Motorsåg och handhållet

Tips på 80cc motorsåg för grovkapning (24" svärd)

15 inlägg 7997 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på 80cc motorsåg för grovkapning (24" svärd)

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14977 Letar efter en lite större såg runt 80 cc för att kapa grov ved med.
Ska köra med 20"- 24" svärd. Diameter på stockarna är över 40cm.
Den ska klara att kapa flera timmar i sträck endast med uppehåll för tankning , byte av kedja och en kopp kaffe.
Ge lite förslag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Ponsse Ergo  
#14978 Jag tycker ju det låter ganska groteskt att ha en 80cc såg för att kapa ved, Men nog om det. Jag skulle ha köpt en Husqvarna 395XP om jag nu skulle vara i behov av en sån stor såg, Men för mig duger då min Hsqvarna 345-e TrioBrake.

Användarvisningsbild
masterchief  
#14980 Är det något du kommer hålla på med år efter år?
Har en 372a jag testat vid ett par tillfällen, men kommit fram till att man endast kan tillgodo göra sig styrkan om det är typ ek man kör.
Tycker i mjuka trädslag så skär en vanlig 357a snabbare, tror den har bättre snurr på kedjan.
För mig dugen en 357a gott, men ska man köra mycket vresig ved år efter år så kan man överväga en större, desto lättare blir det att motivera om man sedan håller på med fällning av grova ekar etc vid sidan av vedkapningen 8)

Avatar Fallback
mathias  
#14981 Stihl 460 kanske?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14985 Om du bara har grov ved, o mycket ved, hårda träslag blir små sågarna 40-55cc varma snabbt o håller inte!
Jag tycker det låter klokt o fundera lite först innan du köper.

För att ge rättvist råd eller ens fundera på om det behövs eller inte behövs lite mer info.

Har du god kunskap om såg? Alltid vasst? god service eller servar när den stannar? Stiorlek/mängd/träslag?, tid?

Normalt sett rek. jag ingen o stå på vedbacken med såg under 55cc.
Visst kan vissa o säkert många gör det, men det anstränger ofta grejerna rätt hårt. Jag hade själv en 40cc o sågade Alm nin mått 90 i diameter, gick utmärkt för mig, men jag hade tid o kunskap och tyckte det var en rolig utmaning.

Flertalet som hugger ved vet var gas, choke o dödaren sitter, men ingen mer kunskap i ämnet. Filar inte gärna o oftast med klen förbättring.
Det hänger, trycker, drar o sliter i grejerna.
Då får det vara grejer som tål lite bus.

Visst man kan köpa billiga skrot såg o spendera massor med tid o reperera, leta delar, köra med defekta grejer etc.

Tycker du gör rätt o fundera lite först!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#14991 Be din handlare ta hem 390xpg med stora luftfiltret så skall du nog klara dig :D
det är kul med en stor snabb såg när man kapar grov ved och fäller stora grova trän !!
Jag försöker dock själv alltid använda en så liten såg som möjligt för att spara min kropp.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14998 Japp! Kör regelbundet grov ved kapar allt som inte går i maskinen, den tar upp till 42cm. Har idag börjat kapa på ett bil-lass stockar av tall 60-70cm grova och lite halvtorra. Lite grus här o var så det blir snabbt slött.
Har ingen ek eller bok här, men grov gran. Kapade gran på ca 80cm i våras. Filar kjedjorna i maskin och byter när det blir slött istället för att fila på vedbacken. Har de senaste åren knäckt 1 HVA 180S 2 HVA 262 är nog fler men kommer inte ihåg mer nu. Är inte intresserad av något billigt skit. Mange hur går din Dolmar PS-7900? den är jag nyfiken på. Ska försöka hitta en handlare som har den hemma nu när julskiten äntligen är över.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15007 Jag kan lova du har kraft så du blir nöjd o lite till!

Riktigt impad av denna såg.

Har du långt till skåne?

Ska till Örebro med stopp i Kvickssund på vägen nån gång i det närmaste o kan gärna träffa o möta upp om det önskas nånstans.

Detta verkar hittils vara en raket, vi får se när den gått lite.

Dra iväg ett pm så kan jag luska fram en säljare nära, eller hitta på nåt annat kanske...

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15144 Har varit på vedbacken i dag och testat min nya Dolmar PS-7900.
Grymt stark. Bra gång och lättstartad. Härlig balans och verkar lättservad.
Var just färdig med ett lass, när 4 irriterade jägare kom och klagade att de inte hörde hunden :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15148 De är inte tystast I klassen, men de jobbar ordentligt så lite väsen får man tåla.

:D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#15237 Vad kul att du är nöjd med din Dolmar det är en riktigt bra såg vad jag har förstått !!!
Har dock aldrig kört en själv ,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15238 Hihihi...

Kipp är med all rätt sugen...

hihihi

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#15241 Aldriiiig ,, inte jag inte :P

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15251
kava skrev:Har varit på vedbacken i dag och testat min nya Dolmar PS-7900.
Grymt stark. Bra gång och lättstartad. Härlig balans och verkar lättservad.
Var just färdig med ett lass, när 4 irriterade jägare kom och klagade att de inte hörde hunden :lol:


Lite OT, men jag måste få fråga,,,,

Är det ofta som du Kava eller ni andra råkar ut för irriterade jägare när ni jobbar (kör såg), ute i skogen?.
I mina trakter är detta ytterst sällsynt, men då är också den "oskrivna lagen" att skogsarbete går före jakt,,,,basta!.

Back on track,,,,

Hoppas du får en bra arbetskamrat i din nyinskaffade 7900, Kava. 😈

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15252 De som jagar på min mark är ofta ute tidigare än vad jag är, vi brukar mötas när jag är på väg ut med sågen och de är på väg hem. Alltid trevligt att språkas vid en liten stund och ingen stör varandra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).