Motorsåg och handhållet

Större drev

17 inlägg 6036 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Större drev

Skogsluffarn  
#14884 Hej är de nån som vet vad jag kan köpa ett större drev till min mod 346:a... Min affär och verkstad har bytt folk så de går utför med kunskapen... de visste nämligen ingenting.

Går det att ta förgasaren från en 357 till en 346 för att få mer klös i den?...
jag skall prova iaf... borde gå en backöl, en kväll i verkstaden sen så går allt



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
masterchief  
#14886 Orkar 346an verkligen med ett större drev?
Tycker den verkar på gränsen.
Laborerade rätt mycket med olika drev när jag körde 254, men tyckte man vann inte så mycket på det i slutänden.
Klart det blev fart på kedjan, men man tappade när man fällde grovt, då sågen sackade.
Sedan ska man ha klart för sig att många sågbyxor inte klarar den ökade kedjehastigheten.
Är de inte godkända för rätt hastighet är det inte roligt att försöka få ut ersättning från försäkringsbolaget när man själv eller någon anställd satt sågen i benet.
Varför inte köpa den uppgraderade 346an istället för att labba med annan förgasare. Lär vara rätt bra klipp i den.

Användarvisningsbild

...

Skogsluffarn  
#14890 Var precis ute i verkstaden och tog förgasaren från 357:a och satte på 346:a. de va trång vill jag lova men han gick som fan 😈
provade lite lätt.
skall på och köra med den i gallring i morrn.
Om man gasade och sen tog bort luftfiltret så rök det lite vit rök ur förgasaren, Farligt?

Han en nu byggd med en annan ljuddämpare som är öppnad, förgasare från 357 så nu är det bara ett större drev som saknas, hmm kanske skulle sänka cylinderfoten om man ändå håller på... så kommer han nog gå fint sen
men han kommer la ändå att skära snart ändå

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#14892 Det går att sätta en 357 förgasare på en 346.
har du "moddat" din 346:a själv ??

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#14898 jo jag gör det själv. Ljuddämparn kommer från en 345, då de dämparna nästan e helt rena inuti, sen så tog jag 357:ans förgasare då den skall mata mer bensin och med ett luftfilter med större luftyta, de som står på önskelistan är att skicka ner den till motorsågsservice i skeppshult och sänka cylinderfoten, sen så hade jag velat ha ett större drev så att man får fart på kedjan i förtsa gallrings skogen.

Sågen går uta bara h#lv#te 😈

och nån gång i framtiden så skall jag bygga en expansions ljuddämpare, bara jag hittar ritningar och formler för rätt cylinder volym... men då heter väl sågen nåt annat...

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14908
Skogsluffarn skrev:jo jag gör det själv. Ljuddämparn kommer från en 345, då de dämparna nästan e helt rena inuti, sen så tog jag 357:ans förgasare då den skall mata mer bensin och med ett luftfilter med större luftyta, de som står på önskelistan är att skicka ner den till motorsågsservice i skeppshult och sänka cylinderfoten, sen så hade jag velat ha ett större drev så att man får fart på kedjan i förtsa gallrings skogen.

Sågen går uta bara h#lv#te 😈

och nån gång i framtiden så skall jag bygga en expansions ljuddämpare, bara jag hittar ritningar och formler för rätt cylinder volym... men då heter väl sågen nåt annat...

att bara sänka cylinderfoten gör att den kommer att få ett högre comp men då tappar man topp effekten då man även sänker porttiderna i den.
problemet med en trimad cylinder är att man tappar på något register
antingen i botten eller mellan registret.
det finns några trix man kan prova med på cylindern olika fotpackningar
tabort ringen på tändstiftet = lite högre comp för bättre botten

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14917 Tjenare!

Klart man ska kunna ha lite kul med sin såg åxå!

Var försiktig bara, o använd den bara som leksak. Tror inte det finns många regler som gäller med moddade såg i yrkesbruk.

Ritningar o exempel, uträkningar o tester är inte svårt o hitta på expansions dämpare.
Likaså med port tider, kompression o annat. Mycket finns redan testat o undersökt.
Kompression är det minsta problemet.
Det jag ser som krångligast är o få upp mer, snabbare ovan kolv i rätt tid.

Man kan sänka cylindern men då blir kompressions volymen mindre.
Jag skulle nog sträva o fylla det utrymmet där är mer istället o kanske skapa mer och ändra tiderna så att du kan få upp mer ovan kolv o komprimera mer som kan expandera mer...

Ljuddämparen du har kan du nog öppna lite om du inte har gjort det.
Tanken är ju att det ska expandera o suga tebax varma brända gaser.
finns masasor o testa o exprimentera med detta...

Drev har jag testat på andra, dock inte 346.
Andas sågen lite bättre o du har vasst tror jag det går med större drev, men vet inte om du tjänar mycket på det...

Man kan ju vända på det åxå o exprimentera i all oändlighet.

Klent funkar .325 bättre i o kvistning.
Kapning gillar jag 3/8 mer.


Tänk säkert o ha kul!

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#14922 Det större drevet är la tänkt att det skall hjälpa på kedje farten i första och klennare andra gallringer och vid kvistning när jag fällt med större såg... men vi får se

jag håller nu mest på att exprimenter bara för att det e kul och för att det går (och om det inte går så gör man så att det går)

E de nån som har nån bra info om lösningar och formler på port tider, vad skall jag göra och hur mycket etc...
och även på expansionsljuddämpare...

Blir nog till att gå till handlarn i mellandagarna och köpa mig en ny 346 då denna sågen troligen inte kommer bli så lämplig i skoegn när jag e klar 😈

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#14968 jag tror inte det är nån större fara med att köra trimmat i skogen, det var rätt många i under gudrun som körde påställda 346:or för att slippa kånka runt på en större såg !!
men det är så klart upp till ens eget ansvar att göra det, alla mina sågar är lite lagom påställda men det är mitt val, jag jobbar dock inte åt nått bolag då blir det en helt annan sak för då är arbetgivaren ansvarig för en stor del av allt tok man som anställd kan tänkas att hitta på :D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14975 Intressant det här med trim :) . En bekant som jobbar åt ett stort skogsföretag som huggare/alltiallo har en 346a som är trimmad av en firma. Han berättade lite om sågen o bl.a. så hade han fått instruktionen att aldrig lossa svänghjulet själv. Det var tydligen monterat inslipat utan kil. Konstigt att det håller tycker jag men det var inga problem o sågen gick som tusan. Det är väl iofs. konan som håller hjulet, kilen är väl mest till för att det ska sitta rätt men ändå!!

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14984
Magnus M skrev:Intressant det här med trim :) . Det var tydligen monterat inslipat utan kil. Konstigt att det håller tycker jag men det var inga problem o sågen gick som tusan. Det är väl iofs. konan som håller hjulet, kilen är väl mest till för att det ska sitta rätt men ändå!!

Magnus M


Är det bara konat (slipat), ihop rätt, så sitter det utav själve fanken,,,, krysskil eller ej.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14986 Kilen är för att guida in på rätt ställe. Spänningen på muttern, konan på axel o i svänghjul är det som låser.

Många har ingen stål kil längre utan en utbuktning i svänghjulet såm går i skåra i axeln.

De som tror att en aluminium kil håller för några krafter kan tänka om.....

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15054
Magnus M skrev:Intressant det här med trim :) . En bekant som jobbar åt ett stort skogsföretag som huggare/alltiallo har en 346a som är trimmad av en firma. Han berättade lite om sågen o bl.a. så hade han fått instruktionen att aldrig lossa svänghjulet själv. Det var tydligen monterat inslipat utan kil. Konstigt att det håller tycker jag men det var inga problem o sågen gick som tusan. Det är väl iofs. konan som håller hjulet, kilen är väl mest till för att det ska sitta rätt men ändå!!

Magnus M

det borde ni ha räknat ut vid det här laget varför kilen är borta
TDC om det säger något

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#15055 top dead center maybe ,,,,

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15070 Att kilen är bortplockad för att tändpunkten är flyttad såg jag som så självklart att jag inte ens tänkte på att nämna det. Förutsatte väl att alla som är intresserade av trimning förstod det.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).