Motorsåg och handhållet

Antalet kuggar på kedjedrevet???

7 inlägg 4421 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Antalet kuggar på kedjedrevet???

Bajk  
#188683 Hej!

Om jag har ett kedjedrev tex 325"/7, måste det då vara 7 "tänder" på svärdet för att det ska funka? Måste det överensstämma med varandra? :???: Var hos en ÅF som snurrade till det.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Antalet kuggar på kedjedrevet???

totte  
#188688 Begriper inte alls vad som menas med tänder på svärdet. Noshjulet?

Avatar Fallback

Re: Antalet kuggar på kedjedrevet???

Phantom  
#188692 Det måste vara noshjulet han menade.
Drivkrans/kedjedrev behöver inte stämma överrens med svärdet! Det sitter fler kuggar i noshjulet på svärdet vanligtvis.
Om du däremot byter från 7 till 8 eller fler kuggar på kedjedrevet så kanske kedjan inte passar riktigt och du behöver utöka med fler kedjelänkar(byta kedja).
Gå tillbaka och fråga vad han menade...

Avatar Fallback

Re: Antalet kuggar på kedjedrevet???

Bajk  
#188695 Ja precis, noshjulet menar jag.

Hur tar jag reda på hur många länkar det ska vara på kedjan om jag har ett drev 325"/8? Jag har andra drev med 325"/7 och till det har jag 56länkar, 13" svärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Antalet kuggar på kedjedrevet???

totte  
#188703 Det beror på hur tajt det är i nuläget. Har du bara nån skjutmån bakåt när kedjan är spänd med ett 7-drev så skall det gå bra med samma på ett 8 kuggs. Det blir inte många mm skillnad mellan dreven. I omkrets skiljer det 25.4 * 0.325 - drygt 8 mm. Kedjan går runt den omkretsen ett knappt halvvarv, ger 4 mm ca och det fördelas på två kedjeparter så egentligen behöver du bara kunna skjuta svärdet ett par mm bakåt.

Avatar Fallback

Re: Antalet kuggar på kedjedrevet???

Phantom  
#188708 Jag kör med 8 drev mot normalt 7 med ett 15"svärd från oregon på en HVA 346 utan att behöva gå upp i antal kedjelänkar. Det går att få av och på kedjan utan större problem.
Så du borde klara det med samma kedja om du har som totte säger.

Avatar Fallback

Re: Antalet kuggar på kedjedrevet???

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188801 eg kjøre med 9 tanns/kuggs drev .325 på ei stihl 361. Bruker vanlig 56 dl bpx kjede. for å få det til har eg filt av sverdet litt slik at det blir litt kortare. Da klarer eg akkurat a presse på kjedet. Klarer ikkje å bestemme meg for om eg skal bruke bpx eller picco, liker begge to bedre enn rmc eller rsc i 3/8 som saga egentlig skal gå med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).