Motorsåg och handhållet

Koppling Stihl 480??

11 inlägg 9642 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppling Stihl 480??

forest.  
#195070 Har en Sthil 480 röjsåg som troligen kopplingen är vajsing på, kopplingen ligger på vid start dvs. klingan snurrar när jag drar i startsnöre, någon som ahr erfarenhet och vad gör åt detta fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Koppling Stihl 480??

wigge  
#195073 Jo, dela sågen nedanför motorkroppen, sitter en slungkoppling där som du kan ta lös å putsa upp om de tex kommit lite rost där.

Har fått göra de några gånger på en 450i..

Avatar Fallback

Re: Koppling Stihl 480??

superglue  
#195095 även jag har fått min att rosta ihop en gång. Kolla det först innan du beställer nåt nytt.

Användarvisningsbild

Re: Koppling Stihl 480??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195111 Rost kan det vara,men jag tror att det med stor sannolikhet är det en av fjädrarna i kopplingen som gått av! det händer ibland och är lätt att byta! dom kostar några kronor! man byter självklart bägge fjädrana när man ändå är där å "gräver"! :smile:

Om det är rost så brukar det släppa ganska fort om man gasar på och försöker stoppa klingan mot nåt träd eller nåt!....gasa på ett tag så att sågen blir lite varm! det brukar släppa lättare då!

Avatar Fallback

Re: Koppling Stihl 480??

superglue  
#195151
Huggarn skrev:Rost kan det vara,men jag tror att det med stor sannolikhet är det en av fjädrarna i kopplingen som gått av! det händer ibland och är lätt att byta! dom kostar några kronor! man byter självklart bägge fjädrana när man ändå är där å "gräver"! :smile:

Om det är rost så brukar det släppa ganska fort om man gasar på och försöker stoppa klingan mot nåt träd eller nåt!....gasa på ett tag så att sågen blir lite varm! det brukar släppa lättare då!




Det gjorde inte min, men jag lät sågen stå utomhus i nästan 2 månader mitt i vintern innan jag kom på vad jag hade gjort :oops: Sen när det blev vår och jag skulle börja röja istället för att hugga igen så var jag bobmbsäker på att kopplingen gått. Men med nog wd-40 och lite våld så fick jag loss det :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Koppling Stihl 480??

adahlm  
#486377
Bild


Hur får man demonterat / monterat spårringen 24 på bilden? Tänkte ta o byta hela kopplingen på 480 då fjädrarna var av, och kopplingen allmänt sliten - men har inget passligt verktyg för spårringen.

Användarvisningsbild

Re: Koppling Stihl 480??

totte  
#486383 Lite otydligt i bilden, men det verkar vara en sån som har ett litet hål i varje ände. En låsringstång är då vad du behöver. T ex: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ngstanger/

Användarvisningsbild

Re: Koppling Stihl 480??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486386 Koppling kan du byta ändå, den sitter på motorn när du delar, men om du ska byta kopplingstrumma eller dess lager etc får du riva det.
Man kan ta den med andra medel också. De är inte så värst styva så man kan bryta ur dem med tätnings krok tex. Då får de bytas ut vilket nog är lämpligt i vilket fall.

Avatar Fallback

Re: Koppling Stihl 480??

adahlm  
#486425
Lite otydligt i bilden, men det verkar vara en sån som har ett litet hål i varje ände. En låsringstång är då vad du behöver. T ex:


Jo, men låsringen sitter långt inne i del 26 så en vanlig låsringstång ryms inte i detta fall. Fick bort gamla låsringen med en pryl, men har ingen aning om hur den nya skall monteras

Användarvisningsbild

Re: Koppling Stihl 480??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486476 Brukar gå o kränga över sen trycka med hylsa eller rör.

Avatar Fallback

Re: Koppling Stihl 480??

adahlm  
#486508 Ok, får se hur det går då jag får hem delarna imorn..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).