Motorsåg och handhållet

Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

14 inlägg 5297 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Bajk  
#185550 Hej!

Gick ut och testade sågen idag, en begnad med helt ny ljuddämpare. Sågen startar lätt och bra. Men när jag sågade genom stocken (full gas) så började det ryka som fan! ur ljuddämparen och på stocken hade det blivit bränn märken. Stängde av den snabbt och den var kokhet.

Vad har hänt? Packningen är gammal till dämparen men det kan vel inte ha något och göra med det?

/N



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Robertberg  
#185562 Det är inte bara färgen på den nya ljuddämparen som bränns bort?

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Bajk  
#185568 Kanske det.

Testade den igen när den hade svalnat och gick inte på lika hårt, lätt det stå en stund innan jag började såga. Gick bra när jag inte gav full gas men när jag gav fullt började små ryka igen. Självklart blir sågen och dämparen varm men det här känns alldeles för mycket. Finns det något som ska kyla av den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185572 Fick du ihop det rätt?
Rätt justerat?
Är det rätt dämpare?

Det är bra o ha barkstöd på så kommer inte stock o dämpare i kontakt.
Gillar man inte spikarna, finns det släta med.

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Bajk  
#185594 Dämparen kom ihop satt, värmeskyddsplatta, packning, skruvar sitter på rätt plats.

Men nu har jag kollat upp dämparen en gång till och då upptäcker jag att det finns två olika modeller. en heter "Standar" och en "Jungle". Jag har "standar". Men hur får jag reda på om jag har köpt fel?

Detta hittade jag på Ebay:

"Jungle", OEM Part #503 76 53-02, 2171 EPA models: 2171 Turbo, 2171W Turbo

"Standar", OEM Part #503 76 53-01, 2171 EPA models: 2171 Turbo, 2171W Turbo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

totte  
#185598 Brukar kunna ryka duktigt om nya grejor, det sitter ofta en hel del oljerester i plåten och när de börjar brännas ur så kan det ryka som attan.

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Bajk  
#185602 så här ser den ut som jag har på sågen, om det säger någon något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

totte  
#185608 Om den passade på sågen så kan den ju knappast vara fel. Blås på ett tag så slutar det nog att ryka sen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185616 Håll ett öga bara så ingen plast blir för varm o smälter....

Sitter det nåt nummer på dämparen? Stämplar?

Har du koll på att sågen går rätt? Det är inte ovanligt att de får justeras om dämpare byts till nåt annat/annorlunda än det som var som den justerats för tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185690
Bajk skrev:Dämparen kom ihop satt, värmeskyddsplatta, packning, skruvar sitter på rätt plats.

Men nu har jag kollat upp dämparen en gång till och då upptäcker jag att det finns två olika modeller. en heter "Standar" och en "Jungle". Jag har "standar". Men hur får jag reda på om jag har köpt fel?

Du har väl knappast tropiskt klimat där du bor så valet borde vara lätt :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

foton  
#185692 Om den gamla dämparen har varit tät kanske det har bygt på med sot inne i sågen, och nu när det blir bra snurr på motorn bränns det loss och blir ungefär som du beskrev.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

totte  
#185709 Kan vara så också ja. Vilket fall kör på, kolla som Mange sa att det inte verkar att bli för varmt. Annars är det värsta som kan hända att du själv blir en smula rökskadad. Det slutar efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185791 Gör en grundlig förgarjustering, om den gamla dämparen var full i sot och sågen har blivit justerad med den så blir det lite fel med den nya dämparen.
Jag brukar iaf justera sågarna direkt jag varit och pillat på andningsvägarna på dem!

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs2171Turbo NY ljuddämpare RÖK!

Bajk  
#185792 Tack för alla råd!

Ska testa och se vad som går.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).