Motorsåg och handhållet

Byte kopplingstrumma fs 480?

9 inlägg 6609 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byte kopplingstrumma fs 480?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184889 Nonkan eller nån annan, jag ska byta kopplingstrumma på två av mina 480!..har skruvat i sär allt (mycket enkelt)..själva kopplingstrumman sitter ju fast med låsring,me ingen :surp: av mina låsringstångar är långa nog att nå ner dom ca 7 cm som låsringen sitter på!...vad använder ni?

/Huggarn



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byte kopplingstrumma fs 480?

viktor meck  
#184904 man vår ha jättelånga tänger elr två små skruvmejslar

Avatar Fallback

Re: Byte kopplingstrumma fs 480?

Nonkan  
#185020 Det finns en specialtång med artikelnr 0816 610 1495. Intressant pris dock, 719 + moms :)

Avatar Fallback

Re: Byte kopplingstrumma fs 480?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185032 Når jag bytte koppling på den 480 som, jag har så gjorde jag det med en skruvmejsel.

Användarvisningsbild

Re: Byte kopplingstrumma fs 480?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185036
Nonkan skrev:Det finns en specialtång med artikelnr 0816 610 1495. Intressant pris dock, 719 + moms :)


Tackar!..precis vad jag letat efter!med tanke på hur lite jag kostat på dessa sågar genom åren så är 719 + moms ändå en piss i nilen! ,så det betalar jag gärna med ett leende på läpparna!:-D,dessutom har jag fler 480 som trumbyte lär bli Aktuellt på!,och vem vet..den kommer kanske till pass även på 460 o 490

/Huggarn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte kopplingstrumma fs 480?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185429
Nonkan skrev:Det finns en specialtång med artikelnr 0816 610 1495. Intressant pris dock, 719 + moms :)


knaggen skrev:Når jag bytte koppling på den 480 som, jag har så gjorde jag det med en skruvmejsel.



Hur som helst så är tången nu beställd!

Så...knaggen....du fick bort låsbrickan inne i hylsan som håller kopplingtrumman med EN ..och dessutom EN vanlig skruvmejsel?!! :roll: ....det var riktigt bra gjort får jag lov att säga!! applåder från mig! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte kopplingstrumma fs 480?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185433
Huggarn skrev:
knaggen skrev:Når jag bytte koppling på den 480 som, jag har så gjorde jag det med en skruvmejsel.



Hur som helst så är tången nu beställd!

Så...knaggen....du fick bort låsbrickan inne i hylsan som håller kopplingtrumman med EN ..och dessutom EN vanlig skruvmejsel?!! :roll: ....det var riktigt bra gjort får jag lov att säga!! applåder från mig! :wink:


När du var där å fipplade med EN skruvmejsel,hur fick du brickan att vara still å inte snurra å glida runt runt axeln medans du halkade runt med mejseln där nere?..höll du fast den med nåt? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte kopplingstrumma fs 480?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186944 Tydligen så går kopplingstrummorna på de där i parti och minut. Ska det vara så?

Användarvisningsbild

Re: Byte kopplingstrumma fs 480?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186955
Skogsola skrev:Tydligen så går kopplingstrummorna på de där i parti och minut. Ska det vara så?


Nej då! Dom går inte i parti och minut! :smile: ..mina sågar har gått hårt i 4 säsonger,och detta är dom första kopplingstrummorna jag byter! :surp: .. Knappast "parti och minut"!.. Mer än väl godkänt skulle jag vilja påstå!!..däremot får man på en "heltidssåg" byta fjädrarna i själva kopplingen en gång per säsong!vilket är en quick fix,och kostar knappt nåt!..själva kopplingsbackarna är bytta en ggr på dessa sågar!.. Jag är otroligt nöjd med både underhållskostnad och intervall på sågarna :smile:

/ Huggarn.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).