Motorsåg och handhållet

harald nyborgs kedjeslip "AUTO"?

22 inlägg 18470 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: harald nyborgs kedjeslip "AUTO"?

rikard_e  
#207706 Jag har lärt mig fila på knappt 1 år, fick iofs lära mig av en riktigt duktig huggare som heter Svante Hansson. Nu kan jag fila riktigt bra iaf, om jag får säga min mening

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: harald nyborgs kedjeslip "AUTO"?

viktor meck  
#207761 klart man kan lära sig snabbare! jag tror det alltid blir bäst för hand. om man nu kan fila riktigt (som jag inte kan). jag är ju reperatör men sågar lite på fritiden. tänker ta körkortet sen ändå. är bra att ha. tänker lära mig fila riktigt. men som sagt. ska man ha en kedjeslip. köp en för några tusen. men skulle heldre lägga pengarna på något roligt tex ny såg elr skyddsutrustning. och lära mig fila för hand :)

Avatar Fallback

Re: harald nyborgs kedjeslip "AUTO"?

rikard_e  
#207786
viktor meck skrev:klart man kan lära sig snabbare! jag tror det alltid blir bäst för hand. om man nu kan fila riktigt (som jag inte kan). jag är ju reperatör men sågar lite på fritiden. tänker ta körkortet sen ändå. är bra att ha. tänker lära mig fila riktigt. men som sagt. ska man ha en kedjeslip. köp en för några tusen. men skulle heldre lägga pengarna på något roligt tex ny såg elr skyddsutrustning. och lära mig fila för hand :)

bara att använda filmall och fil som passar kedjan.

Skynda dig att ta kortet, tog mitt via sv eller vuxenskolan eller nått.
Då får man rabatt på 2000 kr, totalt kostar kortet 1600:- men det finns bara 3000 såna tillfällen kvar i sverige

Användarvisningsbild

Re: harald nyborgs kedjeslip "AUTO"?

loppan  
#209510 Jag har under några veckors tid börjat att praktisera flatfilning med plattfil efter att ha läst om det här.
Jag tycker att det är betydligt lättare att fila med plattfil än rundfil och resultatet blir något
vassare.
Läs mer här.
viewtopic.php?f=12&t=3808&st=0&sk=t&sd=a&hilit=flatfilning#p41497

Användarvisningsbild

Re: harald nyborgs kedjeslip "AUTO"?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209514 Möts sidorna i hörnet eller bara ett skär?

Användarvisningsbild

Re: harald nyborgs kedjeslip "AUTO"?

loppan  
#209579 Än så länge koncentrerat jag mig på att få ett bra skär.
Att få ett hörn får bli senare del av kursen.

Mycket intressant sätt att fila på,känns bra på något vis.
Men man kan få en väldigt orolig kedja om det blir fel.

Användarvisningsbild

Re: harald nyborgs kedjeslip "AUTO"?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209588 Det är lätt du får för mycket Näbb och inte så vass sida vilket resulterar i slöseri med kraft och onödigt slitage/skador.

Är det ingen vass sida skär den inte i kanterna utan sliter av fiber.

Ha koll på slitaget på sidolänkar och svärdsbanor. Det går fort....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).