Motorsåg och handhållet

Vad ska jag välja?

8 inlägg 4854 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska jag välja?

Peter 154sg  
#194174 Hej alla Proffs!

Har i dag en sparsamt använd Husqvarna 154 se, men tycker den är för tung. Detta är allternativen, en lätt beg HQ 350, eller en ny Stihl MS 241 till ett MYCKET bra pris, dilemat är jag har Husqvarna i hjärtat :P Men har redan en Stihl 192 c för små jobb, men duger ju inte på vedbacken.. så ska jag vara smart o köpa nytt, eller vara ägare till en Husqvarna.

Vad kan en 154 vara värd, jag tror inte den sågat ner 50 träd, så den är frisk o fin.

/// Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag välja?

Phantom  
#194178 Om du ska ha en såg till vedbacken så beror det ju på hur mycket du ska såga där. Ska du bara såga kanske ett par kubik så kan vilken som av sågarna fungera. Om du har vasst och låter sågen vila mellan kapen.
Ska du såga mer så ska du titta efter en större såg eller behålla 154an på vedbacken och skaffa dig den nya Stihlen, som jag anser vara en helt ok såg. Nytt är nytt, och jag kör själv nästan uteslutande Husqvarna men det finns även en MS200 för lättare gallring och kvistning och en gammal 08S som kan luftas på vedbacken ibland :) Jo, det råkade även hamna en Stihl 041AV i högen också...men Husqvarna används mest ute på jobb.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag välja?

Peter 154sg  
#194179 Nja, blir någ bara några kubik, och sen några träd i skogen.. Men hur är omdömet om en 350?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag välja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194195 Tycker du ska behålla din 154. Bra såg och inte olik 350, inte tillräckligt för att för den skull motivera ett byte.

Om du är sugen på att byta för bytandets skull är det nåt annat, men för prestation på vedbacken så har du en av de bättre redan i din 154. Har den dessutom inte gått nåt och är ordentligt skött har du såg i många år om du ger den lite kärlek. Skiljer bara ett par hg på dem till fördel för 350.
Drift mässigt tycker jag 154 har fördel, även service och kostnads mässigt...

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag välja?

Peter 154sg  
#194231 Tack Mange, du har säkert rätt, men var lite sugen på byte av några skäl, 154:an är ganska tung, och sen är det kul med något nytt, men jag förstår att dom riktiga HQ`s gjordes på 80 talet. Men om vi återgår till dom andra två, har inte 154:an mer hk än 350? Fast finns en risk att jag kanske behåller 154;an men ändå köper en annan är 2500:- vettigt för en 350? och är dom bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag välja?

Phantom  
#194242 Jo det stämmer att 154 har mer hk än 350.
För det priset så ska sågen vara i perfekt skick och inte mycket använd. Samt ska den vara ordentligt underhållen och servad.
För det priset finns många andra sågar du kan köpa. T.ex. en begagnad proffssåg i bra skick.
350 var väl mer en farmarsåg medan 346 och 353 var proffsmodellerna. Men jag skulle inte säga att det är något fel med den modellen. Allt beror ju på ditt behov och vad du själv anser vara ett bra pris.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag välja?

Peter 154sg  
#194348 Jag har bestämt mig, går på Gym och behåller 154:an..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag välja?

totte  
#194362 Bra val! 154:an är egentligen inte en särskilt tung såg, och på vedbacken är det bra med lite kraft, även om en liten lätt såg fungerar när man bara kör några få kubik. Och så har du lill-Stihlen till klenkörning och kvistning när du tar ner träd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).