Motorsåg och handhållet

Partner EL1450 , kedjeproblem

7 inlägg 15831 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner EL1450 , kedjeproblem

roda  
#185053 Har ärvt en elsåg, Partner EL1450, som är drygt 10 år gammal.
Fanns svärd men ingen kedja och när jag skulle försöka hitta en kedja så stämmer ingenting.
Ska enligt alla listor bara finnas med 13 eller 15" svärd och 0.325-delning
Min har 14"-svärd och 3/8-delning

Nu har jag ingen aning om hur många länkar jag ska ha eftersom min kombination inte finns med i några listor.

Jag har läst runt lite i forumet och fattat att det finns två typer av 3/8-kedjor, en till min och en för kraftiga bensinsågar. Hur ser jag skillnaden?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner EL1450 , kedjeproblem

axwell  
#185054
roda skrev:Ska enligt alla listor bara finnas med 13 eller 15" svärd och 0.325-delning
Min har 14"-svärd och 3/8-delning

Det förvånar mig om listorna säger .325 osv, EL1650 däremot har den utrustningen.

El1450 hade på 1990-talet 3/8" hobby 14" 1,3 mm och 52 länkar.

Avatar Fallback

Re: Partner EL1450 , kedjeproblem

roda  
#185057 Tack! Då testar jag med en 52-länkars

Ang. rek.tabellerna kommer här ett par exempel:

http://www.skogma.se/sidor/kedjeosvardguide.html
http://www.motoruf.com/en/shop/?mod=z&t ... kat=2&h=28
http://www.jackssmallengines.com/chains ... urer_id=20

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner EL1450 , kedjeproblem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185063 Det där med svärds längd o delning kan ju ändras...

Lättast är o ta in den till en som har grejer o få rätt ditsatt och sågen kollad samtidigt.

Finns kanske anledning att den ligger utan kedja?

Avatar Fallback

Re: Partner EL1450 , kedjeproblem

axwell  
#185064 Fits Partner Models:
EL1450, EL1650, 400, 410, 460, 405, 450, 470, 510, 540
Chainsaw Guide Bar Pro Top Chainsaw Guide Bar Hard Top Chainsaw Guide Bar Titanium Chainsaw Guide Bar Power Tech Chainsaw Guide Bar Power Tech Chainsaw Guide Bar Mini Cut
Pitch Gauge Bar Length Drive Links Professional
Pro Top Professional
Hard Top Hi Tech Titanium/
Titanium R Power Tech/ Arborist Power Tech Mini Mini-Cut Power Tip
.325 .050 18" 72 Buy Now Buy Now

Kopia från en av dina länkar:
Du har så rätt enl tabellerna, även Oregons, fast där skiljer man tydligare 1450 från EL1450.
Här rekommenderas svärd 18"med 72 länk till denna elsåg på 1400 Watt !!!

Kan det vara så att Partner har ändrat på de nyare sågarna, Husq. hade en lika klen elsåg med .325 under slutet av 1900-talet

Sk. hobbysågar har LP (lågprofil) och filas med 4,0 mm, pro-sågar har högre tänder filas normalt med 4,8 mm.

Användarvisningsbild

Re: Partner EL1450 , kedjeproblem

totte  
#185095 Är nog som Axwell skriver, i synnerhet konsumentsågar ändras ofta mellan årsmodeller utan att det sen framgår i dokumentationen, Sen är det inte alltid svärds- och kedjetillverkarna har rätta värden i sina tabeller för mera udda grejor. Har sett en hel del felaktigheter hos Oregon.

Det rekommenderas och säljs nästan alltid för långa svärd till klena hobbysågar, både el- och bensindito. I varuhusen verkar det som det är ett försäljningsargument hur långt svärd det sitter på.

Avatar Fallback

Re: Partner EL1450 , kedjeproblem

roda  
#185226 Tack för er vänliga hjälp till en sågnovis! 52-länkars-kedjan passade fint.
Nu är sågen rengjord, smord och placerad på hyllan (behöver inte den men vill ha den i ordning)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).