Motorsåg och handhållet

Fila ny röjsågsklinga

46 inlägg 61811 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

H-kan  
#189823
skogisen skrev:....Klingan är mycket mer känsligare än kedjor! Kedjan till motorsågen filar jag när dom känns slöa, brukar köra en hel dag och ibland 2 dagar :)


Kan bara hålla med. Har börjat bry mig om skränkningen också. Det gör skillnad. I min ungdom filade vi utan mall och skränkte aldrig. Det var lite mesigt. Nu filar jag med mall och skränker, och jag har ju bättre bett nuförtiden kan man lugnt påstå.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189826 Alla kopplingsras som folk (även jag) har på röjsågarna beror nog på dåligt skränkta klingor som ger fastnypningar.

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190238
Huskyman skrev:Tack för alla svar och åsikter, men jag känner vi kommer från ämnet när vi diskuterar gräs, sly osv..
Min fråga var om det är normalt att skäret på klingan är mindre än 5,5mm när den kommer direkt från kartong? I så fall behöver man ju fila ganska rejält första gången för att få ett nytt, större skär när rekommendationen är en filmall med 5,5mm fil.

Är det någon av er som filar med mindre diameter på filen med bra resultat?

Filar med flat fil och får skitbra resultat.

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

foton  
#190249 "Huskyman " Fila med en lite mindre fil några gånger, sen går du över till 5,5 mm.

Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Huskyman  
#190271
Filar med flat fil och får skitbra resultat.

Men bara flatfil på EIA/scarlett funkar väl inte va? Eller har jag missat nåt nu igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Huskyman  
#190273
foton skrev:"Huskyman " Fila med en lite mindre fil några gånger, sen går du över till 5,5 mm.

Du ser, det var vad jag hade på känn. Tänk om jag hade fått det här rådet tidigare. :wink: Nu har jag redan börjat fila med 5,5mm så det är vä bara att nöta på.
Men på nästa klinga ska jag testa detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Sedvall  
#190335 Eller så kan du ju använda 5,5 och försöka fila rakt nedåt i tanden till mallen ligger rätt, så får du samma resultat som lilla filen

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190423
Huskyman skrev:
Filar med flat fil och får skitbra resultat.

Men bara flatfil på EIA/scarlett funkar väl inte va? Eller har jag missat nåt nu igen?

Nu har du verkligen missat något.

Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Huskyman  
#190472
Nu har du verkligen missat något.

OK? Men Knaggen, du kanske har vänligheten att förklara hur man använder en flatfil på en EIA-klinga med bra resultat? (Jag som just trodde att jag hade fått kläm på rundfilen....)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

skogisen  
#190599 Håller med skogsols. Haveri utav kopplingarna är oftas de att klingorna är slöa och gör ofta fastnypningar.Sen så var de någon som skrev att man skulle använda sig utav flat fil osv. Njaa hehe ska man behöva använda sådan för att få klingan vass, då kan du ju lika bra använda rondellen.. 5.5mm filet är korrekt, de är simpelt och fila Är bara att hålla filen rakt på klingen och sedan vinkla filen enligt mallen och sedan bara fila på. Du kan trycka lite hårdare när du filar om klingan är ny om du vill få ett litet gap. Samma sak om du kört i sten. Vid eventuell rejäl stenkörning är det lika bra att byta klingen då den aldrig kommer få riktigt bra skärpa igen.

Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Sedvall  
#190606 Vid rejäl stensågning brukar jag ta rondellen sen 5.5an.

Ska man använda flatfil kan de ju vara en idé att göra de på maxi-klinga, inte scarlett!

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190649
skogisen skrev: klingorna är slöa och gör ofta fastnypningar.Sen så var de någon som skrev att man skulle använda sig utav flat fil osv. Njaa hehe ska man behöva använda sådan för att få klingan vass, då kan du ju lika bra använda rondellen.. 5.5mm filet är korrekt, .

Vet du överhuvodtaget hur man filar en klinga då skall jag berätta jag är en av upphovs männen till rundfilen på maxiklingan. Och den började jag använda 79/80
så varför inte vidga vyerna lite grann och testa något nytt som funkar bättre än en simpel rundfil.

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

skogisen  
#190654
knaggen skrev:
skogisen skrev: klingorna är slöa och gör ofta fastnypningar.Sen så var de någon som skrev att man skulle använda sig utav flat fil osv. Njaa hehe ska man behöva använda sådan för att få klingan vass, då kan du ju lika bra använda rondellen.. 5.5mm filet är korrekt, .

Vet du överhuvodtaget hur man filar en klinga då skall jag berätta jag är en av upphovs männen till rundfilen på maxiklingan. Och den började jag använda 79/80
så varför inte vidga vyerna lite grann och testa något nytt som funkar bättre än en simpel rundfil.




Efter 10år som röjare så kan jag till och med påstå att jag kan fila med slutna ögon. jasså upphovsmannen utav rundfil till maxiklingan? Finns det enskild fil för just maxiklingan? jag har använd mig utav dom flesta medel för att få klingan vass under dessa år och enligt mig så är 5.5mm rundfilen bästa alternativet till alla klingor som man röjer skog med. Varför ens "vidga vyerna" när det bästa är 5.5mm rundfilen? Sen så skulle jag gärna vilja se en bild på era klingor som är filade med annat än 5.5mm rundfil och höra hur länge ni håller skärpan på tänderna

Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Huskyman  
#190673
knaggen skrev:
skogisen skrev: klingorna är slöa och gör ofta fastnypningar.Sen så var de någon som skrev att man skulle använda sig utav flat fil osv. Njaa hehe ska man behöva använda sådan för att få klingan vass, då kan du ju lika bra använda rondellen.. 5.5mm filet är korrekt, .

Vet du överhuvodtaget hur man filar en klinga då skall jag berätta jag är en av upphovs männen till rundfilen på maxiklingan. Och den började jag använda 79/80
så varför inte vidga vyerna lite grann och testa något nytt som funkar bättre än en simpel rundfil.


Knaggen, du har säkert ett bra tips här, men jag förstår bara inte hur jag använder en flatfil på en Scarlett-klinga. Du får gärna hoppa in här med goda råd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190718 Knaggen.
Du la väl upp en bild på en klinga du flat filat?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar