Motorsåg och handhållet

Filmen "Motorsågen".

53 inlägg 27709 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

Skogshuggarn  
#207904
totte skrev: men det blev lite hett inomhus när det skulle bakas bröd på sommarn.


Därför hade många vad man kallar för "Sparspis",,, har en själv som funkar till alla delar, men mest som ett "kuriosum" monterad på en ordinarie/fullstor järnspis. :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

totte  
#207969 Var som tusan, där fick jag veta nåt nytt! Kan du få fram en bild på den vore det intressant att se.

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

T Landström  
#207975 Bakade dom inte bröd i bakungen? Fast det kanske bara va större hus som hade en bakugn?

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Blivande snickare  
#207978 Har just sett hela filmen å jag kan bara rekomenderar den! :smile:

Riktigt intressant för en ungdom som jag att se hur det var på den "svartvita tiden". Imponerande siffror dom kom upp till med handsågar å yxor!! :shock:
Är ju på ett sätt en rätt sorlig film åxå. Man märkte ju att fadern helt klart saknade sin son å hade lite svårt att accepera att sonen växt upp till en självständig man.
Måste åxå säga att jag knyckte mig som f¤n när Muskeltupp satte sågen i benet! :lol: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

totte  
#207983
T Landström skrev:Bakade dom inte bröd i bakungen? Fast det kanske bara va större hus som hade en bakugn?


Jo, det var många ställen som inte hade nån separat inmurad ugn, bara en järnspis med bakugn. Har nog mer med åldern på huset att göra än med storleken, gissar jag. Har sett ett och annat ställe där den gamla ugnen varit igenmurad och det satts in en vedspis med ugn.

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

T Landström  
#208006 Tror dom murade igen bakungnarna när elen och elvärmen gjorde sitt intåg...
Så va det iaf här...men här fanns både vedspis och bakungn.
Jaja...hus är ju från tidigt 1900-tal.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208010 Jag har ett gammalt hus på gården som jag brukar övernatta i. Det är helt orört sen 1850 förutom att det sattes in en Husqvarna modell 25 i slutet av 1800-talet. Bakugnen är modell 4XL men jag har inte vågat elda i varken den eller spisen. Man känner sig förflyttad lite bakåt i tiden när man sover över där -tänk om väggarna kunde tala som man säger ibland.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

röjjare  
#208024 Bakungnar finns det gott om här. Kompisen som bor i ett 60-70 talshus har en murad bakugn i källarn.
Bagarstugor finns det också många av.
I mitt hus är bakugnen riven. Lite synd då frugan bakar så gott. Hon brukar låna en bagarstuga i grannbyn istället.

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

T Landström  
#208027 Halva våran bakugn är kvar... Funderar på att återställa den...kanske inte för att jag bakar så mycket... ;)

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

axwell  
#208028 Sparspis är för mig en ca 30 cm smal vedspis som brukar sitta kloss mot elspisen.

Andra kallar kökspannorna för sparspis, regionala skillnader ?

https://www.google.se/search?q=sparspis ... B344%3B480

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208056 För mig är sparspis dom små runda sommarspisarna som passar ovanpå den ordinarie spisen efter att man plockat bort några ringar.

Tråddelning?

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

Skogshuggarn  
#208094
totte skrev:Var som tusan, där fick jag veta nåt nytt! Kan du få fram en bild på den vore det intressant att se.


Finns en hel del varianter av sparspisar,,,,rund/fyrkantig, 1 eller 2 plattor, med eller utan ugn osv, så det bästa är att leta bilder på nätet.
Gemensamt för sparspisar är iaf att de är små sk "ner-rökare" som ställes/monteras på den befintliga (järn)spisen,,, precis enl D Browns beskr.

Det Axwell är inne på kallar vi (åtminstonde här), för "Smalspis", och i större format blir det ju en regelrätt "köksspis/panna",,,typa "KöksNora".
Tycker inte de har så mycket gemensamt med "Spar/Kott/Sommarspisarna", eftersom de är fastanslutna direkt till murstocken och oftast betydligt större.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

axwell  
#208103
Skogshuggarn skrev:Det Axwell är inne på kallar vi (åtminstonde här), för "Smalspis", och i större format blir det ju en regelrätt "köksspis/panna",,,typa "KöksNora".


Kärt barn med många namn: Mycket troligt att "sparspis" som skogshuggarn beskriver är den ursprungliga. För mig innefattar ordet även den som ibland benämns smalspis.

Sök på "Sparspis" och de flesta lev. visar, när det gäller nya spisar, en Viking 30, även kallad smalspis.

Titta på hur många olika forum som folk frågar om sina sparspisar och menar den jag avser.

Min slutsats; båda kallas av vanligt folk sparspis.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Scoutman  
#208225 Har nu sett filmen, mkt intressant ska tipsa svärfar om den han har jobbat i skogen hela sitt liv (född -35) o har varit med om denna resa...
En kompis på jobbet skulle se den oxå intressant O utvärdera. Med han senare

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

skogsklipparn  
#221683 Hej! Det är händelsevis inte någon som råkar ha den här på fil eller dvd? Jag pröjsar gärna!

Tack på förhand.

/sk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).