Motorsåg och handhållet

Resonemang kring ny såg

39 inlägg 15718 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Resonemang kring ny såg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197849 Vad har jag för behov? Tja, har inte avrit ute mycket det jag gjort har varit med röjsåg eller klen förstagallring med min 339xp. En såg vars driftsäkerhet i snör är sådär, annars lätt och fin. Så då har jag 2 ha hagmark som jag skall ge mig på i vinter. Mest underröjning av gran, en del björk i 10-40cm klassen samt några grova granar 55-75cm. Det GÅR ju att köra med 339, men för att kapa är den väl inte jättebra kanske.

Då har jag några alternativ:
1) Renovera igång Jonsered 455 från Förr.
2) Köpa något begagnat "proffs", tex en 346xpg (handtagsvärme är stort plus, mina fingrara fryser annars väldigt snabbt!!!)
3) Köpa något nytt "allround"-såg som jag kan kapa och fälla grovt med, och ta 339 till det mesta. En "vedsåg" kanske duger?
4) Blunda, andas djupt och punga ut med en 550/560xpg.

Jag har en HVA såg och en Stihl röjsåg, Inbillar mig att det är bra att ha så få olika märken som möjligt, men det kanske inte spelar någon roll? Annars kvittar märket lika, bara det finns bra service. HVA och Stihl har jag nära till service.

Begagnat från blocket är lite av en chansning, skall kolla vad motorsågshandlarn har i begagnatlager, låter lite lockande. Jag lär ju inte köra jättemycket, mindre än röjsågen i alla fall. En begagnad för runt 3000:- servad, går det att hitta något bra?

Jag är snål och har inte gärna fler maskiner än jag behöver, så max två sågar blir det. Vad matchar min 339:a?

(Hylte Lantmän har deal att man får ett par skyddskängor om man köper dyr såg av dem...)

Ja, jag är världens veligaste. Ni skulle se mig i gallring... :D



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

Blivande snickare  
#197853 Jag gillar alternativ 4 :)
Att lantmännen har en skyddskängs-deal gör det ju inte sämre :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Resonemang kring ny såg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197878 Du har ju en bra såg för gallring. Är det 13" svärd? Att gå över 2 ha själv är ett rejält företag, hur många m3 handlar det om? Klart att en beg. proffssåg är ett intressant alternativ men jag tror att du klarar dig med den såg du har om du köper ett längre svärd. Viktigast är ändå att den är driftsäker.

Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197892 Sätta 15" på 339? Är inte det lite väl långt? Någon som har prövat kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

stefan elvis  
#197900 Stihls ms 201 har 14 tums svärd,har provat den men tycker den är lite klen, fick dock höra att den kommer uppgraderas till våren med ny kolv o cylinder som ger ökad komp så då blir den riktigt intressant. Min far som hugger mycket har använt sin hva346a i snart tio år, den är ful som stryk men
funkar oklanderligt. Köpte en beg 346a med garanti i mkt bra skick själv för några dar sen, 2500 kostade den, nästa vecka ska den provas i halvmeterdjup snö :grin:

Användarvisningsbild

Re: Resonemang kring ny såg

totte  
#197901 Nä, skulle inte sätta längre på 339, den är och förblir en förstagallringssåg och den går ju förvisso att pina ner storträd med men det är inte effektivt och det går i längden väldigt illa åt sågen att plåga den med grovkapning.

En beg 346 skulle vara mitt tips, om du inte vill lägga ut på en ny såg. Tror du blir mest nöjd om du håller dig till Husqvarna, du är van märket och det snedställda handtaget. 3000 är en rimlig summa för en såg som är genomgången och klar från en handlare.

Skönt att höra att man inte är ensam velpotta här i världen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Resonemang kring ny såg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197917 Håller med om att sågen 339xp inte passar för grov kapning under lång tid. I detta fall handlar det ju inte om det, den mesta tiden går åt till kvistning. Se vad mangan skrev;
Mangan skrev:Mest underröjning av gran, en del björk i 10-40cm klassen samt några grova granar 55-75cm.

Det jag avser med ett längre svärd är att nyttja det vid fällning av de grova granarna, skulle tro att du klarar dig med ett 15" svärd och en ny kedja. Ser att jänkarna använder ända upp till 18" svärd på sågen, se länk; http://www.husqvarna.com/us/landscape-a ... ifications

Men det är ju alltid bra med två sågar och alternativet att köpa en beg. proffssåg för 3000 kr är också bra men man får komma ihåg att de pengarna motsvarar 10 m3f barrmassa huggen och framkörd till väg.

Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197925 Fick 455:an att gå betydligt bättre nu, skall bara leta upp lödkolven så jag kan ordna stoppknappen. Kanske kan nöja mig med den då? Sitter nog en 15-16" på den dessutom.

En annan aspekt är säkerheten. Även om jag är snål, så lutar det å att jag köper nya säkerhetskläder. Där går väl ungefär halva intäkten från gallringen... ;) Bättre säkerhet i nya sågar?

(Edit: Tack för allas input förresten, uppskattas! )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Resonemang kring ny såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197978 En 245:a kanske, lite gammal men skall vara bra grejer?

http://www.blocket.se/skaraborg/Motor_s ... ?ca=16&w=2

Hur ser man om en begagnad såg är bra eller dåligt skött?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Resonemang kring ny såg

totte  
#197995 254 är det inte 245.

Väldigt svårt att se på utsidan om om nån har lagt ner lite jobb på att putsa upp den inför försäljning. Man behöver känna på den, om den känns ha hygglig komp, gärna skruva av ljuddämparen och se hur kolven ser ut, känna efter så det inte är glapp i kastbroms, handtag och andra detaljer, och så förstås provköra och känna om det är ordentligt drag i den och jämn och fin tomgång som inte varierar om man vrider sågen i sidled.

Allmänt dåliga tecken är mycket beläggningar på kylflänsarna eller många färska skrapmärken som indikerar att nån skrapat bort lager med skit både där och inuti kåpor och så.

Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

Hema  
#198203 Varför välja en 346:a om man har en 339:a? Inte bättre att välja 357, 372 ist?

Klart vill man bara ha med sig en styck såg ut, så kan jag förstå valet av 346.an, men tar man ändå med sig 339:an så kan lika gärna ta med sig en större. Samt för de som råkar sätta sågen är det naturligt att ha med sig en extra :)

Ju mer man sågar desto mer sällan sätter man den :)

Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

rikard_e  
#198209 346:an är ett starkt och bra såg, du kan ju lätt klämma på ett 15" svärd på.
sen har du ju 357xp och 359, har själv haft en 359. Bra fällsåg, lite väl tungt att kvista med dock.
Då är 346:an mer universal.

Hade nog aldrig fått för mig att ens fälla timmer med 339:a.

359:an borde du kunna få tag på för runt 5000 kr nytt.

sen är ju 550 och 560 dyra.

Vad jag fått höra är dom båda sågen rätt lika i vikt, men effekten är stor skillnad på

Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198211 Såg inte att det var något större problem att fälla ett par granar som var 70-75cm med 13'' svärd.
Sågen är en Jonsered 2147,346ans kusin.

Avatar Fallback

Re: Resonemang kring ny såg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198218 Tja, allt går. har ju upparbetat vindfälle av frötallar med 339xp.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).