Motorsåg och handhållet

Såg gallring

11 inlägg 7230 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såg gallring

DrDamp  
#183310 Fundera på att köpa en Husqvarna såg, ska funka till en första gallring men även (30diam) skog om det bhövs, kollat lite på 346 xp men blir den för tung för första gallring?


Kommer bara använda sågen på ledigheten/fritiden. Inget proffs om man säger så ;D


Husqvarna 346 XPG Trio Brake
Ord pris: 9 400:-
Nu: 6 400:-


Senast redigerad av DrDamp ons 15 aug 2012, 17:10, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såg gallring

DrDamp  
#183311 Verka inte som den 346 finns längre i husqvarnas sortiment, vet ni vilken som har ersat den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg gallring

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183312 550 xpg

Avatar Fallback

Re: Såg gallring

DrDamp  
#183313
Huggarn skrev:550 xpg



Tackar..

För och nackdelar mot 346an ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg gallring

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183314
DrDamp skrev:
Huggarn skrev:550 xpg



Tackar..

För och nackdelar mot 346an ?


Ingen aning, men två killar jag brukar jobba med säger att dom går bra när man väl fått upp varvet! samma sak med 560n, har dom gått på tomgång en stund får man pumpgasa upp varvet å enligt dom så är 550 svårstartad när den är varm,nu i sommar har det tydligen varit riktigt illa....dom får dra som tusan om sågen är varm, dom får choka och halv choka å grejja! varför vet jag inte...men så är det!..det kanske ska vara så!?

sen tycker jag att bla startapparaten,framförallt linhjulet på 550 ser ut som värsta kinaprylarna, men vi får väl avvakta å se hur det håller!

Användarvisningsbild

Re: Såg gallring

totte  
#183323 Största skillnanden är att 550 har ny elektronisk reglering av förgasaren, Autotune. Det är än så länge rätt oprövat och barnsjukdomar är nog inte helt utrotade.

Användarvisningsbild

Re: Såg gallring

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183352
Huggarn skrev:sen tycker jag att bla startapparaten,framförallt linhjulet på 550 ser ut som värsta kinaprylarna, men vi får väl avvakta å se hur det håller!


Hörde från en återförsäljare att de just hade fått in några med trasig startapparat. Kanske en svaghet på dem?!

Användarvisningsbild

Re: Såg gallring

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183383
Ekhagas trädfällning skrev:
Huggarn skrev:sen tycker jag att bla startapparaten,framförallt linhjulet på 550 ser ut som värsta kinaprylarna, men vi får väl avvakta å se hur det håller!


Hörde från en återförsäljare att de just hade fått in några med trasig startapparat. Kanske en svaghet på dem?!


Är inte förvånad!..men det blir väl så om man ska spara några gram och kronor per startapparat!..det är ju häpnadsväckande att det ska behöva vara så på en dyr "proffssåg"!..men låt oss hoppas att dom reparationer du hört talas om är tillfälligheter....men jag är rädd att så inte är fallet!...jag har själv varit sugen att skaffa en 550 för att prova!...men ska jag vara ärlig så kändes hela sågen lite "kina" rent kvalitetsmässigt!...ergonomiskt kändes den jättebra!..men vad hjälper det om..........

Avatar Fallback

Re: Såg gallring

peter399  
#183506 Köp du en 346a om den reas ut nu när 550 har kommit. Själv hade jag nog köpt en 550. Det går åt mindre soppa och du har en elektronsikt styrd förgasare som alltid ställer in sig optimalt efter rådande omständigheter. En vanlig förgasare fungerar optimalt för ett varvtal, vid en temperatur, vid en grad av igensatt av luftfilter.. Folk här är generellt väldigt konservativa och fientliga mot ny teknik.
550 och 560 torde vara världens bästa 50 och 60cc sågar just nu. Kolla med Bengt i Skeppshult om han kan trimma dig en 346:a annars så har du ett monster till såg.

Användarvisningsbild

Re: Såg gallring

totte  
#183526 Det är nog inte så konstigt att folk blir misstänksamma mot ny teknik. Det slår sällan fel, oavsett vad det handlar om, att när helt nya koncept lanseras så medför det nästan alltid en hel del barnsjukdomar.

Det är snarast förnuftigt att vilja känna sig någorlunda säker på att det man köper fungerar och det återstår att visa hurpass pålitliga första generationens autotune-sågar är i längden. Att kalla det för att vara konservativ är att hårddra det ganska ordentligt. Därmed inte sagt att de konservativa tjurskallarna inte finns, dom är många dom med. Jag är en sån :mrgreen: !

Sen är det ju helt riktigt att en fungerade styrning av bränsleblandningen måste bli överlägsen den ganska primitiva funktion som en vanlig förgasare har.

Användarvisningsbild

Re: Såg gallring

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183573
peter399 skrev:550 och 560 torde vara världens bästa 50 och 60cc sågar just nu.


Det beror ju som vanligt på vad man menar med "bästa" eller hur?.. kolla på cramo och många andra uthyrare av motorsågar och röjsågar!...det är mer eller mindre stihl till 100%! varför?...jo för att dom tål mer stryk än andra fabrikat! pga bättre kvalitet!...i dag är ju stihl någon krona billigare i inköp än motsvarande Hva/jons!...men det är ju knappast ett argument med tanke på vad exvis cramo har för andra produkter: hilti och andra högkvalitativa fabrikat!

missförstå mig rätt gode man! jag använder min 560 mer eller mindre dagligen,pga att den går bra som tusan!, men skulle jag få lov att välja en såg att ta med mig till en öde ö så skulle det utan tvekan bli en stihl 260/261 eller 361/362! hva o jons kommer inte i närheten av deras kvalitet å driftsäkerhet......så är det bara!...gilla läget!....eftersom det troligtvis inte finns nån handlare på öde ön så skulle jag faktiskt lika gärna ta med mig en dolmar, typ 5000 eller 7900!....då både stihl och dolmar enligt mig håller minst 3-4 knäpp högre kvalitet än HVA!

jag förstår att det svider i inbitna hva åkare att höra detta.....men det blir inte mindre sant för det!....hva gör sågar med riktigt bra ergonomi mm....men kvalitetsmässigt så ligger dom efter.......ni får säga vad ni vill......men så är det! punkt slut!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).