Motorsåg och handhållet

Vilken såg ska jag välja?

50 inlägg 18056 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

meknisse  
#189446
ejgum skrev:OK, då återstår att lista ut vad S står för?


Minns att man förr sa att Proffssågar hade värme och bondsågar var utan.

Om G står för generator borde generatorn stjäla lite effekt och motsvarande modell utan G skulle då vara lite starkare!! stämmer detta?



Om handtagsvärmen skulle dra tex. 50 watt och sågens motoreffekt är 2 kw har värmen alltså stulit 2,5 % av sågens effekt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

totte  
#189474 Sant, den effekt generatorn drar är såpas liten att du knappast kan märka skillnaden.

Angående "S", brukar stå för nåt typ "Super", ofta innebärande "dekaltrimning", dvs samma såg med nya dekaler, ibland nån mindre uppgradering av förgasare eller så. Men ibland, särskilt längre tillbaks kunde en såg lanseras med större cylinder och då kallas "Super".

Ibland slängde man bara dit ett "S" direkt vi lansering.

"E" var vanligt på 70-talet, betydde vanligen att brytartändningen ersatts av elektronisk dito.

I övrigt är det med bokstäver i modellbeteckningar som det brukar vara med bilar, betyder inte så mycket, nåt som marknadsavdelningen tyckte såg säljande ut, bara en siffra verkar ju så futtigt, eller hur :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

Mangelu  
#189664 Alltid lika intressant när en tråd glider iväg... :wink: Min slutsats av tråden är att "ejgum" ska ha en 238:a eller en 242:a. Det jag inte blir klok på är vilken bokstavskombination han ska välja... :?:

Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

axwell  
#189689
Mangelu skrev:Alltid lika intressant när en tråd glider iväg... :wink: Min slutsats av tråden är att "ejgum" ska ha en 238:a eller en 242:a. Det jag inte blir klok på är vilken bokstavskombination han ska välja... :?:

Det där med tjusiga bokstäver kan ställa till det men det kan även råden från tjusiga kvinnor; därmed går Jonsered bort, enl. Tilde, även om de kallas turbo.

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

traktorz  
#189693 Vi har idag en MS192 och en CS2152. Uppskattar den låga vikten hos Stihl-sågen, samt den mera kraften i Jonsered-sågen. En bra kompromiss idag, med handtagsvärme förstås, skulle kunna bli Husqvarna 543 XP® G:
http://www.husqvarna.com/se/landscape-a ... /543-xp-g/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).