Motorsåg och handhållet

Lokala ÅTF / Internet handel.

85 inlägg 34886 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

palbin  
#216193
Mange skrev:Jag har länge undrat över hur det kan vara så intressant att handla sågar och tillbehör över internet.
Jag förstår att det är för vissa geografiska skäl och att detta underlättar.
Förstår även att det finns de med större intressen o vill lära sig.

Jag har däremot svårt att se vinst i att handla över gränser hellre än här.
Ser inte hur det gynnar den enskilde användaren i längden.

Handlare behövs när det kniper, inte allt kan fixas med internet support...
En BRA ÅTF ser till att det funkar o blir lönsamt oavsett märke eller kund för det tjänar BÅDA på.

Ser dagligen de som handlar på internet och i varuhus för att det är ett par kronor billigare.
De ringer/meilar/frågar på internet före och efter köp istället för att få rätt hjälp direkt, istället köpa fel eller spendera timmar med felköp, i vissa fall lägga ut tusenlappar helt i onödan.

Har svårt o förstå varför inte fler försöker hitta hjälp här istället för en opersonlig handlare på internet. Jag skulle vilja veta vad det är som gör detta så intressant.


Att handla tex svensktillverkade (?) Hva - liksom Bacho svenska (?) skogs-
grejor från diverse utländska länder för ibland ned mot hälften är helt klart
osunt i ngn mening - icke-desto-mindre kan man bara gå in o få alla råd
ngn ÅF kan hjälpa med i Sverige och så handla utomlands när man bestämt
sig ... . Och ÅF är precis lika glada i att serva det man kommer med dem till
i vilket fall ... .

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Risarvaren  
#216239 Mycket intressant tråd det här!!! Har läst igenom hela tråden och ser att det finns många tyckanden åt olika håll. Vad som är rätt eller fel kan kanske diskuteras eller så bör man kanske till och med låta bli att ifrågasätta vilket som är vilket iom olika behov.

En viktig punkt är att de flesta tillverkare har olika marknadsprissättning (så är det hos det företag jag arbetar för), tom olika prissättning från fabrik inom Europa och tom olika prissättning mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland. Skillnaden kan vara ganska stor beroende på produkt!

Många glömmer bort de krav som producenten normalt ställer på sina nationella Distributörer och sedan vidare till ÅF. Här kan man tvista om hur väl detta kommer kunden till godo pga okunniga säljare och mekaniker (gäller HVA, Stihl, Volksvagen, Audo, Volvo eller vad som helst) Producenten ställer krav på visningsex och demoex, de ställer krav att säljare skall delta i säljutbildningar och event runt produktnyheter, krav finns på mekaniker att de skall utbilda sig ett antal timmar per år och till detta kommer utbildning på produktnyheter. Producenten ställer krav på tillgänglighet av reservdelar, inte bara filter och olja utan myyyyycket mer äns så. I Lastbilsbranschen så anser en svensk lastbilstillverkare att 95% av vad som efterfrågas skall finnas tillgängligt i landet (oavsett land) och en mycket stor del skall finnas tillgängligt över disk direkt vid fråga!
Alla dessa kostnader läggs på ÅF och att hålla ett reservdelslager kostar inte bara plats och administration men i bokslutet så är tillgången även en stor kostnad! Räntor och avskrivningar, artiklar som inte rör sig skall kasseras och vissa artiklar som exempelvis gummidetaljer och en del annat far direkt illa av att inte nyttjas.

Det är inte lätt att vara märkesbunden ÅF och den behöver sin marginal för att kunna bli bättre! Däremot skulle producenterna pressas att inte ha så stora skillnader mellan olika länder, speciellt inte länder inom EU...


Några ord om just ÅF:s problem som man kanske inte alltid tänker på...

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Risarvaren  
#216240 ...om alla hela tiden skall köpa det billigaste så kommer snart ingen i det här landet att ha råd att köpa ens det billigaste...

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216243
palbin skrev:Att handla tex svensktillverkade (?) Hva - liksom Bacho svenska (?) skogs-
grejor från diverse utländska länder för ibland ned mot hälften är helt klart
osunt i ngn mening - icke-desto-mindre kan man bara gå in o få alla råd
ngn ÅF kan hjälpa med i Sverige och så handla utomlands när man bestämt
sig ... . Och ÅF är precis lika glada i att serva det man kommer med dem till
i vilket fall ... .

Så är det inte alltid överallt alltid. Det är inte så lätt för alla o se och veta vad som är rätt o fel.
De är dem som behöver hjälp mest som förstår det minst. De läser o tittar på internet sen blir de förbannade när produkter rasar för de inte fått rätt uppstart etc. Jag förstår på sätt o vis, ser det dagligen. Har många som kommer hit efter internet köp, varuhus köp o får lägga seriösa mängder pengar på service som säljare skulle kunnat förhindra.
Jag servar inte gärna kunder som jag inte fått chansen o hjälpa rätt från början. Det blir lätt fel och en massa tjafs. Jag gör det, men inte gärna...

Hypotetiskt exempel.

En kund här i byn där jag bor köper en såg på internet 40% billigare än mitt pris.
Får den levererad och tankar o kör. Vet inget om att det långa svärd kanske inte är lämpligt för honom eftersom han är ovan/okunnig och har bara hårda träslag samt inga fil kunskaper eller annan kunskap om att sköta såg. Ett par tankar in skär den för den var snålt ställd o levererades med för långt svärd så den gick varm. Då kommer han hit o ska ha garanti. Jag gör felsökning och ser att den gått för varm. Kollar efter luftläckor men hittar inga fel på produkten. Han inte har svärd o kedja med...
Två timmar senare är bilden rätt klar, jag kan inte ta detta på garanti. Meddelar kund som blir ledsen för köpet och arg på mig. Jag monterar ihop den igen o ska ha betalt för felsökning.
Sen står kunden där med såg som blivit dyrare och inget o köra med.
Det går ett par veckor, kunden har kontaktat säljare o fått besked att de inget kan göra åt hans situation och vill han ska gå till en Bättre ÅTF som kan hjälpa honom. Han gör så, betalar en ny felsökning och får samma besked! Nu är han tröstlöst förbannad.
Försöker ta kontakt med säljaren som vid det här laget har avskrivit honom som korkad och otrevlig och inte vill ha med honom att göra. Tiden går, ingen såg o känslorna svallar!
Efter en tid till lugnar han sig något inser att det måste göras något av tre alternativ:
1) Säljas på internet som lite använd/ny servad.
2) Säljas på internet som delar.
3) Bita ihop o betala reprationen.
Eftersom han gillar sågen och vet att det är en bra såg satsar han på reparationen, här hos mig av bekvämliga skäl för det är nära. Sågen repareras och kunden meddelas att han kan hämta den.
Efter betalning o fråga hur mycket det kostat hittills visas det att han ligger 30% över "normalt" pris, 45% över det pris han fick av mig innan internet köp. Han är inte glad alls o jag är alldeles för dyr, dum och allt annat man kan tänka sig.
Det tar ett par år, under tiden servas sågen här, kunden lär sig lite var gång han kommer, och sågen går tank på tank, dunk på dunk, kedja efter kedja.
Känslor svalnar och erfarenhet, kunskap, förtroende och intresse för o lära sig ökar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

T Landström  
#216249 Kan tycka att en sådan dyr produkt borde ha en typ av världsgaranti...

Jag har en pulsklocka som jag köpte i USA och den har jag haft fått lagad på garantin här i Sverige.
Sedan kan jag ju förstå återförsäljarna om dom inte vill laga produkter som dom inte sålt...men när det kommer till garanti reparationer så borde ju inte återförsäljaren bekosta dom ändå.

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Brickan  
#216251
Mange skrev:Ett par tankar in skär den för den var snålt ställd o levererades med för långt svärd så den gick varm.
Skulle det inte täckas av garanti...? Man får ju anta att den lämnade fabriken ställd så... Då skulle det vara intressant att veta vilket märke det handlar om så man vet vad man ska undvika.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216254 Tänkvärt!
Därmed inte sagt att man inte ska vara kostnadsmedveten...

http://blogg.resume.se/anders-och-helen ... -det-inte/

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

bmbamse  
#216255 Lite "off topic" men...

I min branch håller generalagenten reda på vilka serienummer som som hamnar i Sverige och vilka som hamnar i ex.vis Norge eller Finland på den skandinaviska marknaden. Jag har vid ett par tillfällen fått göra en garantireparation av dansk-sålda skrivare och då måste de först identifieras och registreras i det svenska registret, vilket brukar kunna lösas med ett telefonsamtal till generalagenten och uppge serienumret. -Helt enkelt ett administrativt problem.

Ett annat problem för "världsgaranti" kan vara att olika marknader kan ha olika krav mm.
-Återigen min branch; asiatiska marknaden har sina speciella förutsättningar i liksom nordamerikanska marknaden och sålunda så brukar det finnas åtminstone tre varianter av huvudkort mm i partslistan beroende på vilken marknad de är avsedda för. Samma sak gäller firmware mm.

Förmodligen kan det vara liknande skillnader bland motorredskapen, och därmed kanske t.ex. en nordamerikansk såg INTE ska finnas på den europeiska kontinenten pga avgaskrav och annat...

En annan sak jag vill påminna om är att ev garanti är en sak som egentligen är emellan KÖPAREN och TILLVERKAREN. Att hänga en ÅF för att han inte tar en reparation på garanti är bara dumt! Det är i slutänden tillverkaren/generalagenten som bestämmer vad som går på garantin och vad ÅF därmed får betalt för att göra! Jag vågor med stor säkerhet säga att det finns INGEN på det här forumet som ställer sig och jobbar gratis, förutom i mycket speciella fall! (ideellt arbete i föreningar, etc)

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Risarvaren  
#216259 Naturligtvis så skall garantier honoreras men det är viktigt att man som kund läser igenom det finstilta för den vara man tänker köpa.
Betänk att en Folkvagn som säljs i Sverige inte nödvändigtvis täcks av garanti om man sedan tar med bilen till ett land utanför Europa, det är tom mycket troligt att den anses förverkad!

Många internationella tillverkare har produkter som marknadsförs i vissa länder eller regioner, detta kan hänga samman med klimat, bränslekvalitet, hur produkten normalt används i landet ifråga. En mycket bra produkt i ett land kan vara direkt olämplig i ett annat.

Inom EU finns lagstadgat hur garantier och gränshandel tillåts och om ett fel täcks av garantin så gör den normalt det inom hela EU.
Ett fel som bedöms vara handhavandefel (även om det beror på bristande information från en ÅF i UK eller Portugal) är normalt inte giltig som garantiärende! ÅF i Sverige som hjälper till gör det isåfall på sitt eget konto!!!

Ofta är ju ett krav från producenten att Distributör/ÅF gör en inspektion med eventuella justeringar enligt en fördefinierad instruktion för att garantin skall gälla från producenten.

JAg har svårt att föreställa mig en fristående ÅF som är villig att själv bära kostnaden för ett misstag som en klantig ÅF utomlands gjort och som han inte är villig att ersätta. Kunden måste ta upp detta med den ÅF som underlåtet att göra sin plikt.

Vidare så kräver många producenter av "mer avancerad" utrustning att det sker en kortfattad utbildning/instruktion vid överlämnandet av produkten. Anledningen till detta är att man vill minimera risken att drabbas att griniga kunder som haft sönder sin produkt i okunskap. Med de nuvarande EU-direktiven så är det omöjligt att hindra handel över gränserna (vilket naturligtvis inte vore bra) men det är då många gånger svårare att som kund kräva att säljaren gör rätt för sig.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216266
Brickan skrev:
Mange skrev:Ett par tankar in skär den för den var snålt ställd o levererades med för långt svärd så den gick varm.
Skulle det inte täckas av garanti...? Man får ju anta att den lämnade fabriken ställd så... Då skulle det vara intressant att veta vilket märke det handlar om så man vet vad man ska undvika.

Alla såg i alla märke o modeller bör du undvika såvida du inte har den kompetens och kunskap som krävs eller är villig o se till att nån annan med den kunskap och kompetens som krävs gör det som ska o ser till att det är rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216267
bmbamse skrev:En annan sak jag vill påminna om är att ev garanti är en sak som egentligen är emellan KÖPAREN och TILLVERKAREN. Att hänga en ÅF för att han inte tar en reparation på garanti är bara dumt! Det är i slutänden tillverkaren/generalagenten som bestämmer vad som går på garantin och vad ÅF därmed får betalt för att göra! Jag vågor med stor säkerhet säga att det finns INGEN på det här forumet som ställer sig och jobbar gratis, förutom i mycket speciella fall! (ideellt arbete i föreningar, etc)


Garanti är ofta inte tolkningar, utan ett ja eller nej.
Nån ska betala tid o delar och täcker inte garanti är det kund eller ÅTF.

Om man haft försäljningen o vet att det kanske är tveksamt så funderar han kanske på det, det gäller internet köp så tar nog inte ÅTF kostnader i de fall det blir tveksamt.
Den marginal man har i köpet ska täcka tid, service, visst material, verktyg, utbildning, och tveksamheter/goodwill etc.
Ingen försäljning innebär att det tas ur egen ficka, sen den är tom blir det ingen service alls.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216269 Bra Diskuterat i lagom ton och mycket täbkvärt o läsa!

Jättebra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

vetinte  
#216273 Här har kommit fram många argument för o emot internethandel o lokalhandel.
Men de innebär även frågor.
Jag tror att priset är det största enskilda styrmedlet. O kan man få en HQ såg för halva pengarna i England så e de ett alternativ som många överväger.

Med de som skrivits här kan man ställa sig olika frågor.
1: Om prisskillnaden e pga svenska återförsäljare har en bättre utbildningsnivå. Så borde ju rimligtvis engelsmännens vara lägre. Är det så ?
2: Om det handlar om att svenska åf skall ha mer reservdelar på hyllan då borde ju inte engelsmännen ha samma krav på sig. Är de så ?
3: Om tex HQ ställer högre krav på svenska åf än på åf i andra länder. Är de då rätt ?
De är ju ett problem som dom svenska äf får ta tag i med motiveringen att det snedvrider konkurrensen.
4: Mig veterligen så ska alla märkesanslutna ta på sig garantijobb oavsett var produkten e köpt eller vem som sålt den ?
5: Har en huggare i tex England lägre krav på sin motorsåg än vi i Sverige. Som därmed kan motivera en sämre produkt, service eller mindre utbildad åf ?
O som i sin tur kan förklara prisskillnaden ?

Återförsäljare har ett ansvar inte bara mot kund men även gent emot sin egen situasjon. Om dom känner en konkurrens från nätet (som i detta fallet) så borde dom ta upp de med tillverkarna.

Men om fallet med motorsågen hänger på att Engelska åf har mindre utgifter så kanske man skulle gå på regeringen i detta land ?

De var inte många år sen som detta inte var så stort problem. Men då var de han på andresidan gatan som sålde billigare som var problemet. (värden var lite mindre då).

Kolla i vedtråden tex. Många gånger där där sagts "jag jobbar inte gratis" o nu sas de här med :lol:
Där e fortfarande värden ganska liten. De e han på andra sidan gatan man jämför sig med.

Dehär med "att jobba gratis" är en definitionsfråga. Vad är de egentligen ?
Att man gör något utan att få betalt de förstår jag. Men hur MYCKET skal man få betalt ?

De e ju ekonomi. O ganska enkel matte. Alltså inkomster skall täcka utgifter punkt.
O ju högre utgifter man har ju högre inkomster måste man ha.
Håll nere utgifterna så kan du lev med mindre inkomsterna.

Men den allmänna trenden e ju att man ska ha så stora utgifter som möjligt o gärna lite till. "Ja då lånar vi eller jobbar över för att åka utomlands tex". O när de brister så så säger man "de e ju för jävligt med dom låga lönerna vi har. Man kan ju inte överleva".
Men de kanske beror på att man har för höga utgifter ?
Men köper man för halva priset på nätet har man ju råd till en semester.

Vilket kom först: Hönan eller ägget :?: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

bmbamse  
#216279 Fel vart dä...
Senast redigerad av bmbamse sön 10 mar 2013, 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216282 Alltihop är ekonomi. Att priset är minindre utomlands är till största del politiska grejer.
Bolags politik är en liten del, marknads/handels politik en stor del.

Visst är pris sättningen olik de som har internet handel o de som har service, butik, verkstad etc.
De har även olika kostnader och kompetens/möjligheter.

1) Ja faktiskt kan det vara så i vissa fall. Vet inte exakt hur det är i England men i USA är det definitivt sämre utbildad personal särskilt i varuhus. Det är HVA USA som säljer där, inte det nät vi har här.
2) Du behöver inte mycket delar på hyllan om du säljer över internet. Bara de kunderna köper.
Du behöver heller inte verktyg, utbildning, test utrustning, erfarenhet/kunskap.
3)Nej det är inte rätt. Heller inget bolagen bryr sig om särskilt mycket, men som Köpare borde!
4) Helt rätt på sätt o vis. Ingen kan tvingas o ta ett jobb. Handlar det om garanti jobb är det oftast enkelt. Felsökning är inte garanti jobb. Inte heller råd, tester eller förklaringar.
Användar fel, inte eller felaktigt servade heller ingen garanti...
5) Troligen inte om de handlar hos ÅTF, troligen om de handlar på internet DVS samma som här.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).