Motorsåg och handhållet

Fila ny röjsågsklinga

46 inlägg 61801 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fila ny röjsågsklinga

Huskyman  
#189143 Slängde på en ny klinga på min Stihl röjsåg FS 250.
Efter diverse påkörninga av sten så är det dags att slipa.
Inhandlade slipmall med 5,5mm fil vilket skulle passa.
Typ av tandning på klinga nedan.

Men öppningen på skäret är mindre än 5,5mm.
Känns spontant som 4mm. För att bibehålla ett skär så måste jag slipa ner hela det befintliga skäret och slipa rejält tills att jag får ett nytt större skär.
Eftersom 5,5mm är rekomenderad fil för detta blir jag fundersam. Är det så det är just vid första filningen eller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

skogisen  
#189150 Hej! Är bara att fila på ända tills det INTE syns någon på tänderna att du har varit i sten. Filen är alltid lite större när klingan är ny då tänderna är fabriksslipade. 4 eller 4,5mm är till motorsågen har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

haqvor  
#189153 Jag har varit med om precis samma sak med HVA Scarlett klinga. Jag gick tillbaka med den och de slipade om den. Jag tycker inte att det är rimligt att slipa upp från ca 4.5 mm till 5.5 mm för hand.

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

skogisen  
#189156 Men scarlett klingorna är inte tillför att röja skog, mera för lite slyröjning osv. Har kört med stihl röjare i flera år innan jag gick över till husqvarna, har dock aldrig märk att scarlett klingorna fanns till stihl ochså. Därimot husqvarna "största röjarn" har scarlett klinga som orginal sen 2år tillbaka tror jag att det var. Maxi klingan var standard tidigare. När jag första gången testade husqvarnan då när dom hade bytt till scarlett som standard så trodde jag att det vaar något fel på klingan så jag förde in klingar till åf och bad om en ny.. Samma sak igen, så nu har vi ett 10tal scarlett klingor liggandes från alla nya sågar

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

haqvor  
#189164 Jag har iofs bara kört med scarlett och jag tycker att det har funkat bra när det är ordentligt slipat. Jag provar gärna något annat om det kan funka ännu bättre. Jag har för mig att sågen heter HVA 252 RX...

Nu kom vi från ämnet...
Någon som vet mer om varför nya röjklingor är/kan vara slipade med för liten radie?

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

skogisen  
#189169 Oregon EIA är även en bra klinga, värt för dig och testa! Det är en fråga som oss röjare gärna skulle vilja veta. Man inhandlar inte röjare men sådan vikt och motor för att röja gräs.

Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

H-kan  
#189191 Min nyaste röjklinga hade skumma vinklar. De övre tänderna hade sina 15 grader, men de undre kan ha haft högst fem. Radien på tänderna kändes ok dock. Scarlett-klingan är inköpt hos hva-handlaren.

Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Huskyman  
#189229 Tack för alla svar och åsikter, men jag känner vi kommer från ämnet när vi diskuterar gräs, sly osv..
Min fråga var om det är normalt att skäret på klingan är mindre än 5,5mm när den kommer direkt från kartong? I så fall behöver man ju fila ganska rejält första gången för att få ett nytt, större skär när rekommendationen är en filmall med 5,5mm fil.

Är det någon av er som filar med mindre diameter på filen med bra resultat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

ulfgustav  
#189273 Hej
Har inte erfarenhet från denna klingan, men mitt förslag är att du i första läget kontaktar din återförsäljare av sågen de torde kunna reda ut detta med fil dim osv

Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Huskyman  
#189283 Jag tror jag formulerar om frågan; vid första filningen av en scarlet/EIA-klinga där man skall använda 5,5mm fil; är det alltid så att det befintliga skäret är mindre än filen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Sedvall  
#189286 Klingan är ju inte filad med rundfil från fabrik, för den är väl inte riktigt rund i skäret när den är ny!? Bara fila på de, har du ändå kört i sten så lär du ju fila mycket iaf. Själv brukar jag ta bort allt som är skadat med rondellen innan jag tar filen när jag stensågat.

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

foton  
#189287 Filar alltid med 5,5 mm. har inte märkt något konstigt. Däremot på motorsågen måste man fila med 4,8 mm. dom första gångerna, sen går jag över till 5,5 mm.

Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

skogisen  
#189309
Huskyman skrev:Tack för alla svar och åsikter, men jag känner vi kommer från ämnet när vi diskuterar gräs, sly osv..
Min fråga var om det är normalt att skäret på klingan är mindre än 5,5mm när den kommer direkt från kartong? I så fall behöver man ju fila ganska rejält första gången för att få ett nytt, större skär när rekommendationen är en filmall med 5,5mm fil.

Är det någon av er som filar med mindre diameter på filen med bra resultat?


Ursäkta min förvirring. Men som jag skrev i första inlägget så är det så att dom är mindre då dom är fabriksslipade. Specielt scarlett klingorna. 5.5mm filen är helt rätt! Nu när du har kört i sten så får du fila lite extra bara.

Användarvisningsbild

Re: Fila ny röjsågsklinga

Huskyman  
#189804 Tack alla! Det blir helt enkelt till att prova sig fram med den rekommenderade filenmallen (5,5mm) och se om jag kan få fram något vettigt skär efter lite tok-filande. :smile:

Visst skall man väl fila skären från olika håll beroende på skränkningsvinkeln?
Hur ofta skärper ni klingan? Jag underhåller mina kedjor på sågen med filande efter var eller varannan tankning. Gäller liknande vid röjsågen också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila ny röjsågsklinga

skogisen  
#189820 Du filar klingan på samma sätt som motorsågskedjan, hoppar över var annan tand när du filar från ena hållet och sen tvärtom.Du har mallen och där visar den hur man ska hålla fila när man slipar. Viktigt när man filar är ju att man bara drar framåt på tänderna och inte fram och bak. Jag filar min klinga efter varje tank jag kör. Klingan är mycket mer känsligare än kedjor! Kedjan till motorsågen filar jag när dom känns slöa, brukar köra en hel dag och ibland 2 dagar :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar