Motorsåg och handhållet

litt om filningsvinklar triks&tipps

56 inlägg 23243 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

Storken  
#185689 Square groundmallen som jag köpte av Göran finns bara i 3/8...
Båda sortens mallar ser nästan likadana ut, men det är helt olika vinklar på stödrullarna...
Dessutom är det olika filar plus att square groundmallen är avsedd endast för chiselkedjor.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188454
Mange skrev:Det är två olika filar i den nedre pferd länken. En som ser ut som vanligt med två vinklar i gavel:
Bild


... och denna:
Bild

Fick lite priser på nämnda filar men man kan undra om företaget är totalt jävla dumma i skallen då dom skall ha .
798+ moms för den första filen
990+ moms för den andra filen.
det verkar vara rena ocker priser.

Användarvisningsbild

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

johan eriksson  
#188468 Var det priset för en hel pall?

Avatar Fallback

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188481
johan eriksson skrev:Var det priset för en hel pall?

Håll i dig det är styck pris undrar hur deras prisbild ser ut på andra filar jag frågade om dom var gjorda i guld.
Normek Försäljnings AB och dom är importör för wallrobe filar.

Användarvisningsbild

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

johan eriksson  
#188482 Kostar 15$ i USA
http://www.baileysonline.com/itemdetail ... 070&catID=

Användarvisningsbild

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

machonisti  
#188486 Har kronan så dålig kurs gentemot dollarn?

Avatar Fallback

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

foton  
#188488 Dom vet väll vem kundkretsen är!

Avatar Fallback

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188956 Tar opp igjen denne tråden her, er iverfall sikker på at bpx kan bli skikkelig skarp, for det hadde eg her om dagen. Måten eg hadde filt på var ny oregon fil, vannrett fil, støtvinkel tja ein del var det men ikkje for mykje heller pga at betet gav seg ikkje, den haldt skarpheita bra. Filte rolige tak og tok noen heilt lette til slutt. Filningsvinkel litt mindre enn slagmerke bak på tanna kanske ein 27-29 grader men det er litt vanskeligt å sei.
Ryttarane filte eg sammtidig, før eg filte tennene tok på Hard. Håper eg er inne på noe her og at det ikkje berre er eit blaff

Gav vekt på og ta rolige tak, lurer også på om fila har meir å sei enn eg har trudd frem til no.

   TS
Användarvisningsbild

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188963 Det här med filar är en konst. Att ha dem rena och vassa är ett måste.

När jag dragit första draget vrider jag filen ett halvt varv. Då trycker jag inte in skiten i filen med nästa drag som då går i renare tand. Efter den tanden så drar jag filen i hand duk eller liknande...

När filen inte tar längre tvättas den och får nytt bett eftersom det oftast är skit i filen som gör att den inte funkar. Detta upprepas ett antal ggr.
Då inte ren fil heller tar så doppas den i äppelcider vinäger, vänds med tand upp o får stå nån minut.
Inte längre för sen blir det mer skada än nytta....

På detta vis får man ut ett hundratal filningar / fil utan att tappa skärpa. Detta förutsatt att filen inte skadats på annat sätt...

Användarvisningsbild

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

machonisti  
#189026 Jag brukar snurra filen i handflatan för varje tand, då lossnar metallspån och olja

Användarvisningsbild

Re: litt om filningsvinklar triks&tipps

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189037
machonisti skrev:Jag brukar snurra filen i handflatan för varje tand, då lossnar metallspån och olja

Det är nog ingen vidare olja om den släpper för du vrider filen enbart...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).