Motorsåg och handhållet

GPS kartor

3 inlägg 2228 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GPS kartor

Fisketorp  
#14580 Godagens gott folk!

ännu en tråd om gps de andra var aningen gammla så en ny funkade bäst tänkte jag, admin får flytta/tabort om det annses fel =)

Iallafall. var på biltema igår och kunde inte motstå att prova deras billiga GPS för 899:-

provade till arbetet idag och blev lite småglad att den funkade bra.

Nu är det så att det var bara kartor över norden samt att dem var från 2004 eller 2006 tror jag. vilket gör att nybyggnationer/vägar inte finns med.

Ska exempel till Valle Hogin på konsär i juli (Springsteen *woho*) fanns inte med på kartorna men hittade ställe via Eniro och det såg inte riktigt samma ut, anntar att det är ganska nybyggt?

Undrar därför om det är någon som är lite småduktig på GPS när det gäller att lägga in nya updaterade kartor.

*Kan man ta kartor från andra tillverkare
*Kan man köpa "universal" kartor och lägga in dem
*Något bra program att konvertera andra tillverkares kartor till "universal" karta så den fungerar i alla?

Har laddat hem Nordenkarta från 2007 dok inte hunnit prova ifall den fungerar.

Övrigt nöjd med köp, helt ok specielt med tanke på summan. får se hur länge den håller samt hur utbudet med kartor är, verkade nämligen inte som det släpptes enormt med nya kartor till denna modell.

//Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Kartformatet är ofta unikt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14635 Ofta är kart-formatet unikt för respektive GPS-tillverkare och (ibland) även modellserie, så det är nog svårt att hitta bra (officiella) konverteringsprogram mellan olika kartformat. Sedan beror det ju på om folk orkar att knacka formatet eller skapar pirat-program...

F.ö. finns det två karttillverkare, Navteq och Teleatlas, som båda gör kontinuerliga uppdateringar till sina kartdatabaser. Sedan får de enskilda GPS-tillverkarna köpa kartor och uppdateringar, för att konvertera dessa till sina egna kartformat. De flesta tillverkarna brukar fixa uppdateringar 1-2 ggr per år, som slutkunden ofta för betala för att få tillgång till.

Fick du med något program för att ladda in POI (points of interest) i din bil-GPS? I så fall kan du i förväg leta upp koordinaterna till den där konserten på eniro och lägga in i din bil-GPS som en POI.

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kartformatet är ofta unikt

Fisketorp  
#14687
Niking skrev:Ofta är kart-formatet unikt för respektive GPS-tillverkare och (ibland) även modellserie, så det är nog svårt att hitta bra (officiella) konverteringsprogram mellan olika kartformat. Sedan beror det ju på om folk orkar att knacka formatet eller skapar pirat-program...

F.ö. finns det två karttillverkare, Navteq och Teleatlas, som båda gör kontinuerliga uppdateringar till sina kartdatabaser. Sedan får de enskilda GPS-tillverkarna köpa kartor och uppdateringar, för att konvertera dessa till sina egna kartformat. De flesta tillverkarna brukar fixa uppdateringar 1-2 ggr per år, som slutkunden ofta för betala för att få tillgång till.

Fick du med något program för att ladda in POI (points of interest) i din bil-GPS? I så fall kan du i förväg leta upp koordinaterna till den där konserten på eniro och lägga in i din bil-GPS som en POI.

/Niklas


Navteq är leverantören utav kartan som ligger inne.

jo POI kan jag lägga in, dok ser inte "området" exakt likadant ut dit jag ska, verkar som dem tagit bort några gator och byggt annläggningen samt laggt till ny gata.

så jag får ställa den så jag kommer dit iallfall och sedan sigtsa mig efter enirokartan =P

Hmm det var ju synd, får läsa och lära mig lite mer eller om jag känner behovet köpa en ny mer "kännd" GPS i framtiden =)

tack för svaret iallfall

//Martin

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).