Motorsåg och handhållet

Nya AFS 2012:1

60 inlägg 27840 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183908 Det var ju inte bara motorsåg vi höll på med när vi gick på skogsbruksskolan. Sen var det ju tjugo år sedan och en del förändringar har skett. Måste ju också bero på vilket betyg man fick. Då som nu fanns det ju så klart de som borde hållet på med något annat men de fick ju någon typ av betyg.

Men i stort håller jag med. Motorsågsutbildningen på skogsbruksskolan och i dag på naturbruksskolor är ju mycket mer gedigen än ett motorsågskörkort.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183953
Ekhagas trädfällning skrev:Det var ju inte bara motorsåg vi höll på med när vi gick på skogsbruksskolan. Sen var det ju tjugo år sedan och en del förändringar har skett. Måste ju också bero på vilket betyg man fick. Då som nu fanns det ju så klart de som borde hållet på med något annat men de fick ju någon typ av betyg.

Men i stort håller jag med. Motorsågsutbildningen på skogsbruksskolan och i dag på naturbruksskolor är ju mycket mer gedigen än ett motorsågskörkort.

Var i kontakt med ass i dag och framförde mina synpunkter på utbildning och tydligen så hade dom gått förbi den viktigaste punkten yrkeserfarenhet.
Alla regler som är i dag när det gäller utbildning gäller fram till 2014 så det betyder att man behöver ca 40 timmar motorsågs utbildning ända fram till 2014 sen är det en övergångs period till 2017 och där efter så skall man ha dokumenterad utbildning men det är inget som är spikat utan reglerna kan förändras.
Sen när jag frågade hur många yrkesverksamma skogsarbetare som förslaget hade varit ute vid då blev det tyst i luren.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

JörgenO  
#183959 Naturligtvis är motorsågsutbildning betydligt mer komplett och gedigen än ett körkort. Innan jag tog motorsågskörkort var jag en nybörjare. Nu är jag en nybörjare med förståelse för en del faror och problem som är förknippade med trädfällning... Inget annat. Motorsågskörkortet medverkar sannolikt till att minska förekomsten av allvarliga olyckor och uppfyller då sitt syfte.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183972 :surp:
Senast redigerad av Huggarn ons 22 aug 2012, 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184004
Huggarn skrev:Det här med skolor, när jag gick i gymnasiet så hette det 2årig skogsbruksskola! ett eller två år efter så hette det 3 årig naturbruksgymnasie! ..tror bestämt att det blev lite si och så med motorsågsutbildningen då!....vad jag minns så gjorde vi knappast annat än att hugga skog i två år! :roll: jag har träffat en del killar som gått naturbruk som knappt vet vad som är bak eller fram på en motorsåg!!.....inte bara av ondo......dom lär sig annat matnyttigt nu för tiden också....jakt...naturguide...fiske mm.....men på min tid..(23år sedan jag muckade)...då var det 90% manuell huggning som gällde!....därefter har man praktiserat detta yrke i 23 år!....så kom du kurslärare eller kurs å lär mig hur man kör motorsåg eller hur man fäller träd!!.....om du är "lärare" på säker skogs kurser och pysslar med motorsågskörkortsutbildning.....skicka gärna mig ett PM...så ska vi ordna en liten tävling.....om ni vågar? så får vi se vad ni själva kan egentligen? :roll: vi gör det givetvis i skogforums regi så att alla får ta del av det hela!....momenten är fällning,kvistning och aptering!.....era andra fjantgrejer som nertagning av fastfällt träd mm kan ni pyssla med på fritiden!

kanske det finns andra "riktiga" huggare på detta forum som ställer upp på detta? självklart blir det vi "huggare" vs "säker skog"..........det här blir intressant!! :P

Jag ställer upp på samma sak med mina 30år i yrket.

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Robertberg  
#184097 Afs:en/motorsågskörkortet finns väl till för att höjja säkerheten på en arbetsplats, inte för att höjja produktiviteten?

Jag tror ingen här, allra minst Säkerskogs utbildare tror att deras tio-veckors kurs motsvarar 20 års praktisk erfarenhet.
Men den kan nog belysa de riskfyllda eventuella "tidsgenvägar" som görs dagligen.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184130 Yrkeserfarenhet är viktigt men tveksamt om det är det viktigaste. Har du lärt dig fel, taskig inställning och tror du är bäst i världen så spelar det ingen roll hur många år du håller på. För det du gör är bara att repetera ett felaktigt inlärt mönster.

Jag har träffat en del som jobbat mycket och många år i skogen men ändå har de gjort grundläggande felaktigheter trotts sin långa erfarenhet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Alltjanst-fbro  
#184164 3 små inlägg från mej i denna tråd.

1: Blanda inte ihop EN 471 säkerhetsklassning för vägarbete med varselkläder. varselkläder skall vara CE märkta och högst 25 tvättar sedan skall de skrotas. EN 471 säkerhetsklassning för vägarbete skall ha reflexer och max 20 tvättar. så alla huggar blusar i fluoriserande färg är godkända dok ej flanellskjorta.

2: angående motorsågs/röjsågs körkort. jag har ingen utbildning i skogen typ gymnasium eller liknade men har ändå gått och skaffat mej olator i skogen till och från i 20 + år. nyligen gått och tagit AB och RA RB detta var värt varenda krona och minut då jag som bondlärd fick en rejäl tanke ställare på säkerhet. har nu helt lagt om och kör 100% säker skog

3: Angående böter vid fel skyddsutrustning skulle jag tro att det hamnar på samma som vid vägarbeten 5000 kr sist jag hörde men det kan ju ha höjts på 3-4 år.


Säkerhets ansvarig på vårt företag.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184191
Niking skrev:Huggarn, så vitt jag förstod, så gäller kravet på sågskyddskängor enbart för röjning med midjeröjare (Husqvarna 535 FBX, knappast för röjning med traditionella röjsågar. För när allt kommer omkring, så överstiger ju röjsågsklingans maxhastighet med råge den skyddsklass som dagens basta huggarstövlar har.

Bra huggarstövlar och huggarkängor idag har sågskyddsklass 3, vilket motsvarar en sågkedjehastighet på 28 m/s. En 225 mm röjsågsklinga har ett maximalt varvtal på 13000 varv/minut, vilket då ger en periferihastighet på 13000/60*3,14*0,225 = 153,075 m/s. Det skulle alltså motsvara sågskyddsklas 35, om jag inte är ute och cyklar.

Så länge tillverkarna får fram någon känga eller stövel i närheten av sågskyddsklass 35, så kan du nog sova lugnt... För det är väl ingen risk att du skaffar dig en Husqvarna midjeröjare... :P

Till saken hör ju också att sågskyddet i huggarkängan/huggarstöveln bara har till uppgift att sänka sågkedjans hastighet, inte att kunna stoppa kedjan helt och hållet. Sågskydd i huggarbyxor ska däremot kunna stoppa kedjan helt och hållet.
/Niklas



"14 § Den som arbetar med en röjsåg ska använda följande personliga
skyddsutrustning:
1. hörselskydd,
2. ögonskydd,
3. skyddshjälm om röjningsstammarna är högre än två meter,
4. arbetshandskar,
5. skyddskängor eller skyddsstövlar med sågskydd och
6. varselkläder på överkroppen"

Här står det dock ganska tydligt att det gäller röjsåg... Jaja nya fina meindl kängor som man köpte till röjjarna i somras är bara att slänga på brasan efter nyår!?

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184266
Ekhagas trädfällning skrev:Yrkeserfarenhet är viktigt men tveksamt om det är det viktigaste. Har du lärt dig fel, taskig inställning och tror du är bäst i världen så spelar det ingen roll hur många år du håller på. För det du gör är bara att repetera ett felaktigt inlärt mönster.

Jag har träffat en del som jobbat mycket och många år i skogen men ändå har de gjort grundläggande felaktigheter trotts sin långa erfarenhet.

Jag har träffat många som har motorsågs körkort men det är tamefan det dåligaste jag har sett hur man använder en motorsåg.
Så nog finns det skit på båda sidor oavsett om man har det eller ej.

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184267
obantteg skrev:Afs:en/motorsågskörkortet finns väl till för att höjja säkerheten på en arbetsplats, inte för att höjja produktiviteten?

Jag tror ingen här, allra minst Säkerskogs utbildare tror att deras tio-veckors kurs motsvarar 20 års praktisk erfarenhet.
Men den kan nog belysa de riskfyllda eventuella "tidsgenvägar" som görs dagligen.

Det var en säkerhetskurs nu är det en certifiering vad är skillnaden ?

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184290
SkogsGotte skrev:
Niking skrev:Huggarn, så vitt jag förstod, så gäller kravet på sågskyddskängor enbart för röjning med midjeröjare (Husqvarna 535 FBX, knappast för röjning med traditionella röjsågar. För när allt kommer omkring, så överstiger ju röjsågsklingans maxhastighet med råge den skyddsklass som dagens basta huggarstövlar har.

Bra huggarstövlar och huggarkängor idag har sågskyddsklass 3, vilket motsvarar en sågkedjehastighet på 28 m/s. En 225 mm röjsågsklinga har ett maximalt varvtal på 13000 varv/minut, vilket då ger en periferihastighet på 13000/60*3,14*0,225 = 153,075 m/s. Det skulle alltså motsvara sågskyddsklas 35, om jag inte är ute och cyklar.

Så länge tillverkarna får fram någon känga eller stövel i närheten av sågskyddsklass 35, så kan du nog sova lugnt... För det är väl ingen risk att du skaffar dig en Husqvarna midjeröjare... :P

Till saken hör ju också att sågskyddet i huggarkängan/huggarstöveln bara har till uppgift att sänka sågkedjans hastighet, inte att kunna stoppa kedjan helt och hållet. Sågskydd i huggarbyxor ska däremot kunna stoppa kedjan helt och hållet.
/Niklas



"14 § Den som arbetar med en röjsåg ska använda följande personliga
skyddsutrustning:
1. hörselskydd,
2. ögonskydd,
3. skyddshjälm om röjningsstammarna är högre än två meter,
4. arbetshandskar,
5. skyddskängor eller skyddsstövlar med sågskydd och
6. varselkläder på överkroppen"

Här står det dock ganska tydligt att det gäller röjsåg... Jaja nya fina meindl kängor som man köpte till röjjarna i somras är bara att slänga på brasan efter nyår!?


Skyddskängor har jag kommenterat tidigare. Varselkläder känns också tveksamt om det verkligen behövs i röjskogen. Trots allt så brukar en röjsåg låta ganska mycket när den används.... Fast vid en eventuell olycka kan ju räddningspersonal snabbare se den skadade om vederbörande har varselkläder - särskilt ifrån luften!

Vad dina Meindl beträffar, så är det ju alltid trist om de blir "oanvändbara" i arbetet, men det finns ju Meidl Timberking (sågklass 3) som alternativ viewtopic.php?f=108&t=5271

Ett litet test på sågkänga
Hittar dock inget test med röjsåg + sågskyddskänga.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 30 aug 2012, 23:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184359
SkogsGotte skrev:5. skyddskängor eller skyddsstövlar med sågskydd och
6. varselkläder på överkroppen"

Här står det dock ganska tydligt att det gäller röjsåg... Jaja nya fina meindl kängor som man köpte till röjjarna i somras är bara att slänga på brasan efter nyår!?


Jag kommer tolka det som att har man bara stålhätta, som är ett sågskydd, så räcker det. Jag kommer tolka det så ända tills en dom i fallet säger något annat, tror jag.

För att gå omkring med ett skydd som är utvecklat för kedjesåg när man använder klinga känns helt fel. Men jag kan ju ha en del kunskapsluckor som gör att jag får ta tillbaka detta. Men just nu känns det så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184365
Ekhagas trädfällning skrev:
SkogsGotte skrev:5. skyddskängor eller skyddsstövlar med sågskydd och
6. varselkläder på överkroppen"

Här står det dock ganska tydligt att det gäller röjsåg... Jaja nya fina meindl kängor som man köpte till röjjarna i somras är bara att slänga på brasan efter nyår!?


Jag kommer tolka det som att har man bara stålhätta, som är ett sågskydd, så räcker det. Jag kommer tolka det så ända tills en dom i fallet säger något annat, tror jag.

För att gå omkring med ett skydd som är utvecklat för kedjesåg när man använder klinga känns helt fel. Men jag kan ju ha en del kunskapsluckor som gör att jag får ta tillbaka detta. Men just nu känns det så.

+1

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188867 Kravet på varselkläder och motorsågskörkort ska tydligen även gälla självverksamma skogsägare i egen skog http://www.lantbruk.com/skog/naringen-i ... r-i-skogen
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).