Motorsåg och handhållet

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

113 inlägg 58645 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Morgan  
#186798 Jag funderar på att köpa ett nytt röjsåg. Har en hel del röjning framöver som jag vill klara av själv. Var inne i en Husqvarna butik och kollade på deras proffsröjsågar och upptäckte att jag kunde få ett kedjeröjsåg till ungefär samma pris. Försäljaren tyckte att jag skulle provköra kedjeröjsågen en dag innan jag bestämmer mig. Det gjorde jag och tyckte det funkade hyfsat bra förutom att kedjan hoppade några gånger. Finns det några självverksamma eller yrkesröjare som har kört några år som kan berätta om för och nackdelar med kedjesågen?? Det verkar ju inte inte som det säljs så många!? Varför??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

peter399  
#186824 Har kört med kedjeröjare i 2 år nu och har varit självverksam i skogen i drygt 15 år. Jag tittar inte åt en vanlig röjsåg längre. Köpte även en ny Stihl 480 för ett tag sen till betesmarker med slånbuskar osv men till skogsröjning, nej, där är kedjeröjaren helt överlägsen. Och ju mer eftersatt det är desto mer överlägsen är den. Tänk dig själv hur mycket mer du kan göra med den när du kan såga både i djupled, sidled, höjdled, vertikalt och horisontellt. Du har röjsåg, motorsåg och stångsåg i en maskin så du löser alla uppgifter på plats med en maskin. En vanlig röjsåg har en klinga på ett fast avstånd från kroppen som bara kan såga horisontellt.... För mig sparar kedjeröjaren kroppen plus att röjningen går --mycket-- snabbare. Kedjan kan hoppa när den är ny. jag bytte nu till 15" svärd vilket avhjälpte problemet, inte blir det ngn skilnad i styrka heller tycker jag eftersom man inte behöver spänna kedjan lika mycket. Med min tar jag 5-10cm stubbar alltså precis som en vanlig röjsåg. Dessutom är den OTROLIGT bränslesnål, man får ju aldrig fikapaus ;)

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

mrvimek  
#186844 ja ha också köpte mig en kedjeröjare o ja änvänder bara den inte röjsåg längre o att kjedja hoppar av ha ja inte märkt än men de se ja inte om ettproblem heller :)

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

towes  
#186845 Jag skaffade en när de var alldeles nya. Har väl inte kört jättemycket men en del har det blivit. Gillar den starkt. Bäst tycker jag den är i lite grövre röjning, trots att stödskenan kan ta emot ibland. Underbar precision. Klen lövsly däremot är värre, men varför röja sådan? Bättre vänta så slipper man springa dit stup i kvarten. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186849 Det skrevs massor om dem här på forumet när de kom. Men nu finns det ju mer erfarenhet och de kanske har blivit bättre. Själv är jag skeptisk därför att till 80% kör jag underröjning inför gallring och där passar de inte.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186855
Skogsola skrev:Det skrevs massor om dem här på forumet när de kom. Men nu finns det ju mer erfarenhet och de kanske har blivit bättre. Själv är jag skeptisk därför att till 80% kör jag underröjning inför gallring och där passar de inte.


Kan du utveckla det resonemanget. Om varför dom inte passar till underröjning.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186859 Ska man ha 13 eller 15" svärd?

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

mareka  
#186862 Jag har haft kedjesåg ett par år nu. Till lite grövre och tex "buketter" av hassel är den otroligt överlägsen. Dessutom frestar den inte kroppen lika mycket fast den är aningen tyngre. Till tunnare sly är dock klingsåg att föredra. Bra tips om 15" svärd för att inte kedjan ska hoppa.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Boarpan  
#186865 Har bara sett den på mässa men hela ställningen känns som gjort att man skall haka upp sig i. Jag kör med klinga och motorsåg när jag röjer. Då kan du även ta de grövsta till ved.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186905
Vedmaskin skrev:
Skogsola skrev:Det skrevs massor om dem här på forumet när de kom. Men nu finns det ju mer erfarenhet och de kanske har blivit bättre. Själv är jag skeptisk därför att till 80% kör jag underröjning inför gallring och där passar de inte.


Kan du utveckla det resonemanget. Om varför dom inte passar till underröjning.


I underröjning vill man ha hyfsat låga eller i vart fall vågräta stubbar. När kedjeröjaren kom så kallades den "midjeröjare" för att det skull röjas i midjehöjd. Inte riktigt bra. Så tror jag att i hög skog så kommer man att trassla in "masten" i något så att man blir kvar där.
Kedjeröjaren passar nog bäst i lägre bestånd där man kan toppkapa förväxande björk t.ex.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

towes  
#186916
Skogsola skrev:I underröjning vill man ha hyfsat låga eller i vart fall vågräta stubbar. När kedjeröjaren kom så kallades den "midjeröjare" för att det skull röjas i midjehöjd. Inte riktigt bra. Så tror jag att i hög skog så kommer man att trassla in "masten" i något så att man blir kvar där.
Kedjeröjaren passar nog bäst i lägre bestånd där man kan toppkapa förväxande björk t.ex.
Ja och nej skulle jag vilja säga.

Ja därför att det går utmärkt att "midjeröja" så som du skriver.

Nej därför att det går bra att göra låga stubbar också, dock kanske inte helt vågräta.

Jag röjer övervägande lågt. I tät eftersatt röjskog har den fördel i att vara "smal" men visst kan ställningen fastna. Tror dock ett brett handtag är värre. Har själv gått i 15-årigt 1,3-metersförband och uppskattat den ringa bredden. Men visst får man "ta i" ibland för att komma fram. Även att kunna ta större stammar i två snitt för att få ner den på liten yta är enkelt. (Vaddå inte såga över axelhöjd? :smile:) Även slarvkvistning går snabbt. Och kanske viktigast: Man tar inte huvudstammen av misstag där det är tätt, precision!

Men jag är bara sporadiskt självverksam, så lyssna mest på de som kör regelbundet.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

inabackanders  
#186935 Kedjeröjsågen passar visst bra i underröjning där det är
mycket lövsly. I grövre röjningar föredrar jag traditionell
röjsåg. :smile:

I början hade jag även problem med att kedjan hoppade av.
Om man röjer mest med skjutande kedja speciellt i lövsly hoppar
inte kedjan av. Och naturligtvis att se att kedjan är nog sträckt
vid varje tankning precis om man gör med en motorsåg.
:wink:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Morgan  
#187056 Tack för alla tips och synpunkter :smile: Jag har inhandlat ett Husqvarna 535 FBx idag. Hoppas att det blir bra. Jag tror på den nya tekniken. Och ergonomin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187091
Morgan skrev:Tack för alla tips och synpunkter :smile: Jag har inhandlat ett Husqvarna 535 FBx idag. Hoppas att det blir bra. Jag tror på den nya tekniken. Och ergonomin.


Grattis till nyförvärvet.

Rapportera gärna hur det går.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Morgan  
#189489 Nu har jag kört ungefär en vecka med kedjeröjsågen. Det har funkat kanonbra! Snabbare, effektivare, snällare mot kroppen, och bränslesnålt! Vill inte byta tillbaka till vanligt röjsåg igen! Jag är helnöjd! :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).