är känsligare för bristande underhåll t.ex.

En såg med lugnare motorkaraktär får inte alls samma belastning och lever ett behagligare liv. Därmed inte sagt att billigare alltid är bättre, det handlar om en avvägning (pris/prestanda på ingående komponenter bl.a.).

Annars håller jag med om mycket annat som sagts i tråden, framförallt det om att blir du mer seriös i ditt användande så köper du troligen en såg till, det är nödvändigt med något att falla tillbaka på om det handlar om näringsverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#208264
Peteflamingstar skrev:Ännu ett litet tips! Hör med ÅF vad denne kan ge för pris på 353:an, en modell som väl är på utgående också. Haft min i åtta år och den har tjänat mig väldigt väl för ändåmålet, dvs en del huggande i jobbet samt en del hemma. Viktmässigt ligger den väl ungefär som 400-serien men är nog aningen starkare utan att räknas som ren proffssåg (även om de finns med handtagsvärme!).

/Mvh Peter

Det var ett bra tips :smile: För skoj skull kollade jag lite på blocket och sökte på Hv 353, och hittade ett enligt mitt tycke bra pris hos en firma väldigt långt bort dock, men ska hör med min åf vad de kan gör på denna såg om de nu har någon med tanke på att du nämner att den är på utgång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208794
Nonkan skrev:En till aspekt på att välja en farmarsåg som t.ex. 450 är att de inte är lika stressade som en proffssåg. En 550 går alltid nära max av vad materialet mäktar med. Den går jäkligt bra men är känsligare för bristande underhåll t.ex.

En såg med lugnare motorkaraktär får inte alls samma belastning och lever ett behagligare liv. Därmed inte sagt att billigare alltid är bättre, det handlar om en avvägning (pris/prestanda på ingående komponenter bl.a.).

Annars håller jag med om mycket annat som sagts i tråden, framförallt det om att blir du mer seriös i ditt användande så köper du troligen en såg till, det är nödvändigt med något att falla tillbaka på om det handlar om näringsverksamhet.


Jag håller med, en sk farmarsåg har lite lugnare karaktär och mycket kraft även på lite lägre varv, på vedbacken är en sån att föredra före en proffssåg. Tycker jag.
Kolla på 55'an, det måste ju vara sågvärldens motsvarighet till en Volvo 240, bra på allt, inte bäst på nåt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

vetinte  
#208815
Palms skrev:Jag håller med, en sk farmarsåg har lite lugnare karaktär och mycket kraft även på lite lägre varv, på vedbacken är en sån att föredra före en proffssåg. Tycker jag.
Kolla på 55'an, det måste ju vara sågvärldens motsvarighet till en Volvo 240, bra på allt, inte bäst på nåt :mrgreen:

:lol: Mycket bra jänförelse :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#208874 En liten update,

Har varit hos min åf för Husqvarna, 353an kunde han inte få fram. De hade överlag mycket lite sågar inne, tror de hade 3st vilket gjorde mig lite tveksam direkt, tyvärr.
Men fick följande priser ivf
450in 5900kr inkl moms
445an 5200 inkl moms

Fick ner priserna ungefär 10%. Åkte hem och sov på saken, dagen efter pratade jag med en bekant som tipsade mig om en firma som är åf för Stihl som var mycket kundvänliga enligt utsago. (Visste inte att denna firma var åf för Stihl)

Så idag åkte jag dit och kollade, han visade några modeller både från Stihl och Jonsered som de även hade, men jag fastnade för Stihl 241:an, kändes som en lätt och smidig såg, dock gillade jag inte Stihls motsvarighet till Hv:s TrioBrake, men utan det kändes denna bra.

Kollade även på 261an men tyckte denna va klumpig på något sätt samt tyngre.

Fick ca 15% direkt vid prutning med monterat 15" svärd på 241an, vilket blev 5700kr

Så detta blev en vändning in på Stihl som jag inte räknat med men heller inte ångrar.

Har läst mycket bra om 241an här på forumet så detta känns ännu mer rätt på något vis :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

T Landström  
#208878 Tror Järnmagasinet håller på att få mer sågar... Nyss fått klart med att dom ska fortsätta med Hva...men HPJ är ju oxå bra att göra affärer med... ;)

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

totte  
#208884 Bra sågar allihop, känn efter vad som känns bra och annars köp där du kan vänta dig bästa servicen.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

hva123  
#209326 Är Husqvarna 353 likvärdig med en 450 eller 455? Enligt hva är 455 starkare
353 bör väl hålla ihop bättre iaf:-)

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

bonecrusher  
#209329 Hej, köpte en 445 nyligen , de har nån drive på dessa maskiner. funkar kanon till ved osv, dessutom tycker jag den är bränslesnål, långt mellan rasterna! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

totte  
#209334
hva123 skrev:353 bör väl hålla ihop bättre iaf:-)



Finns egentligen inget som säger. Farmarsågar håller vanligen lika bra som s.k. proffssågar, särskilt i allroundbruk. Skillnaden i hk är försumbar. Vad som mest talar för 353 är lite lägre vibrationsvärden.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).