Motorsåg och handhållet

1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

46 inlägg 32965 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

johan eriksson  
#202167 Lite att ladda hem och läsa för de som har intresse.
http://www.oregonchain.eu/fileadmin/sup ... /MM_SV.pdf
http://www.oregonproducts.se/se/product ... d=307&L=10

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202169 Att en mindre spårvidd skär fortare är som att säga att en smalare väg går fortare än än bredare.
Det är inte spårvidd som avgör hastigheten. Tror inte det påverkar hastighet särskilt mycket alls faktiskt efter det jag kört.

Däremot så skiljer det en hel del mellan olika kedje modeller.
Kvalite på skär tand, storlek på såg i förhållande till kedja och dess egenskaper påverkar garanterat mer än spårvidd..

Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

T Landström  
#202172 Tanken när Husqvarna kom med pixel va väl att det skulle skära bättre och vibrera mindre...
Vibrationerna vet jag inte så mycket om...men skärhastigheten tyckte jag blev bättre iaf...
Har iaf märkt skillnad de få gånger jag byter till 1,5...

Avatar Fallback

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

Kalles.boaryd  
#202174 Har bara testat 95vpx är det stor skillnad mellan de olika ?

Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202177
Kalles.boaryd skrev:Har bara testat 95vpx är det stor skillnad mellan de olika ?

Vilken såg har du provat 95 på och vad jämförde du med för kedja på denna såg?

Det är stor skillnad på 95VPX och 20LPX eller 20 BPX, och det är bara i Oregons sortiment och .325 delning.

Det finns många tillverkare ofta flera modeller/ tillverkare och flera delningar att ha 1,3mm spårvidd med.

Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202179
T Landström skrev:Tanken när Husqvarna kom med pixel va väl att det skulle skära bättre och vibrera mindre...
Vibrationerna vet jag inte så mycket om...men skärhastigheten tyckte jag blev bättre iaf...
Har iaf märkt skillnad de få gånger jag byter till 1,5...


"Pixel" är den benämning en kedja fick. Att det var 1,3mm drivlänk var inget nytt alls.
1,2 var det 1948 när Cometen slog ner.

Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

T Landström  
#202182 Må va hänt...men jag det fått höra är att Husqvarna hade försökt tidigare men inte lyckats få till det...fast nu är det väl iaf 15-16 år sedan jag köpte den första pixel-setet...

Men jag tycker iaf att skärhastigheten är bättre och det är ju mindre material som ska bort så det bör ju inte påfresta sågen lika mycket som en 1,5...
Har ingen större koll på vilken typ av tand det är...men använt både Husqvarna och Stihls 1,3 kedjor...

Avatar Fallback

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

Kalles.boaryd  
#202243 Har kört 95vpx på hva 357, så menar du att ända skilnaden mellan 1,3 och 1,5 blir vikten på svärden ?

Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202245 Nej, jag menar att du hade blivit mer nöjd men 20BPX om du kvistar normalt, står du o kapar sp är 20LPX att föredra. Ska gissa på att din såg kapar ca 35% bättre med 20LPX.
Vill du sen att det ska hålla/funka bättre hoppar du upp till 1,5/21.
Kör du enbart i hårda träslag går det inget vidare med 1,3.

Du utnyttjar inte kraften i din 357 med 95vpx.

Avatar Fallback

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

Kalles.boaryd  
#202247 Tackar för tipsen ska testa detta

Avatar Fallback

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

SawTroll  
#202269
Kalles.boaryd skrev:Jag tycker 1,3mm skär fortare änn 1,5mm . Vad har du för tanke om detta?

:roll:

Det spiller normalt ingen rolle om kjedet er 1,3 eller 1,5, så lenge det er samme modellserie (eks. vis 20bpx vs. 21bpx) og passer til sverdet.

Når 1,3 kjedet er H30/95vpx ("pixel") blir det en annen sak, for det er en annen kjedemodell, med andre egenskaper. Det finnes ingen 1,5mm versjon av denne modellen.

Avatar Fallback

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

SawTroll  
#202270
T Landström skrev:Tanken när Husqvarna kom med pixel va väl att det skulle skära bättre och vibrera mindre...
Vibrationerna vet jag inte så mycket om...men skärhastigheten tyckte jag blev bättre iaf...
Har iaf märkt skillnad de få gånger jag byter till 1,5...



Det kommer helt an på hva du sammenligner med, og på hvilken sag.

Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

T Landström  
#202271
SawTroll skrev:
T Landström skrev:Tanken när Husqvarna kom med pixel va väl att det skulle skära bättre och vibrera mindre...
Vibrationerna vet jag inte så mycket om...men skärhastigheten tyckte jag blev bättre iaf...
Har iaf märkt skillnad de få gånger jag byter till 1,5...



Det kommer helt an på hva du sammenligner med, og på hvilken sag.


Jo, så är det ju...

Avatar Fallback

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

SawTroll  
#202272
Mange skrev:Nej, jag menar att du hade blivit mer nöjd men 20BPX om du kvistar normalt, står du o kapar sp är 20LPX att föredra. Ska gissa på att din såg kapar ca 35% bättre med 20LPX.
Vill du sen att det ska hålla/funka bättre hoppar du upp till 1,5/21.
Kör du enbart i hårda träslag går det inget vidare med 1,3.

Du utnyttjar inte kraften i din 357 med 95vpx.



Ikke med 346xp og tilsvarende heller, men med 353 (tilsv) så begynner det å jevne seg ut. På svakere sager er H30/95vpx helt klart et godt alternativ.

Användarvisningsbild

Re: 1.3 eller 1.5mm kjede på Husqvarna 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202280
SawTroll skrev:Ikke med 346xp og tilsvarende heller, men med 353 (tilsv) så begynner det å jevne seg ut. På svakere sager er H30/95vpx helt klart et godt alternativ.
Kan du förklara varför det inte är ok med 95 på 353 men inte på 346?

Båda är över 50cc och har orken o dra 20/21/22.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).