Motorsåg och handhållet

Ny såg istället för Husqvarna 242 XP ?

26 inlägg 31224 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13875
pgo_jim skrev:Okej vad blir priset med moms? =)
Provsågat?
Bilder? :D

Grattis till köpet =)


moms=25% alltså 5800*1,25=7250kr

Nu hoppas jag att jag gjort rätt eftersom jag skulle visa mig duktig :oops:

Gratulerar till köpet iallafall för såginehavaren=)
//Martin

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
peter399  
#14768 Grattis till köpet av nya 346!

För övriga intresserade så har LRF ett medlemserbjudande nu på nya Jonsered 2153 ( = nya 346:an), inkl brytjärn, kombidunk, extra svärd och kedja för 7200 inkl moms. Dock utan handtagsvärme. Annars ett kanonpris tycker jag.

Avatar Fallback
Kenny  
#21099 Nu har jag använt min nya 346XPG ett tag och jag måste säga att jag är supernöjd. :)

Jag har visserligen bara kört ca 20 tankar gallring ännu, men det har sågen klarat med bravur.

Det enda som jag kan hitta att klaga på hittills är att "korken" till sågkedjeoljan har en förmåga att jämt fastna så att jag måste ta till skruvmejsel för att få loss den. Och det går ju att leva med.

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21109
Kenny skrev:Nu har jag använt min nya 346XPG ett tag och jag måste säga att jag är supernöjd. :)

Jag har visserligen bara kört ca 20 tankar gallring ännu, men det har sågen klarat med bravur.

Det enda som jag kan hitta att klaga på hittills är att "korken" till sågkedjeoljan har en förmåga att jämt fastna så att jag måste ta till skruvmejsel för att få loss den. Och det går ju att leva med.


Olje locket var standard på vår 346 oxå att det alltid satt fast som bara den då man skulle fylla på.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21114 Det är packningen som ska hålla tätt.
Spänns det så hårt att den komprimeras så sitter den o då funkar ite packningen heller bra...

Avatar Fallback
Kenny  
#21118
Mange skrev:Det är packningen som ska hålla tätt.
Spänns det så hårt att den komprimeras så sitter den o då funkar ite packningen heller bra...


OK, jag får försöka låta bli att dra åt, helt enkelt.

En helt annan fråga, som kanske borde läggas i en ny tråd, men vilket svärd/kedja borde jag satsa på om jag vill köpa 15" till min såg? Vad rekommenderar ni? Husqvarna, Oregon?

Jag kommer nästan uteslutande använda svärdet vid gallring.
(Allt från 20 cm till 60 cm i diameter)

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21120 Iggesunds svärd !!
Mycke bra kvalitè
Kört Jonsered/Husqvarna i vår vedmaskin och dom höll inte. Kör iggesund numera å det har inte krabbat något sen vi bytte till Iggesund.
125kr hos Swedol för 15"

Avatar Fallback
jokin  
#21186 Jag tycker att stoppknappen på min 346 kan vara jävligt irriterande ibland!Slår till den med tummen ibland när jag ska börja såga fällskär! 😡 Nån mer som har det problemet?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21239 Oregons power match svärd är väldigt trevliga och håller bra !
skogma säljer GB's massiva svärd dock utan utbytbar nos, väldigt stabila svärd att jobba med, jag har ett 16" på min 372:a
Har aldrig provat ett Iggesund, men hoppas på lite uppgifter av Mange om dom så småning om :)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21353
jokin skrev:Jag tycker att stoppknappen på min 346 kan vara jävligt irriterande ibland!Slår till den med tummen ibland när jag ska börja såga fällskär! 😡 Nån mer som har det problemet?


Har aldrig råkat ut för detta. Men varför just vid fällning, vid kvistning byter man ju mycket oftare mellan tumgas och pekfingergas?

Avatar Fallback
jokin  
#21429 Jo det händer då också ibland.Men felet beror nog egentligen på att man har en stel handske som slår till stoppknappen. Jag tyckte stoppknappen på 42an var bättre för på 346an går den väldigt lätt.Ä väl inte så mycket att klaga på egentligen men jag blir lite 😡 när det händer,för det händer oftast när man är som mest sliten!Annars så är jag supernöjd med sågen. :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).