Motorsåg och handhållet

Lämna in eller serva själv?

15 inlägg 8295 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämna in eller serva själv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196703 Lämnar ni in era motorsågar/röjsågar eller servar ni själva?

Har aldrig haft isär en tvåtaktare, men någon gång måste ju vara den första. Problemet är väl att jag inte vet hur det ser ut när det är "bra" resp. "dåligt". Är detta OK, tex, när man tagit bort luftfiltret på röjsågen?

DSC_0155.jpg


Service kostade 595:-, och just nu är jag extra snål. Röjt ca 13 ha ( ca 250 timmar? ) på snart 3 år. Dags för en genomgång? Lutar nog att jag lämnar in den.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

machonisti  
#196709 Alltid extra snål!

Servar alltid själv!


Lätt putsning plus översyn några gånger per år, generalputsning och check av vitala funktioner innan säsongen inleds på hösten.

Då brukar man få rätt många timmar på sågen att när den får allvarligare men som besvär med tomgång fast förgasarn är rengjord osv, köper jag nytt. De gamla använder jag sedan som vedsåg eller dylikt.

Avatar Fallback

Re: Lämna in eller serva själv?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196715 Brukar lämna in såget när det krånglar. Jag hade lämnat in mitt såg om det går så illa som du beskriver.

Men det beror väl ochså på hur intresserad man är av att pilla med såna här fel. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196717 Sitter kunskap och erfarenhet där i kombination med lite intresse så varför inte...

Men inte alla borde serva själv. Kan bli dyrt om det blir fel och svida med många o sura "läropengar"...

Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

machonisti  
#196718 Mange, alla kurser kostar. Kan se lärpengen som en kursavgift blott inte kursavgifterna blir alltför höga.

Avatar Fallback

Re: Lämna in eller serva själv?

Phantom  
#196719 Håller med Mange, och tycker nog att intresset är en viktig del i den ekvationen. Med tillräckligt stort intresse så samlar man på sig kunskap och får erfarenhet därigenom.
Är man det minsta osäker bör man konsultera någon som är kunnig om hur det ska göras.

Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196724
Mangan skrev:Lämnar ni in era motorsågar/röjsågar eller servar ni själva?

Har aldrig haft isär en tvåtaktare, men någon gång måste ju vara den första. Problemet är väl att jag inte vet hur det ser ut när det är "bra" resp. "dåligt". Är detta OK, tex, när man tagit bort luftfiltret på röjsågen?

DSC_0155.jpg


Service kostade 595:-, och just nu är jag extra snål. Röjt ca 13 ha ( ca 250 timmar? ) på snart 3 år. Dags för en genomgång? Lutar nog att jag lämnar in den.


13ha kan väl inte ta 250 timmar??

Nåja, det du ser på bilden är normalt för en tvåtaktare, de brukar spotta tillbaka lite bränsle/luft-blandning i vissa lägen.
Serva själv om du vill lära dig lite, gör rent filter och byt tändstift och filtret i tanken.
Kolla att det finns fett i vinkelväxeln.
Gör rent cylinderflänsarna så den får den kylning den ska ha, det här missar många och till slut skär sågen.

Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

machonisti  
#196726 Hur rengörs kylflänsarna bäst?

Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196730 Mekaniskt.
Man får använda lite av varje ibland, jag har en uttjänt liten rund mässingborste som man gör rent gevärspipan med, den funkar grymt bra!

Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

machonisti  
#196735 Ställde frågan eftersom det är svårare än det låter. Lite tryckluft räcker inte till. Brukar ni använda medel eller?

Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196745 Hehe ja ser ju tyvärr ut som ett skatbo i en del sågar som inte fått någon kärlek....

Avatar Fallback

Re: Lämna in eller serva själv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196747
Palms skrev:13ha kan väl inte ta 250 timmar??


Kan det visst! :grin: När det kryper uppåt 4-5 meter i höjd och tätt och man är ovan (och extra nogran/velig) så. Fast nu senast hann jag 1,5ha på 2,5 dagar, kanske 15 timmar totalt. Så det beror på. Växer väl tätare här nere än vad du är van vid också?

Bild


Eller så är det bara jag som är slö. ;)

Nåja, det du ser på bilden är normalt för en tvåtaktare, de brukar spotta tillbaka lite bränsle/luft-blandning i vissa lägen.


Okej, en sak mindre att oroa sig över.

Serva själv om du vill lära dig lite, gör rent filter och byt tändstift och filtret i tanken.
Kolla att det finns fett i vinkelväxeln.


Kolla luftfiltret och fetta vinkelväxlen är nog allt jag gjort.

Gör rent cylinderflänsarna så den får den kylning den ska ha, det här missar många och till slut skär sågen.


Bra poäng, skall komma ihåg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämna in eller serva själv?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197003 Är det 13ha av sånt som på bilden så är det ju klart att det tar lite tid, speciellt om man är långsam och dessutom noggrann :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lämna in eller serva själv?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198151 Har du fått reda på felet?

Avatar Fallback

Re: Lämna in eller serva själv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198155 Den är på verkstan fortfarande. Skruvade upp tomgången lite då stannade den inte i alla fall. Skall höra om han såg något när jag får tillbaka den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).