Motorsåg och handhållet

J***a Röjsåg!!!

31 inlägg 11360 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

J***a Röjsåg!!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14504 Nu börjar jag bli ganska trött på våran Röjare. En 245RX med 5-6 år på nacken. Problemen började för ett par år sen men jag hann inte titta i den då innan farsan lämnade in den o 2000:- fattigare så gick den igen.
I våras skulle han köra igen efter att den inte vart igång på nåt halvår men den gick som en potta skit. Ibland fick den inte bränsle för att i nästa sekund sura ner sig. Jag skruvade isär förgasaren o hittade en massa rost!! vid nålventilen som gjorde att den kärvade. Den har gått till o från över sommarn o nu går den 1 tank efter rengöring o sen är det kört.
Jag misstänker att godset runt ventilen är skadat efter rostangreppet så ventilen fastnar ibland.
Förra veckan bytte jag alla membran o ventil o igår kom han med den igen efter att den bara gått 1 tank o sen lagt av.
Det skumma är att nästan varje gång jag öppnat kåpan så står det vatten i håligheterna under förgasaren. Vattnet har förmodligen orsakat rosten som förmodligen orsakar stoppen.
Det finns ju ett stort hål i kåpan på ovansidan för luften men det verkar långsökt att det ska regna in där. Enda alt. nu verkar vara att byta förgasare men det bär emot att kosta på eländet mer pengar.
Ringde såghandlarn o påptalade problemet. Han ville ju direkt sälja en ny såg o det retar mig oxå för det ska ju gå o få skiten o gå bra tycker man.
Den har ju inte gått så värst många timmar.

Jaja nu har jag avreagerat mig lite så nu känns det bättre :)
Ideer är välkomna.

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14505 kom hit så får du böla ut över våra axlar, du vet vad vi säger, Diesel & ultraljudstvätt riv isär tvätta sättihop så brukar det bli rent o fint.

Funkar det ändå inte? Använd vinkelslipen.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14506 Hur ser den ut nu i kolv o cylinder?

Kan det vara så att de lagade resultatet av ett problem?

Den kanske skar pga kass förgasare o då byttes kolv/cylinder o förgasaren tittades över.....

Skulle tro en annan förgasare borede vara att fundera på.

Hur mycket går den / år?

Utslite eller i bra skick?

Ta nummret på förknasaren ska jag se om jag har nåt skapligt i lådan...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14520 Sådär, nu går skiten igen :) Lyfte cyllen o den o kolv såg ut som nytt.

Har för mig att förgasarn byttes då men minns inte riktigt. Ska leta i pärmen o se om jag hittar nåt.

Den skulle nog behöva en annan förgasare då den som sitter där inte är vacker runt nålventilen. Nu har jag gjort rent allt igen o nu går den bra igen. Jag behövde nog köra den själv o se hur den beter sig när den strular.

Såg att den är från -02 o inte körd så mycket, kanske 10-15 8timmarspass om året ungefär.

Det sitter en Walbro WT i den. Har du en är jag intresserad

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14545 WT har jag nog, ska kolla sen får vi se om det är samma.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18198 lånar tråden lite
har problem med stihl fs480 den verkar leva sitt eget liv numera det verkar som den ställer omsig efter hur tempen är ute och när man har tankat så får man justera lite grann
på förgasaren .
har laggt märke att membranet på pumpsidan ser lite slappt ut där bensinen kommer in.
inga fel på kolv eller cylinder utan det är den förbanade kina förgasaren som strular

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18202 Kör ni mes sk miljöbränsle? aspen mfl?

Kan vara en orsak... har haft problem me alla sågar maskiner jag kört miljöbränsle i... till å me när ja körde cross (motocross) så jäklades motorn/förgasaren efter att den stått ett tag...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18268 Min har gått bra ett tag nu. Den började dock krångla idag igen när farsan körde en stund. Det var fruktansvärt blött idag, blötsnö o regn omvartannat så jag tror att problemet fortfarande är att det kommer in vatten o ställer till det.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18390
nutte skrev:Kör ni mes sk miljöbränsle? aspen mfl?

Kan vara en orsak... har haft problem me alla sågar maskiner jag kört miljöbränsle i... till å me när ja körde cross (motocross) så jäklades motorn/förgasaren efter att den stått ett tag...

andvänder aspen

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18391 Vi kör med bara aspen både i motorsågar o röjsågar
Husqvarnas då
Inga problem med dom iallafall inte våra

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18395
knaggen skrev:lånar tråden lite
har problem med stihl fs480 den verkar leva sitt eget liv numera det verkar som den ställer omsig efter hur tempen är ute och när man har tankat så får man justera lite grann
på förgasaren .
har laggt märke att membranet på pumpsidan ser lite slappt ut där bensinen kommer in.
inga fel på kolv eller cylinder utan det är den förbanade kina förgasaren som strular


När vi köpte ett 480 så de första tankarna så dog det när det var halv tank har men det försvann helt efter att vi kört med det efter en vecka. Har du ställt om sågen till vinterdrift bytt filter och tryckt ut plastdetaljen längst ner på filterkåpan. Vet inte om detta kan hjälpa dig med ditt problem. :)

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18423
valmet901 skrev:
knaggen skrev:lånar tråden lite
har problem med stihl fs480 den verkar leva sitt eget liv numera det verkar som den ställer omsig efter hur tempen är ute och när man har tankat så får man justera lite grann
på förgasaren .
har laggt märke att membranet på pumpsidan ser lite slappt ut där bensinen kommer in.
inga fel på kolv eller cylinder utan det är den förbanade kina förgasaren som strular


När vi köpte ett 480 så de första tankarna så dog det när det var halv tank har men det försvann helt efter att vi kört med det efter en vecka. Har du ställt om sågen till vinterdrift bytt filter och tryckt ut plastdetaljen längst ner på filterkåpan. Vet inte om detta kan hjälpa dig med ditt problem. :)

vinter nej inte med 5-6 plusgrader och barmark
den är modifierad i luftfilterkåpan då ljud dämparen är modifierad allt för att få skiten att gå bättre
har ej sett att man skall trycka ut några plast detaljer på luftfilter kåpan finns det annat filter till den än det vanliga pappers filtret.
sen finns det mera konstigheter med den ställer man den upp och det finns soppa i tanken så står fanskapet och surar ner sig nål ventilen håller tätt har kollat.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18424
pgo_jim skrev:Vi kör med bara aspen både i motorsågar o röjsågar
Husqvarnas då
Inga problem med dom iallafall inte våra

det lilla som du kör om dagen räknas inte kommigen
när skrotet går 6.5 timmar effektivt.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18429 Tycker du ska sluta vara så bitter
Våran lärare gör samma sak och han kör en arbetsdag i veckan både med röj/motorsåg husqvarna på aspen och han är skogvaktare

Kan inte så mycket om sågar, men jag har svårt o tro att det beror på miljöbensinen

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18431
knaggen skrev:
valmet901 skrev:
knaggen skrev:lånar tråden lite
har problem med stihl fs480 den verkar leva sitt eget liv numera det verkar som den ställer omsig efter hur tempen är ute och när man har tankat så får man justera lite grann
på förgasaren .
har laggt märke att membranet på pumpsidan ser lite slappt ut där bensinen kommer in.
inga fel på kolv eller cylinder utan det är den förbanade kina förgasaren som strular


När vi köpte ett 480 så de första tankarna så dog det när det var halv tank har men det försvann helt efter att vi kört med det efter en vecka. Har du ställt om sågen till vinterdrift bytt filter och tryckt ut plastdetaljen längst ner på filterkåpan. Vet inte om detta kan hjälpa dig med ditt problem. :)

vinter nej inte med 5-6 plusgrader och barmark
den är modifierad i luftfilterkåpan då ljud dämparen är modifierad allt för att få skiten att gå bättre
har ej sett att man skall trycka ut några plast detaljer på luftfilter kåpan finns det annat filter till den än det vanliga pappers filtret.
sen finns det mera konstigheter med den ställer man den upp och det finns soppa i tanken så står fanskapet och surar ner sig nål ventilen håller tätt h


Längst ner skall det finnas en liten "grej" som skall täcka ett luftintag som skall göra så att inte såget drar in för mycket kall luft samt vid regnig väderlek. Våra 480 går som en tunna skit om vi inte byter filter id regn och efter november sen vid april byter vi tillbacka till pappersfiltret. Det filtret är med nät istället. Jag tror nog att detta är erat problem förklade gör jag inte så bra men fråga annars service STIHL :) Samt vinter för dessa filter är runt 10 grader.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).