Motorsåg och handhållet

Lokala ÅTF / Internet handel.

85 inlägg 34793 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202562 Jag har länge undrat över hur det kan vara så intressant att handla sågar och tillbehör över internet.
Jag förstår att det är för vissa geografiska skäl och att detta underlättar.
Förstår även att det finns de med större intressen o vill lära sig.

Jag har däremot svårt att se vinst i att handla över gränser hellre än här.
Ser inte hur det gynnar den enskilde användaren i längden.

Handlare behövs när det kniper, inte allt kan fixas med internet support...
En BRA ÅTF ser till att det funkar o blir lönsamt oavsett märke eller kund för det tjänar BÅDA på.

Ser dagligen de som handlar på internet och i varuhus för att det är ett par kronor billigare.
De ringer/meilar/frågar på internet före och efter köp istället för att få rätt hjälp direkt, istället köpa fel eller spendera timmar med felköp, i vissa fall lägga ut tusenlappar helt i onödan.

Har svårt o förstå varför inte fler försöker hitta hjälp här istället för en opersonlig handlare på internet. Jag skulle vilja veta vad det är som gör detta så intressant.


Senast redigerad av Mange fre 04 jan 2013, 23:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

machonisti  
#202563 Tandpetare eller julgransbollar kan man köpa via nät men inte i h..vete en motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

zeetorg  
#202565 Du svarade ju på frågan själv: spara pengar...

Sedan har ju inte alla sådan tur att det finns en duktig ÅF i närheten. Det är tyvärr inte alla försäljare som kan något om sågar. Och skall man ändå få dålig service så kan man ju lika gärna få den billigt.

Själv är jag inne på din linje och vill gynna dom lokala handlarna så långt det är möjligt.

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

rikard_e  
#202566 Enda stället jag handlar på via nätet är Ellös.

Men man vill ju ha personlig kontakt och rådgivning när man köper tex såg.

Kunna känna på grejorna och ta med sig sakerna direkt.
Dessutom vill jag stödja mina lokala handlare så dom klarar sig istället för att handla via nån näthandlare.

Dessutom kunna lämna in sakerna när det krånglar, jag vet inte ens hur man lämnar tillbaka nått som krånglar via nätet.

Länge leve fysiska besök!

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202569
zeetorg skrev:Sedan har ju inte alla sådan tur att det finns en duktig ÅF i närheten. Det är tyvärr inte alla försäljare som kan något om sågar. Och skall man ändå få dålig service så kan man ju lika gärna få den billigt.

Det här hör jag ofta. Vissa handlare är inte bättre en en websida eller varuhus säljare, men de har en organisation bakom sig man kan ta del av.
Ser fortfarande inte hur det är bättre att gynna de långt bort än de närmare, i landet som kan hjälpa mer o bättre när det gäller.

En god kontakt är värd hur mycket som helst den dan du behöver hjälp.

Finns många duktiga och kunniga internet säljare innom Sverige om man nu tvunget ska handla på internet.

Att stödja handla här är viktigt om det ska finnas handlare här som man ska ta hjälp av.
Senast redigerad av Mange fre 04 jan 2013, 23:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

rokon  
#202570 Handlar man nya grejor av god kvalite' så skall de väl fungera, märkesvärkstäder finns det väl ett uppbyggt system av. De skall väl inte göra skillnad av var grejorna är köpta? Marknaden inom EU skall väl iaf vara fri, även om garantianspråk kan vara besvärliga när köp är gjort i annat land. Föredrar själv att köpa sågen lokalt, men reservdelar är ju näthandel egentligen perfekt för.

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Brickan  
#202573 ÅF ofta bundna till vissa märken vilket ger skevt urval. De ger sällan rådet att köpa ett konkurrerande märke! Jag får bättre information över nätet och kan dessutom beställa direkt och ha det hemma på någon dag - även om det kommer från Tyskland. Min erfarenhet är att ÅF har oftast inte de saker hemma som man vill köpa så jag får alltså betala dem med ett högre pris för det som jag lika lätt kunde göra själv - dvs beställa över nätet. Jag får ju faktiskt beställa av dem, men på ett mycket krångligare och mer tidsödande sätt. Det tar tid att åka dit och få dem att begripa vad jag vill ha och beställa. Dessutom tar det längre tid att få hem det eftersom de inte beställer förrän de har tillräcklig volym från den leverantören för att få ner sina fraktkostnader. Näthandlarna har som regel ett mycket större utbud. Det är inte bara priset. Näthandeln kan jag sköta när jag har tid, inte när de har tid med mig. Jag har köpt rätt mycket verktyg och utrustning både i Tyskland och England och en del även utom EU. Tyskarna är lättast att ha att göra med, särskilt när det gäller moms och så. Vill jag skicka tillbaka nåt så får jag ta frakten, men slipper helt diskussion - i vart fall nära köpet. Ska jag få en svensk butik att åtgärda nåt så krävs tur och vackert väder så de är på bra humör.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202575 Ser man i USA hur det går till så ser man vilka som förlorar.
Det är inte såg tillverkarna som säljer mer, inte varuhus säljarna som säljer mer, inte heller E-bay säljarna som säljer mer än nånsin, utan kunderna som inte har nåt ställe o vända sig till.

Köparna kan lika lätt leta efter ÅTF här o gynna dem så vi har dem kvar länge som att gynna storbolag på internet utomlands.

Ställ lite krav, våga fråga, ge inte upp för ni träffat på ett rötegg.
Det finns massor med duktigt folk som behöver stödjas med er handel här, innom våra gränser annars blir det som i USA, 30 mil mellan duktiga ÅTF...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Brickan  
#202576
Brickan skrev:... kan dessutom beställa direkt och ha det hemma på någon dag - även om det kommer från...
Ett litet exempel, jag köpte hjul (carrymaster) att sätta under en snickerimaskin från Korea. Först trodde jag att jag kontaktade en amerikansk firma, men svaret kom från Korea. Lite överaskande! Det var enda - eller i varje fall första - gången jag köpt från fjärran östern, men jag bestämde mig för att prova. Jag hade hjulen monterad samma vecka för en bråkdel av vad enklare hjul hemma kostade och de är precis så bra som jag räknat med.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

rokon  
#202577 Det brickan säger här är som att träffa, inte brickan, men väl huvudet på spiken. Helt överenstämmande med mina erfarenheter med näthandel med främst Tyskland, dock inom ett annat verksamhetsområde. Köpt tidigare åtskilligt från Tyskland och gillar den professionalitet som jag mött där. Tyckte nästan som att inte handla direkt från Tyskland var som att gå över ån för vatten. Då de ändå var dem som kunde grejorna.

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

zeetorg  
#202579
Mange skrev:
zeetorg skrev:Sedan har ju inte alla sådan tur att det finns en duktig ÅF i närheten. Det är tyvärr inte alla försäljare som kan något om sågar. Och skall man ändå få dålig service så kan man ju lika gärna få den billigt.

Det här hör jag ofta. Vissa handlare är inte bättre en en websida eller varuhus säljare, men de har en organisation bakom sig man kan ta del av.
Ser fortfarande inte hur det är bättre att gynna de långt bort än de närmare, i landet som kan hjälpa mer o bättre när det gäller.


Här håller jag nog inte med.
Kan man inte ha en personlig kontakt med säljaren/verkstaden så spelar det inte så stor roll om hjälpen är 5 eller 500 mil bort. Att förklara ett problem för någon som inte förstår, och som i sin tur måste prata med en tredje part brukar sällan bli bra.

Själv så har jag haft tur och alltid haft duktiga ÅF i närheten. Men fenomenet i sig har man ju stött på i andra sammanhang.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202581
Brickan skrev:ÅF ofta bundna till vissa märken vilket ger skevt urval. De ger sällan rådet att köpa ett konkurrerande märke!

De olika märkena har i stort sett samma utbud oavsett vilken man är "bunden" till.
Hur bundna de är är ofta upp till dig som kund.

Brickan skrev:Jag får bättre information över nätet och kan dessutom beställa direkt och ha det hemma på någon dag - även om det kommer från Tyskland. Min erfarenhet är att ÅF har oftast inte de saker hemma som man vill köpa så jag får alltså betala dem med ett högre pris för det som jag lika lätt kunde göra själv - dvs beställa över nätet. Jag får ju faktiskt beställa av dem, men på ett mycket krångligare och mer tidsödande sätt. Det tar tid att åka dit och få dem att begripa vad jag vill ha och beställa. Dessutom tar det längre tid att få hem det eftersom de inte beställer förrän de har tillräcklig volym från den leverantören för att få ner sina fraktkostnader.

Jag har inga kunder som är yrkesverksamma som kan låta sågen stå "nån dag" medans jag beställer från internet. De kan inte hålla nån dag så där hur som för de behöver tjäna pengar med sin såg. Inte roligt att du inte har nån du kan få hjälp av nära dig, men tvivlar på att det inte skulle finnas hjälp om du letade. Frakt kostnaden kan ju du stå för, om så är tvunget, det gör du ju ändå om du beställer själv.

Brickan skrev:Näthandlarna har som regel ett mycket större utbud. Det är inte bara priset. Näthandeln kan jag sköta när jag har tid, inte när de har tid med mig.

Vad skiljer det från handel här i butik eller på nät? All kunskap och info du önskar är lika tillgänglig + att du kan få personlig service o råd anpassat för dig...
Vad hindrar dig från att ta kontakt med en säljare här o be dem skicka dig eller se om du kan hämta när det passar dig?
Brickan skrev:Jag har köpt rätt mycket verktyg och utrustning både i Tyskland och England och en del även utom EU. Tyskarna är lättast att ha att göra med, särskilt när det gäller moms och så. Vill jag skicka tillbaka nåt så får jag ta frakten, men slipper helt diskussion - i vart fall nära köpet. Ska jag få en svensk butik att åtgärda nåt så krävs tur och vackert väder så de är på bra humör.

Det finns kunder jag blir glad av att se oavsett om de kommer för att handla eller för att snacka lite... Andra kunder blir jag inte lika glad att se....
En Bra handlare ser till att du får vad du ska ha, det ska inte skickas fram o tebax...
Det låter på din text som du har fått fel på internet likväl fast du inte hade nån som behövde bra väder o skylla på. Ibland blir det inte rätt hur det än handlas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202585
zeetorg skrev:
Mange skrev:
zeetorg skrev:Sedan har ju inte alla sådan tur att det finns en duktig ÅF i närheten. Det är tyvärr inte alla försäljare som kan något om sågar. Och skall man ändå få dålig service så kan man ju lika gärna få den billigt.

Det här hör jag ofta. Vissa handlare är inte bättre en en websida eller varuhus säljare, men de har en organisation bakom sig man kan ta del av.
Ser fortfarande inte hur det är bättre att gynna de långt bort än de närmare, i landet som kan hjälpa mer o bättre när det gäller.



Här håller jag nog inte med.
Kan man inte ha en personlig kontakt med säljaren/verkstaden så spelar det inte så stor roll om hjälpen är 5 eller 500 mil bort. Att förklara ett problem för någon som inte förstår, och som i sin tur måste prata med en tredje part brukar sällan bli bra.

Själv så har jag haft tur och alltid haft duktiga ÅF i närheten. Men fenomenet i sig har man ju stött på i andra sammanhang.


Jo visst, problemet är det samma, men det jag försöker få fram är att det finns duktiga internet säljare här som hjälper en, handlare som skickar o ger råd över telefon och internet/post så att handla utanför gränserna ser jag inte mycket nytta med utan att det ska vara pris inblandat.
Många vägra hjälpa till på internet o jag får skäll ibland för att jag gör det av de som är rädda o förlora sin verksamhet till utlänska företag som inte finns där sen när kunden står där o vill ha hjälp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202587 Bra start på tråden. Ser fram emot o diskutera detta mer!

:-bd

i-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Brickan  
#202589
Mange skrev:Det låter på din text som du har fått fel på internet likväl fast du inte hade nån som behövde bra väder o skylla på. Ibland blir det inte rätt hur det än handlas.

Naturligtvis kan det bli fel även där. Jag har handlat rätt mycket från http://www.thomann.de. Inga sågar dock, men väl ännu dyrare saker... Ett exempel där jag hade haft nytta av att se sakerna i verkliga livet var ett större km-stativ. Det var för tungt för mitt behov. Det gick i retur och de var lika vänliga och professionella som vanligt. Ingen övertalning krävdes, men jag fick betala returfrakten. Varje gång jag försökt returnera något till en lokal handlare har jag överösts av alternativ, oftast dyrare så att jag endera gått ut ur butiken med något annat eller med dåligt samvete för att ha fått pengarna tillbaka - inge bra någondera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).