Motorsåg och handhållet

Partner A55 från 70-talet?

47 inlägg 26239 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

SawTroll  
#196263 Så vidt jeg vet så var A55 en "farmer-modell", som manglet AV system?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

totte  
#196269 Nej, dom bilder jag sett på A55 har AV, men en farmarsåg är det. Föregångaren F55 hade inte AV.

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

nalle34  
#196288 Här kommer en bild på Patner A55, berom ursäkt för bild kvaliten och att det inte ser snyggt städat ut i garasest. Står på en kartang som ni kan nog gissa vad det är. En dum fråga var är AV system för något ni menar. skogsbilder/search.php?search_id=recent

Kan ju vara kul för dom som aldrig sätt en sådan motorsåg i verkliga livet, att se på bild. Men sågen väger bly och är stark som en häst en =) Har du några spesikapetioner mange på den. Så man kan gämföra den med nya sågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196289 Av Vibrerings system (AV).

A55. http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =20&t=9166

Den bilden som är på CSCC Mikes sida är inte helt rätt. Rätt familj, fel modell.
Vi försöker hålla och hjälpas åt att uppdatera/komplettera specefikationer på CSCC.
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument
Antar det är källan till SawTrolls missuppfattning.

CSCC är bra på många sätt, men inte helt perfekt. Vi pratade om detta förra gången Mike var här o denna med.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 55&t=19097

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

nalle34  
#196291 Tussen tack mange på pappret så värkar den inte så stark men jag tycker den har MYCKET bättre botten drag en moderna sågar och käns starkare än dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

Brumsten  
#196292 Hej, Jag har kollat bilden som Nalle skickade in, och det är ingen A-55:a. A-55 hade svart vevhus, det som visas på bilden är en 522:a eller en 523:a. A-55 var ett sätt för Partner att ta fram en farmarsåg
med 325" kedja som började bli populär bland huggana vid den tiden. Dock var det inte så lyckat med tanke på att längden på kedjan blev lite udda.När man satte på ett svärd med lilla infästningen på ett stort vevhus fick man göra ledplåtar för kedjeoljan i aluminium som idag ej går att uppbringa. F-55 var samma såg utan avvibrerat handtag och såldes mest med 3/8" kedja om jag ej minns fel. Efter snart 40 år med motorsågar är det lätt att ibland minnas fel, hoppas att ni har överseende med det.

Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196297 Var är bilden?

Led plåtar i ALU? Lilla infästningen?
De A55 jag sett har haft stora infästningen, alla med 3/8.
.325 provades här i omgångar men funkade inget vidare så de flesta fortsatte köra 3/8...
Men de ändrade inte fästet, bara delningen.

F55 har jag inte sett här bara föregångaren R16. Inte lätt o hitta export sågar här.
Lite mer skiljer F55 och A55 än av system, men de är i samma familj....

F55 var som sagt inte av vibrerade men F55A och F65 var av vibrerade.

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

nalle34  
#196300 Är dålig på lägga in bilden direkt i strängen men här har du länk till mina bilder mange.
skogsbilder/search.php?search_id=egosearch

Ser inte på bilden att kpplingskppan verkar vara gul färgad. Fars gubben kanse vart lurad på 70 talet av proffs huggaren. Men känns alldeles för stark för att vara en klenare såg.

Titta på bilden mange

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196302 skogsbilder/image.php?album_id=531&image_id=7399

Hittade bilden...

Det är inte A55.
Du ser bild på den Här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =20&t=9166

För att veta vilken modell du troligen har får man kolla cylinder, tändning, av vibrering och oljepump.

Jag tror det är en R22 eller kanske 18 Oavsett så är det rätt lika sågar o lika kul.

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

Brumsten  
#196313 Hej igen, ett lite förtydligande. A55 sålder i sverige med 325" kedja och om jag minns rätt 58dl.
Vevhuset var avsett för svärd med stor infästning (3/8"). Man monterade klenare svärdsbultar och ledplåtar för kedjeoljan som säkte ner oljakanalen till det lägre svärdet. Ett probleem var att kedjan gick i luften en lång bit innan den landade på svärdet pga. en stor drivkrans 9t vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196315 Tog lite bilder på min som jag letar delar till...

Vanliga plåtar, samma svärdsfäste (stora) med 3/8...
Senast redigerad av Mange tis 27 nov 2012, 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196317 Letade lite i papperna men hittar inte sprängskissen. Är det nån som har en så skulle jag bli glad över en scanning/kopia.

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

SawTroll  
#196319
totte skrev:Nej, dom bilder jag sett på A55 har AV, men en farmarsåg är det. Föregångaren F55 hade inte AV.



Så vidt vites finnes F55 både med (F55A) og uten AV, kanskje gjør A55 det også - eller kanskje jeg ble lurt av (nok et) misvisende bilde på Acres site - eller noen har byttet ut starterdekslet på det bildet som viser en med, og den egentlig er en F55A? :?:

Dette er gamle sager, og alle deler er ikke alltid fra "riktig" modell. Uansett så har jo sagen interesse for en som samler på Partner sager! :grin:

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

SawTroll  
#196321
nalle34 skrev:Här kommer en bild på Patner A55, berom ursäkt för bild kvaliten och att det inte ser snyggt städat ut i garasest. Står på en kartang som ni kan nog gissa vad det är. En dum fråga var är AV system för något ni menar. skogsbilder/search.php?search_id=recent

Kan ju vara kul för dom som aldrig sätt en sådan motorsåg i verkliga livet, att se på bild. Men sågen väger bly och är stark som en häst en =) Har du några spesikapetioner mange på den. Så man kan gämföra den med nya sågar.



Den kan være flere forskjellige modeller, men som andre har sagt er det definitivt ikke en A55. Din sag har AV, og kan ut ifra bildet være bl.a R19, R22/23, R117, R119, R417, R420, R421, R517, R522/523. De fleste av disse er 55cc, men noen er 65cc.

Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196336
SawTroll skrev:
totte skrev:Nej, dom bilder jag sett på A55 har AV, men en farmarsåg är det. Föregångaren F55 hade inte AV.



Så vidt vites finnes F55 både med (F55A) og uten AV, kanskje gjør A55 det også - eller kanskje jeg ble lurt av (nok et) misvisende bilde på Acres site - eller noen har byttet ut starterdekslet på det bildet som viser en med, og den egentlig er en F55A? :?:

Dette er gamle sager, og alle deler er ikke alltid fra "riktig" modell. Uansett så har jo sagen interesse for en som samler på Partner sager! :grin:


Har du nån info som styrker detta påstående om flera versioner av A55?
Jag hittar ingen info om att det finns flera versioner A55 eller Allround som denna modell kallades.
Det finns inga fler versioner av denna modell! Detta är en Bondsåg som den kallades.
En Jubileums modell enligt beskrivningen. Vad de jubilerade vet jag inte.
Partner (Och andra vid denna tidsperiod) ändrade oftast modell beteckning så att missförstånd undviks när de ändrats/förbättrats etc.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).