Motorsåg och handhållet

McCulloch

8 inlägg 17199 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

McCulloch

husqvarna1994  
#195542 Vad tycker ni om McCulloch motorsågar? Är det någon som har erfarenhet? Som jag förstår så äger husqvarna McCulloch nu för tiden men är det samma kvalitet? Alla svar uppskattas!!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: McCulloch

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195560 McCulloch ersatte väl Partner inom hobbysegmentet?
Fräsig design, duger säker att såga nåt smått på gården men knappast nån kvalitetsprodukt.

Förr i tiden var McCulloch riktiga proffssågar, har en 1-53 från 60-talet (?) och den går än, tvivlar på att man kommer att kunna säga detsamma om dagens Partn...McCulloch!

Användarvisningsbild

Re: McCulloch

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195597 Partner och McCulloch har varit lika aktörer i hobby segmentet här de sista 10-15 åren.
Lite onödigt med två såg märke bara olika dekaler, så jag förstår dem...
Att de valde McCulloch av de två är nog för att det har lite bättre sjung i sig utomlands.

Avatar Fallback

Re: McCulloch

foton  
#195608 Tidigt 60 tal var det tävling mellan McCulloch och Homelite om herraväldet i skogen.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195616 Det var lite olika det där.
Just i den trakt man hade duktiga säljare/bra service var det mycket av just det märket.

De stora aktörerna var Jonsered, Partner, McCulloch och Homelite men det fanns mer som slog stort på sina ställen.

Här i de trakter jag bor var det mycket Partner fram till slutet på 60'talet då HVA visade framfötterna lite mer. Även Jonsered o Homelite fanns det en hel del.

Söder över var McCulloch region. Väster var nog mycket partner, och Öster Homelite o mer av de mindre märkena.

Svårt o säga med säker hetmen om man ser till var säljarna fanns o var täta säger det en del. Lägger man sen till att det finns såg i stugorna man hittar på som är av ett visst märke men inga av andra märken säger det en del till. Sista delen i ett sånt här uttalande kommer från samtal med säljare och användare. var del i sig ger inte mycket, men sammantaget så blir det en mindre luddig bild.

Har en lista över säljare i min region, nya och gamla. Då är det lätt o se vilka områden det finns mycket såg av ett märke.

Riktigt glad blir man när det hittas en kioskvältare! En ovanlig såg som inte borde funnits där. Som att i en lada i södra skåne hitta en Bolens. Inte lätt o reda ut hur i hela världen den hittat dit.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch

totte  
#195651 I vilket fall, dagens McCulloch/Partner är inte i närheten av proffskvalitet, de har ingenting att göra med äldre tiders starka, tåliga maskiner. Görs i italien, där det produceras mängder av konsumentsågar som målas och dekalsätts för olika märken.

Ganska dugliga hobbysågar dock, ett klart steg bättre än de superbilliga kinasågarna. För villaägaren som skall kapa ett par m3 ved till brasan och ta ner ett träd nu och då så duger dom fint. Men man bör kolla upp om det finns service och reservdelar att tillgå innan man köper.

Avatar Fallback

Re: McCulloch

Bajk  
#195666 Som sagt Partner är nedlagt och man kommer att satsa på McCulloch istället som ett val för fritidssågsren/villaägaren. Man kommer fortfarande komma att få tag i reservdelar till sina Partner maskiner.

McCulloch två sågar 450 och 410 produceras i Husqvarna. Modellerna 380 och 340 tillverkas i USA. Har lite tekniska prylar som dagens proffssågar, tex primer, dekomp.ventil, verktygslös krdjespännare, fönster på bensin tanken, "soft start" och allt vad det heter.

Men levererar inte det som en proffssåg gör.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch

husqvarna1994  
#195700 tack för alla svaren! Uppskattas!!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar