Motorsåg och handhållet

Jonsered vs husqvarna

40 inlägg 24642 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16801 Partner gör visst proffs såg, men de marknadsförs inte här.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16809 Heter företaget Electrolux Motor numera? Är det inte så att Husqvarna är ett eget börsnoterat bolag med Investor som största ägare och ingen inblandning av Electrolux alls.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16811 Nej...

Det som hette Electrolux delades upp.
Husqvarna blev namnet för "gröna sidan", Elux heter "vita" sidan med symaskiner kylsåp o annan skit man inte kan brumma med.

Husqvarna som det var finns inte mer utan är bara ett övertaget namn.
Företag o värderingar är bortblåst i mitt tycke.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16812 Investor äger nog det mesta om jag inte fattat saken fel, både innan o efter namnbyte/uppdelning.

Användarvisningsbild
maccall  
#16882 Det är krångligt med ägande, men det som hände var att aktierna i Husqvarna, som helt ägdes av företaget Electrolux, delades ut till aktieägarna i Electrolux.

Innan detta var det alltså företaget Electrolux som ägde Husqvarna och en aktieägare i Electrolux ägde alltså Husqvarna genom sitt ägande i Electrolux. Man kunde dock inte som aktieägare i Electrolux bli av med sitt ägande i Husqvarna utan att samtidigt göra sig av med sitt ägande i Electrolux, och man kunde inte specifikt köpa aktier i Husqvarna.

När aktierna i Husqvarna delades ut till aktieägarna i Electrolux delades de ut proportionellt så att du fick aktier i Husqvarna efter hur många aktier du ägde i Electrolux. Den som sedan inte vill äga aktier i det ena av bolagen kan alltså sälja dem utan att förlora sitt ägandeskap i det andra bolaget.

Företaget Electrolux har alltså inte längre något med ägandeskapet i Husqvarna att göra, däremot var det vid utdelningen av aktierna i Husqvarna exakt samma ägare till bägge bolagen. Vad som hänt med ägandet seda dess har jag ingen aning om, men eftersom det inte har varit några större nyheter är det knappast några större ägarförändringar heller.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#16887 j-vla maccall 😈
Håll på att klämma sönder skärmen
fick se ett små kryp :wink:

Avatar Fallback
mathias  
#17203 Varför köpa hva/jonsered när det finns stihl. mer utrustade lättkörda goa maskiner till billigare pengar. Jag tycker mest det känns som att hva lever på sitt namn.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17214 bättre filtrering bättre avvibrering och fler fackhandladre kan vara anledning till att köpa hva/jred och det går att komma ner bra i pris mot listpriset om vågar öppna munnen :)
Stihl har bra sågar dom med men det är glest med handlare tycker jag ,,,

Avatar Fallback
XPG  
#17230
mathias skrev:Varför köpa hva/jonsered när det finns stihl. mer utrustade lättkörda goa maskiner till billigare pengar. Jag tycker mest det känns som att hva lever på sitt namn.


Namn javisst???????????

Sthil har man på krogen å Husqvarna i skogen 8)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17284 Ärligt talat så spelar det ingen roll om man har hva jonsered eller stihl. Jag gör iallafall så att jag köper av den återförsäljaren som jag bor närmast och i mitt fall så är det stihlhandlarn.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).