Motorsåg och handhållet

Världens bästa såg 339

37 inlägg 17676 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Världens bästa såg 339

Huggis  
#182268 Helt klart den såg som fått jobba hårdast av alla mina sågar, som trots allt har överlevt, fantastisk motor. Nej, den har inte bäst avvibrering, ingen värme, lite knepig tyngpunkt, förgasaren måste justeras, idiotiskt svårt att byta drivkrans, kassa knappar, blir snabbt smutsig, men är det en såg jag inte skulle vilja vara utan så är det 339, den har besparat min rygg något enormt, även möjliggjort en produktion som hade varit omöjlig med 346 i långa loppet. Nu tillverkas den inte längre, varför?

Nej, ms 200 var ALDRIG ens i närheten så bra, för en gångs skull lyckas husqvarna med något och så sitter folk och tjatar om att stihl var så mkt bättre, idioter, nu finns den inte längre. Vill jag ha en lätt såg måste jag alltså nu köpa specialsvärd och specialkedjor då stihls nya ms 200, dvs 201 matchar gamla 339:an. Folk gå in här för att få en uppfattning om vilka sågar som är bra och inte. Jag har röjt km med hasselbuskar, förröjt över 1000 hektar gran, mängder med specialjobb, och den fungerar än minst lika bra som när den var ny. Visst, har fått byta och serva som en normal såg, och visst har den gått sönder mer, MEN, det har berott på att den har fått arbeta under dom svåraste förhållandena, bland klippor, stenmurar, längs åkrar etc. Ett tips till alla stihl fantaster som rycker sönder sågar, fastnar man ska man inte rycka ut sågen, då går den sönder, som alla andra.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182274 Finns det inte en film där Stihl contra HVA kördes?
339 var som en 125;a mot en 500:a :lol:

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

Huggis  
#182275 *
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 08 aug 2012, 21:56, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat helt onödiga kommentarer om annan användare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182276 Förröjt 1000 ha gran? :surp: Ja det lär ingen annan såg klara.

Användarvisningsbild

Re: Världens bästa såg 339

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182281 Jag tycker det också är synd att den inte ska tillverkas mer. :sad:

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

Nolltax AB  
#182284 Hade min velat gå på mer än tomgång så hade jag stämt in i kören bra maskin.

Man röjer undertryckt gran alternativt sly i syfte få ved.
Vem vill då släpa omkring feta värsta sågen med löjligt långt svärd?

Vore ju som att snickra med knoster istället för hammare...

Har jag iofs gjort en gång, men då gällde det ett antal sextums-spik.
Hammaren studsade bara, tokledsna å hämtade större verktyg....

Användarvisningsbild

Re: Världens bästa såg 339

totte  
#182297 Är väl kul att det finns nån som försvarar denna stackars förtalade såg. Hade visst en hel del barnsjukdomar först, men det blev bättre har jag hört sägas. Har ingen erfarenhet av den själv, men ultralätta sågar med hygglig kraft är det inte så gott om, men användningsområden finns som vi hört här.

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

Hema  
#182307 När jag var på visningen av 550XP, så frågade jag om det skulle komma en 540XP (som ersättare till 339:an). Fick till svar att det inte blir någon sådan, utan batterisåg skulle ersätta. Nu vet jag inte om det var som de batterisågarna som man kan se på deras sida eller om det var med typ backpack och någon kabel till sågen, hur det nu skulle kunna funka.

Sedan finns den där 543:an?(har den kommit ut än måntro) Någon som har någon info om den kan bli en bra ersättare till 339:an?

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182311 Har haft en 339 i 8-9år, hade i början samma problem som nolltax. Sågen dog när man gasade efter den stått på tomgång efter att spärrarna på luftskruvarna togs bort har det gått justera så det funkar. Annars har jag bara bytt tändstift svärd och bensinslangar. Sågar visserligen bara runt 50m2 om året. Är nöjd med att ÅF inte tyckte jag skulle ha en Husqvarna 55. Har provat att förkvista till Rottne snok med MS200 och 346a då saknade jag min 339!
Senast redigerad av palte fre 17 aug 2012, 07:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Världens bästa såg 339

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182313 Det kommer en ersättare till 339 med x-torq. Heter troligen 439.

Kommer en topphandtags såg som heter T540.

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

Nonkan  
#182315 Husqvarna sumpade 339:an själva med alla barnsjukdomar. Det var strulande tändsystem, automatiska dekompressionsventiler som inte fungerade och förgasare som inte gick att få någon ordning på. Det tog jäkligt mycket energi från oss handlare, så när sågen väl var bra (det är ju faktiskt en trevlig modell) så hade den redan dåligt rykte och sen är det kört.

Däremot tycker jag man kunde ha väntat med att plocka bort den tills det fanns en vettig efterföljare.

Huggis skrev:måste jag alltså nu köpa specialsvärd och specialkedjor då stihls nya ms 200


Det är en ganska vanlig missuppfattning att det är specialgrejer. Visst, det är inte .325, men Stihl har använt 3/8" Picco 12"-svärd och 44 drivlänkars kedja till sina mindre sågar som standard hur länge som helst, det sitter iaf på de gamla 020AVP från tidigt 80-tal vi får in ibland. Det är ingen ovanlig kedja bland de som kör Stihl helt enkelt. Då är Husqvarna mer special eftersom de kör Pixelkedjor, och de kom väl inte förrän runt -95 nånting.

Att det sedan blir "special" för just dig är väl inte så mycket att jiddra om i en diskussion, byter du bilmärke passar ju troligen inte dina gamla vinterdäck heller t.ex.

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

SawTroll  
#182364
Mange skrev:Det kommer en ersättare till 339 med x-torq. Heter troligen 439.

Kommer en topphandtags såg som heter T540.


Interessant - jeg antok at det ble en versjon av T540, kanskje 538 eller 539?

Kan ikke helt se for meg at en 4xx sag erstatter en xp.....

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

skogssvinet  
#182366
Hema skrev:När jag var på visningen av 550XP, så frågade jag om det skulle komma en 540XP (som ersättare till 339:an). Fick till svar att det inte blir någon sådan, utan batterisåg skulle ersätta. Nu vet jag inte om det var som de batterisågarna som man kan se på deras sida eller om det var med typ backpack och någon kabel till sågen, hur det nu skulle kunna funka.

Sedan finns den där 543:an?(har den kommit ut än måntro) Någon som har någon info om den kan bli en bra ersättare till 339:an?


Det här med batterisåg tycker jag verkar intressant. Läste om en såg som man kunde köra en hel dag och "bränslekostnaden" var bara ett par kronor. Det verkar ju äldigt ekonomiskt ingen som vet när dessa sågar kommer. Nonkan kanske vet som är återförsäljare?

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

Hema  
#182368 Jag har sett om någon kedjeröjsåg där man hade ett batteripack på ryggen, håller det i 2h så kan man ha andra uppsättningar i bilen. perfekt o byte batteri när man tar rast. Om nu systemet funkar..

Avatar Fallback

Re: Världens bästa såg 339

Huggis  
#182402 Nonkan, jag köpte min första 339:a för 8 år sen ung, sen blev det en till lite nyare 339:a, jag har levt igenom dessa barnsjukdomar, och det stämmer det du säger. Men alla dessa till trots finns det ingen såg jag hellre skulle vilja äga. När man har 100 hektar som ska förröjas så är det som en uppenbarelse när man bytar såg, kan nog säga att man orkar ungefär dubbelt så mkt och blir hälften så trött i jämförelse med 346 som vi gick med innan. För att inte nämna alla nya arbetsuppgifter där röjsågen varit för osmidig otillräcklig för att genomföra. Man klättrar tex inte på stenmurar med en röjsåg, nog för att det går. Alla eftersatta granplanteringar, när man ska ställa ut björk, ja, användningsområdena är enorma.

För mig är det specialgrejer, jag kör 15 tum på allt med 325 kedjor, det betyder samma filar/ mallar, mindre krångel, effektivare och enklare hantering, ialf för mig.

Om och när jag fäller gran så gör jag det med 346 alt 357, men är det bara ett fåtal så kommer 339:an fram, alltid när till hands, älskar denna lilla fula såg. Men som sagt, förgasaren måste justeras, väldigt slö och trött som ny.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).