Motorsåg och handhållet

Filar till 325 1.3 mm kedja.

17 inlägg 18293 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filar till 325 1.3 mm kedja.

rikard_e  
#196570 Hejsan, har inte filat mitt kvistsåg manuellt förut, utan alltid kört den med maskinslipen.

Var och köpte ett filkitt till 325 kedja, 1.3 mm pixel.
innehåller plattfil, 2 st 4.8 mm rundfilar, handtag och 325 1.3mm pixelmall.

När jag började fila med mallen på, så kände jag att filen ligger väldigt högt upp på mallen, och likaså på tanden. Upplever att det blir fel vinkel på hela tanden och fel vinkel på övre skärdelen på tanden. Mallen ligger i rotationsriktigt!

Enligt specifikation (hva-hemsida) så ska det vara 4.8 mm till 1.3 mm 325 kedja.

Hur har ni det på era 1.3 mm kedjor?
SKa jag skaffa mindre filar som passar bättre eller vad har jag gjort för fel?

Här ser ni mittentanden är filat med mall och 4.8 mm fil.

Gamla kedja, filad med mall.
IMG_1311.JPG



En helt kedja, kanske lite dålig bild kanske

IMG_1313.JPG




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

traktorz  
#196620 Förutsätter att du har rätt mall till pixelkedjan, men det brukar stå påstämplat dito.

Finns väl ingen anledning att frångå rekommendationen att använda Ø4.8mm fildiam.
Antar att en mindre fildiameter medför att du bara inte nyttjar tandens hela skärhöjd.

Jag lärde mig fila med en Filjonte, framför allt förstå alla de olika vinklarna för att få till en skarp tand. Har nu lagt den åt sidan, eftersom jag inte behöver den längre. Den kunde vara bättre mekaniskt, då plastdetaljer i Jula-varianten gör den lite racklig.
Bild


Den mall jag rekommenderar idag finns på Jula från Oregon:
Bild


För tillfället provar jag PFERDS äldre mall med två filar, för att fila ryttaren i samma drag som tanden. Rekommenderar att man lärt sig vinklarna först, genom att praktisera med mallen från Oregon.
Bild
Bild



Stihl har ett flertal modeller:
Bild
Bild
Bild
Bild


Husqvarna/Jonsereds har förstås de minsta och smidigaste mallarna:
http://www.husqvarna.com/se/accessories ... trustning/
Bild
Bild
Bild
Bild

Avatar Fallback

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

rikard_e  
#196737 Jo som sagt, pixelmall 325 1.3 mm.

Men var hos återförsäljaren idag, det ska vara 4.5 mm fil om du har ett X bakom kedjebektäckningsnumret, tex som i detta fallet H30 056E X, om det nu är pixelkedja.



Helt otroligt att det finns en sån uppsjö med filar och mallar.

Filar du med Oregons egna filar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

traktorz  
#196755 Om man kikar på Oregons guider, så hittar man inget annat än fildiametern 3/8" till en .325" kedja:
http://www.oregonproducts.se/en/support ... tml?id=180

Varför förlora 0.3mm av tandens befintliga skärhöjd med att använda en icke rekommmenderad fildiameter?

Användarvisningsbild

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

totte  
#196767 Hmm, undrar om det inte är 3/16" som du menar - 4,8 mm. 9,5 mm verkar lite i överkant. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196789
traktorz skrev:Varför förlora 0.3mm av tandens befintliga skärhöjd med att använda en icke rekommmenderad fildiameter?


Hur menar du med skärhöjd?

Risken med att använda "fel" fil är att profil och vinklar inte blir rätt.
Mer eller mindre höknäbb och botten på tand ser inte rätt ut.

I slutet på en 95VPX kan det vara svårt att få den riktigt bra utan att den blir lite för mycket ( , alltså filen ligger för högt i tand. Detta för att inte skada ramen i kedjan då man filar med något "fel" vinklar. Då kan det funka o använda 4.5mm fil.

Avatar Fallback

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

rikard_e  
#196854 Har provfilat med 4.5 mm fil nu iaf. Blev helt annat resultat.
Riktigt jädra nöjd. Nu fick höknäbben sin form och vinkel, och tanden står inte rakt.
Skär precis som den ska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

Brumsten  
#197030 Hej, att fila sågkedjor är en konst, lämnar inte utrymme för egna spekulatiner.
Sök upp information från Bertil Thyr eller Svante Hansson på nätet, dom kan fila kedjor.
Med hopp om snar bättring // Brummis.

Avatar Fallback

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

Brumsten  
#197033 Hej, har kollat närmare på tråden, är det kedjetypen eller användarna det är fel på.
En sågkedja är utvecklad för att skära i veden med kraft från en motor. Skäpan i sågtanden är det som gör att den
skär i veden. Det är inte bara att skära som är tandens uppgift, den ska också dra ut spånen från veden. Därför är det viktigt att skärtanden är rätt filad. Dvs. rätt vinklar och djup i tanden. Lär er att fila på rätt sätt
Ok, jag vet att jag sticker ut hakan.

Användarvisningsbild

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197036 Det gör inget att man sticker ut hakan lite...

Problemet hos de som kommer hit är oftast att de är proffs o gärna vill visa hur det ska filas hellre än o prova nåt nytt o utvecklas.
.
Att vara nöjd i sin filning är samma som att det inte blir bättre. Kanske är det bra nog, men inte så bra det kan bli. Det finns ingen övre gräns, det kan hela tiden bli bättre.

Svante H och andra visar gärna. Jag har tränings tillfälle där man provar på lite olika grejer för att förstå och se skillnader.

Mycket lättare o förstå om man står så man kan se hur det ser ut. Vet man sen hur det Ska se ut är det bara träning som saknas. 9 av tio vet INTE hur det ska se ut.
De vet inte vilken form tandens egg ska ha eller hur yta och kant ser ut när det är vasst.

Skärpa ser man inte för blotta ögat, det måste till hjälpmedel.

Man kan känna det men inte se...

Avatar Fallback

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

rikard_e  
#197042
Brumsten skrev:Hej, att fila sågkedjor är en konst, lämnar inte utrymme för egna spekulatiner.
Sök upp information från Bertil Thyr eller Svante Hansson på nätet, dom kan fila kedjor.
Med hopp om snar bättring // Brummis.

Ska fråga Svante nästa kurs tänkte jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197105
Mange skrev:Jag har tränings tillfälle där man provar på lite olika grejer för att förstå och se skillnader.



Va bra!! Var och när?

Användarvisningsbild

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197113 Här o när det passar. Du är hjärtans välkommen!

Avatar Fallback

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

volvo_buster  
#197117
Mange skrev:Här o när det passar. Du är hjärtans välkommen!


Tackar för "inbjudan"! ;)

Btw så tackar jag också för all hjälp med min 357, den går tok-bra nu!!!!

Användarvisningsbild

Re: Filar till 325 1.3 mm kedja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197121 Låter bra!

Du hittar hit så slå en signal när det ska filas!

Inte imorgon för då är jag på region muséet i Kristianstad på invigning!
De har motorsåg där nu!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).