Motorsåg och handhållet

Såga isvakar

38 inlägg 34174 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga isvakar

urbcla  
#199098 Hejsan!

Ska skaffa mig en såg för att såga isvakar, är dykare och man måste ju få bada på vintern oxå och gamla handsågen är jag för slö för att använda och motorborren gav upp förra vintern.

Har redan skaffat mig ett 105cm svärd (med 3/8" kedja) som har stora Husqvarna fästet så nu behöver jag bara en lämplig såg och tänkte kolla här om det är någon som har koll på vad man kan behöva. Det går nog mycket lättare att såga is jämfört med träd så det ska nog inte behövas en såg för att fälla Redwood träd gissar jag.

Kan det räcka med en gammal 263'a som jag evenutellt kan få tag på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199120 Icehotel i Jukkasjärvi är proffs på att såga is, kolla med dem?

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

machonisti  
#199126 Min kompis en ivrig hobbyfiskare sågar med avlagda motorsågar med ihopsvetsade svärd så jag tror inte det är så märkvärdigt. Har aldrig hört klagomål.

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

Kse  
#199149 Icehotell har lite mer industrimodell.
isskörd.jpg

Sågmotor och ett förlängt skördarsvärd, fanns bättre bilder på nätet men dom var på en sida som säljer bilder så jag vågade inte kopiera, men ni hajjar grejen.
Har ni vägarna förbi Jukkasjärvi så åk ut och kolla, isen exporteras runt hela världen.
När svågern gifte sig köpte vi en kubikmeter is som vi gjorde en gigantisk ölkyl av, suveränt i sommarvärmen.!

Det behövs nog inte så speciellt stor såg, det gör ju inget om det tar lite tid.
Själv har jag sågat is med 346.an när jag och farsan skulle lägga nät under isen och det gick fin fint.

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

machonisti  
#199150 Räcker till 1000 badare!

Avatar Fallback

Re: Såga isvakar

zeetorg  
#199151 Jag har i.o.f.s bara sågat med 14" svärd, men det går väldigt lätt i alla fall.
Sågen jag brukar använda är en gammal Jonsered, jag kommer ej ihåg modellen.

Man brukar kunna bli lite blöt bara innan man är klar eftersom vattnet brukar spruta som ur en fontän.

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

machonisti  
#199153 Bilden demonstrerar en för mig känd bransch. Nämligen läggning av vattenledning från is. Där används ovanstående doningar. Vinterbad och sågmaskiner större än handmanövrerat?

Avatar Fallback

Re: Såga isvakar

Robertberg  
#199161 I nån annan tråd här på forumet kom man fram till att kedjor filade till 10 grader istället för 30 är effektivare.

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

machonisti  
#199163 Rätt självklart när man går in på mininivå vågar inte på mikro än.

Avatar Fallback

Re: Såga isvakar

opekka  
#199166 För dykare och isskördare (de som tar upp isen för annat bruk) är det ett mindre problem, men vill man vinterbada och såga vak är det inte så trevligt att använda motorsåg då kedjeoljan ger oljehinna i badvattnet.

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

machonisti  
#199169 Hupp vem behöver kedjeolja i vatten?

Avatar Fallback

Re: Såga isvakar

opekka  
#199173 Kedjeoljan kan kanske dräneras och avvaras om mycken is ska sågas. I normalfallet torde det vara skogssågen eller vedsågen som bärs ut på isen.

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

machonisti  
#199175 Yes! normalfall men i har campat med onormal fall i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

traktorz  
#199180
machonisti skrev:Hupp vem behöver kedjeolja i vatten?


-Vad behöver smörjning mer än till kedjan?

Visst kommer själva kedjan att kylas, men hur mår oljepumpen av att snurra i en torr miljö? De med erfarenheter kan förstås berätta om det är ett problem eller inte?

Användarvisningsbild

Re: Såga isvakar

machonisti  
#199181 Jaha!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).