Motorsåg och handhållet

Fälla lutande träd

53 inlägg 42567 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

machonisti  
#189707 Har du redan fällt? :lol:


Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

Huskyman  
#189753
knaggen skrev:
Kenthf skrev:Håller med Huskyman fullt ut.
Har själv firma och ABCF-körkort men 100 % säker blir man aldrig. :smile:

Tror du att man blir bättre med en massa bokstäver?


Nej, bokstäver gör ingen skillnad, men kompetens, utbildning, certifiering och säkerhetstänk som står bakom de nämnda bokstäverna gör stor skillnad för att bedöma och hantera risker, både för personskador och materiella skador.

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

värmSkog  
#189754
machonisti skrev:Har du redan fällt? :lol:




:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189756
Huskyman skrev:
knaggen skrev:
Kenthf skrev:Håller med Huskyman fullt ut.
Har själv firma och ABCF-körkort men 100 % säker blir man aldrig. :smile:

Tror du att man blir bättre med en massa bokstäver?


Nej, bokstäver gör ingen skillnad, men kompetens, utbildning, certifiering och säkerhetstänk som står bakom de nämnda bokstäverna gör stor skillnad för att bedöma och hantera risker, både för personskador och materiella skador.

Nu skall vi se.
A kurs = 1 dag HMM vad lär man sig på det `?
B kurs = 2 dagar HMM vad lär man sig på det ?
C kurs = 2 dagar + 80 timmar praktik vad lär man sig på det .
Som nybörjare!

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

Huskyman  
#189761 Nej, självklart så har Skogsstyrelsen och Säker skog bara tagit fram detta bara för att luras och tjäna pengar på kurserna....

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

herjman  
#189770
Nu skall vi se.
A kurs = 1 dag HMM vad lär man sig på det `?
B kurs = 2 dagar HMM vad lär man sig på det ?
C kurs = 2 dagar + 80 timmar praktik vad lär man sig på det .
Som nybörjare!



Förmodligen en massa mer än om man inte skulle ha gått kursena.

Sen säger dom ju att även yrkeshuggare som huggit motormanuellt hela livet får tips och aha upplevelser.

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189772
Huskyman skrev:Nej, självklart så har Skogsstyrelsen och Säker skog bara tagit fram detta bara för att luras och tjäna pengar på kurserna....

säkerskog är en ekonomisk förening .

Avatar Fallback

Re: Fälla lutande träd

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189773
herjman skrev:
Nu skall vi se.
A kurs = 1 dag HMM vad lär man sig på det `?
B kurs = 2 dagar HMM vad lär man sig på det ?
C kurs = 2 dagar + 80 timmar praktik vad lär man sig på det .
Som nybörjare!



Förmodligen en massa mer än om man inte skulle ha gått kursena.

Sen säger dom ju att även yrkeshuggare som huggit motormanuellt hela livet får tips och aha upplevelser.

Får man jag har hållit på i snart 30år med motormanuellt arbete och inte fick jag någon aha upplevelse av det det enda som jag anser var nytt är säkra hörnet och kastbromsen sen var det precis lika dant som när jag gick skogsbruksskolan.

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

Huskyman  
#189803 Knaggen, jag är övertygad om att du är en kompetent huggare med många års erfarenhet och utbildning i ryggen.
Men frågan var ursprungligen ställd av "snuffis" som just skall börja fälla träd åt folk där träden dessutom lutar mot hus och egendom. Mitt råd var snarare tänkt åt honom än åt någon med mångårig erfarenhet.
Lycka till med huggandet och tänk på säkerheten först!

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

machonisti  
#189809 Kompetens kan indelas i faktisk och formell kompetens. Fastän man har formell kompetens betyder det inte att man äger faktisk kompetens.

En faktisk kompetens kan inte bevisas annat än att utföra. Ifall myndighet är inblandad förbjudes person utan formell kompetens att bevisa sin faktiska kompetens. Härav följer skogen riskerar att bli full av kompetenta idioter.

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

herjman  
#189814
knaggen skrev:
herjman skrev:
Nu skall vi se.
A kurs = 1 dag HMM vad lär man sig på det `?
B kurs = 2 dagar HMM vad lär man sig på det ?
C kurs = 2 dagar + 80 timmar praktik vad lär man sig på det .
Som nybörjare!



Förmodligen en massa mer än om man inte skulle ha gått kursena.

Sen säger dom ju att även yrkeshuggare som huggit motormanuellt hela livet får tips och aha upplevelser.

Får man jag har hållit på i snart 30år med motormanuellt arbete och inte fick jag någon aha upplevelse av det det enda som jag anser var nytt är säkra hörnet och kastbromsen sen var det precis lika dant som när jag gick skogsbruksskolan.



Ja du ser, då lärde du dig ju nått!

Säkra hörnet känns väll som den största säkerhetsreformen innom manuellt skogsarbete på länge? Iallafall för oss som är lite mer av blåbärskarraktär! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189821 Säkra hörnet är inget nytt direkt heller, bara bortglömt o avvisat under många år.

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

Huskyman  
#189846
Mange skrev:Säkra hörnet är inget nytt direkt heller, bara bortglömt o avvisat under många år.


Oavsett om det inte är något nytt under solen så är det väl bra att någon informerar och lär ut om hur bra och säkert det är med säkra hörnet t.ex.? Med tanke på att vi huggare har en "aning" mer farligt jobb jämfört med kontorsfolket så är det väl bra att det finns ett säkerhetstänk? :???:

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

machonisti  
#189849
Huskyman skrev:
Mange skrev:Säkra hörnet är inget nytt direkt heller, bara bortglömt o avvisat under många år.


Oavsett om det inte är något nytt under solen så är det väl bra att någon informerar och lär ut om hur bra och säkert det är med säkra hörnet t.ex.? Med tanke på att vi huggare har en "aning" mer farligt jobb jämfört med kontorsfolket så är det väl bra att det finns ett säkerhetstänk? :???:


Hoppla! kontoret, det kan minsann vara en riktigt farlig plats. Man kan få toksnurr på stolen till exempel eller få en penna i ögat. Vad säger du om det! För att inte tala om att skära sig på papper när skrivaren skall fyllas.

Användarvisningsbild

Re: Fälla lutande träd

Huskyman  
#189853 Jepp, helt riktigt. Förutom försämrad syn genom att stirra på skärmen hela dagarna så kan det bli riktigt besvärligt med stela axlar och glöm för tusan inte musarm! Jösses, där snackar vi arbetsskador! Jo du......

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).