tis 15 jan 2013, 20:34#204687
Jomen, det där med oljeblandning är ett återkommande tema, just för att gamla manualer och klisteretiketter på sågar anger en viss blandning. Men den är då alltid relaterad till den tidens oljor. På 70-talet körde man sällan på mindre än 4%, t ex, men oljan man hade då var i pricip, det som idag kallas gräsklipparolja, SAE 30 mineralolja.
Sen kan det ju vara skäl att ha lite mer ja om man har konsterad skada. Bättre en aning för mycket än för lite, men inte mycket för mycket, då koksar det. Men upp till tre är inga problem.
Dom är lite speciella att ta isär, när du lossar cylindern så lossar även övre halvan av vevhuset. Du bör ha lämpligt tätningsmedel hemma och lägga i vevhusskarven annars blir den inte tät igen. Bensinbeständig motorsilikon, t ex.
Sotning är bara att skrapa, använd lämpligen aluminiumplåt som verktyg, så blir det inga repor.
Behöver du IPL så finns den här:
http://www.barrettsmallengine.com/jonse ... slist.html
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)