Motorsåg och handhållet

Nytt bedrägeriförsök

16 inlägg 8526 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt bedrägeriförsök

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

kallemek  
#199648
OAS-forests skrev:Här har du en bra såg;
http://www.blocket.se/landskrona/Motoso ... m?ca=4&w=3


Kan man köpa den där i god tro?

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

totte  
#199653
kallemek skrev:
OAS-forests skrev:Här har du en bra såg;
http://www.blocket.se/landskrona/Motoso ... m?ca=4&w=3


Kan man köpa den där i god tro?


Nej absolut inte! Inga kvitton, inget telefonnr, luktar skunk långa vägar. Kan mycket väl vara en usel kinakopia, svårt att se eftersom bilden är så liten, eller en stulen såg. Och mindre än halva priset för en såg som påstås vara ny lägger på ytterligare tvivel.

Titta lite närmare, är ganska säker på att det är en kopia, små skillnader på kopplingskåpa, bakre handtag och svärdsmuttrar.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Phantom  
#199654 Fråga är om det är sågen på bilden han säljer eller en billig kinakopia :/
Såg nu tottes inlägg.
Tror sågen på bilden är en riktig Stihl då det ser ut som gjuten text på kopplingskåpan, men den andra frågan kvarstår om det är den som säljs.

Användarvisningsbild

Nytt bedrägeriförsök

totte  
#199655 Ja det är ju ytterligare en fråga. Svårt i vilket fall att se säkert, och det är egentligen ointressant, är det den sågen som säljs och den skulle råka vara äkta så är den med rätt stor sannolikhet stulen.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Phantom  
#199659 Håller med, svårt att se på den bilden om den är äkta eller inte.
Och självklart håller jag med om att det verkar inte helt ok med den annonsen. Antingen är den stulen eller så är det en kinakopia han försöker sälja för stora pengar. Alternativt hoppas han på en försäljning med förskottsbetalning och lurar köparen på pengarna.

Jag skulle nog leta en annan såg som man vet är ärlig och ok.
Kan också vara en idé att kolla begagnade sågar hos någon ÅF som kan få in bra exemplar som blir servade och kontrollerade.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

kallemek  
#199660
Phantom skrev:Håller med, svårt att se på den bilden om den är äkta eller inte.
Och självklart håller jag med om att det verkar inte helt ok med den annonsen. Antingen är den stulen eller så är det en kinakopia han försöker sälja för stora pengar. Alternativt hoppas han på en försäljning med förskottsbetalning och lurar köparen på pengarna.

Jag skulle nog leta en annan såg som man vet är ärlig och ok.
Kan också vara en idé att kolla begagnade sågar hos någon ÅF som kan få in bra exemplar som blir servade och kontrollerade.


Bilden är bland de första resultaten man får om man googlar "stihl ms 441" och kommer från http://www.motorsaegen-portal.de/stihl/ms441_mpf.html så jag törs lova att det inte är samma exemplar som (edit: han försöker sälja) i annonsen.
Senast redigerad av kallemek mån 17 dec 2012, 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199661 Det verkar inte vara helt ovanligt att göra detta. Det var en som sålde en järnhäst på Blocket för ett tag sedan och hade knyckt en bild av min järnhäst som jag hade lagt ut i en tråd på Skogsforum (f.ö. den första som man får om man googlar på "järnhäst"-bilder)

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199663 Nä, den annonsen svarar jag inte på. Vill varken bli hälare eller bli pålurad någon billig Kinakopia. Dessutom är det drygt 30 mil till Landskrona enkel resa.

Annars besökte jag Tibro Skog och Trädgårdsmaskiner och fick låna hem en Demo 576 XPG. Ska testa den i morgon på lite vindfällen. :smile:

Annars satte deras servicekille HVA 372 före Stihl 441 när det gäller hållbarhet och tillförlitlighet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

totte  
#199676
kallemek skrev:
Phantom skrev:Håller med, svårt att se på den bilden om den är äkta eller inte.
Och självklart håller jag med om att det verkar inte helt ok med den annonsen. Antingen är den stulen eller så är det en kinakopia han försöker sälja för stora pengar. Alternativt hoppas han på en försäljning med förskottsbetalning och lurar köparen på pengarna.

Jag skulle nog leta en annan såg som man vet är ärlig och ok.
Kan också vara en idé att kolla begagnade sågar hos någon ÅF som kan få in bra exemplar som blir servade och kontrollerade.


Bilden är bland de första resultaten man får om man googlar "stihl ms 441" och kommer från http://www.motorsaegen-portal.de/stihl/ms441_mpf.html så jag törs lova att det inte är samma exemplar som (edit: han försöker sälja) i annonsen.


Jaha se på f-n när han borstar sin gris! Då är den äkta på bilden, och om det skulle finnas en såg så är det garanterat en billig skitsåg.

Edit: Har skickat in en anmälan på Blocket.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Phantom  
#199681 totte: det brukar jag också göra om något är riktigt fel eller skumt med annonserna!

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

totte  
#199683 Bra, det skall man göra, varje stoppad bedragare är minst en lessen, lurad stackare mindre.

Användarvisningsbild

Re: Nytt bedrägeriförsök

Mäki  
#199685 Det är ju ett skämt såg ni inte vad han kallar sig?
rob bor= (dåligt stavat som resten av annonsen) robber som betyder rånare. Dessutom skriver att han jobbar natt så detta kan ju ingen ta på allvar.

Användarvisningsbild

Har nån haft mejlkorrespondens med mr.X

traktorz  
#199688 Jag skulle be säljaren att ta foton på den aktuella sågen, speciellt fota av serienumret, samt även ange både serie- och modellnummer i annonsen. I tider med mycket bedrägerier, bör Blocket kanske som krav ställa att serienummer anges vid annonseringen. Person-/organisationsnummer har förhoppningsvis Blocket även som krav, för spårbarhet av annonserna.


P.S.
Undrade också över annonsen, kanske är det en luttrad ägare som just fått sin såg stulen och vill försvåra kommande häleri för just den modellen? Första tanken är dock att Blocket frekvent används vid häleri för vidarespridning av stöldgods.

Avatar Fallback

Re: Nytt bedrägeriförsök

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199740 Det verkar som blocket har blivit bovarnas favorit.
Svarade själv på en annons om ett snöblad till traktor. som var mycket billigt.
Men jag ville ha fler bilder och tele kontakt, fick svar att säljaren var hörselskadad.
Jag kontrade med att någon annan kunde tala i telefonen för hans räkning, mejlkontakten upphörde omedelbart.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).