Motorsåg och handhållet

Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

23 inlägg 17971 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

traktorz  
#179885 Rengöring av centrifugalkoppling/kedjebroms på Stihl.

Som synes lätt att ta isär, fäst enbart med en låsbricka.
Lätt att rengöra ringkedjedrevet och återinfetta nållagret.

Men frågan gäller hur man lyfter ur själva kedjebromsen på en Stihl MS 362 C-Q?

Till en Jonsered såg så kan man ladda hem pdf-filer med reservdelslistor och sprängskisser. Jag har inte hittat om man kan det också för Stihl?

Men jag behöver rengöra centrifugalkopplingen från främst torv och rost.
Hur lyfter man ur den? Om jag inte kan det det utan special-verktyg, får jag överväga högtryckstvätt alt tryckluft. Det enda som behöver fettas in senare är nållagret. Packboxen mot vevhuset torde inte påverkas av högtryckstvätt/tryckluft, vad jag kan se.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

Phantom  
#179886 Skruva loss kopplingen, den är vänstergängad.
Lås kolven med t.ex ett startsnöre genom tändstiftshålet och ta ett passande verktyg som hjälp för att lossa kopplingen. Ta t.ex en passande hylsa och ta ur spår för de tre klackarna om det inte räcker med att få fäste med hylsan på befintlig mutter. Lite värme kan göra att den lossnar lättare.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

traktorz  
#179890 Vänstergäng alltså, Tack för tipset.
Är det bättre att låsa kolven med ett snöre, än att hålla emot vevaxeln på magnetsidan?
Ingen risk för skador på t.ex. kolvlagring, vevstake mm, med den föreslagna metoden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

Phantom  
#179891 Jag tror det blir svårt att hålla emot på motsatt sida utan verktyg som kan skada både det ena och det andra.
Ett snöre är inte stumt och du får trycket över större delen av kolven som inte skadar något om du är försiktig. Den bör inte sitta för hårt. Däremot om du använder en kolvstopp i metall med ett tryck på en liten punkt på kolven är det större risk för skador.
Ett alternativ är ju en mutterdragare och då utnyttja kompressionen i cylindern för att skruva loss kopplingen. Det kan ju även funka med ett snärtigt drag utan maskin beroende hur hårt den sitter. Prova först utan snöre och maskin och se om det går.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

totte  
#179896 Håller med Phantom helt. Att hålla emot på svänghjulssidan är en snabb genväg till skador. Om man måste ha kolvstopp så är det snöre, eller snarare tunt rep som gäller. Viktigt, kolven skall inte vara mer än halvvägs nere när man matar i snöret, annars kan det åka ut i portarna och bli avklippt och så har du plötsligt en bit snöre i vevhuset.

Som Phantom säger, det går ofta utan, om du sätter på en nyckel och klipper till snärtigt med en lagom hammare några gånger.

Sprängskisser till Stihl är besvärligt att hitta, Stihl kör en väldigt strikt policy om att det inte får läggas upp till nedladdning, inte ens för historiska, utgångna modeller. Otroligt enfaldigt enligt min åsikt, dom skaffar sig bara dåligt renommé.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

traktorz  
#179974 Centrifugalkopplingen satt riktigt hårt åt!
Höll på att ge upp, men hittade pilarna med texten "Off -->", som gav mig moraliskt stöd. Hämtade så en 19mm krafthylsa, samt med stora gummiklubban, först försiktigt och sedan med några bestämda slag på spärrskaftet, så lossnade kopplingen.

Fotade av detaljerna, så att jag skulle kunna montera tillbaka utan frågetecken. Tycker att det är mycket trist att inte Stihl tillhandahåller någon support med sprängskisser och reservdelslistor på sina maskiner.

Nu råder osäkerhet om de exponerade detaljerna är hela eller trasiga. Ta t.ex. den spiralkuggförsedda nylonbussningen som driver kedjeoljepumpen, vilken har en böljande fjäderdel som fästs i ett spår i kastskyddsbromstrumman - den fjädern såg ut att ha en brottyta, så jag förmodade först att den var trasig.

Provade sågen efter att ha satt ihop densamma, och den ser ut att trycka ut kedjeolja, så jag antar att oljepumpens drivning fungerar som den ska.

P.S.
Lite missnöjd med att kedjesträckningen hos Stihl MS 362 C-Q inte har större spännvidd med 18" svärd, som det är nu är den redan i läge max. Kanske är svärdet redan mer slitet än vad jag inser?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

traktorz  
#179975
totte skrev:Att hålla emot på svänghjulssidan är en snabb genväg till skador. Om man måste ha kolvstopp så är det snöre, eller snarare tunt rep som gäller...


- Är det verkligen så? Hurdå, "en snabb genväg till skador"?
Med en ringnyckel på muttern som håller fläkthjulet, så är väl det enda som kan hända, att muttern lossnar "på fel sida", så att säga. Eftersom det ju är centrifugalkopplingen jag vill ha bort.

- Med ett startsnöre som kolvstopp, så får jag ju även en belastning på vevstakens och kolvens lager, när jag med bestämda hammarslag måste lossa den hårt åtdragna muttern.

Enda fördelen som jag ser det med kolvstoppsmetoden, är att jag slipper ta bort repullen och behöver en tredje arm för att hålla emot vevaxeln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

bmbamse  
#179983 Du har inte tänkt på att veven är delad på en sådan här tvåtaktare, så risken är att du lyckas vrida vev-halvorna sinsemellan på det viset?

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

traktorz  
#179992
bmbamse skrev:Du har inte tänkt på att veven är delad på en sådan här tvåtaktare, så risken är att du lyckas vrida vev-halvorna sinsemellan på det viset?


Saknar visserligen reservdelslista med sprängskiss från Stihl, men förmodligen skulle jag inte insett konstruktionen med delad vevaxel utan en detaljerad service manual för särtagning av själva motorn.

Tur då att skogsforum är en sådan utmärkt bra källa till kunskap och att jag denna gång tillämpade de råd som getts i den här tråden! Stort TACK till alla Ni som delar med er av er kunskap.

Tack för svar med den utmärkta motiveringen. Jag kommer helt klart att använda ett startsnöre som kolvstopp i fortsättningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

lodjuret  
#180093
traktorz skrev:Rengöring av centrifugalkoppling/kedjebroms på Stihl.

Till en Jonsered såg så kan man ladda hem pdf-filer med reservdelslistor och sprängskisser. Jag har inte hittat om man kan det också för Stihl?



Hur stor är skillnaden på 361 och 362 gällande motoruppbyggnad/service?

Vet var servicemanualen till 341/361 finns på nätet om du vill ha länken.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

traktorz  
#180189 Skulle jag vara helt luftlandsatt, så vore varje pusselbit av värde, såsom en servicemanual från en äldre sågmodell.

Även om en tidigare generation såg i huvudsak överensstämmer, så för att inte bli förvirrad i onödan, så föredrar jag nog den tillhörande aktuella dokumentationen.

Inte minst för att hålla sågens status på en säkerhetsmässigt fortsatt hög nivå, t.ex. beträffande kedjebromsen och kastskyddet, men även rent funktionella egenskaper såsom en perfekt fungerande kedjesmörjning. (Finns väl en säkerhetsaspekt där också, vill ju inte få ett kedjebrott!)

Kan berätta att jag faktiskt fått tag på önskad reservdelslista/servicemanual till vår MS 362 såg, via detta forum faktiskt, så vi räknar nu med att kunna hålla vår såg i god trim.

Tack till alla på forumet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

totte  
#180813
bmbamse skrev:Du har inte tänkt på att veven är delad på en sådan här tvåtaktare, så risken är att du lyckas vrida vev-halvorna sinsemellan på det viset?


Just det, och så är det det att muttern för svänghjulet är högergängad så om du håller mot med den så dras den åt och då är risken inte försumbar att du knäcker tappen på den sidan istället för att det lossar på kopplingssidan, om det sitter ordentligt hårt.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

TorxE14  
#188025 Obs. När man sedan ska dra fast centifugakopplingmuttern igen med hjälp av reptricket i tändstiftshålet, måste man först dra ut startsnöret en bit så att inte startmekanismen överbelastas när man drar åt. ( startsnöret inkl starthandtaget vill ju dras in när motorn går baklänges).

Avatar Fallback

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

Phantom  
#188026 Tror inte du behöver något hjälpmedel för att dra åt kopplingen. Dra åt så mycket du kan med en liten knyck med endast kompen som motstånd(utan något snöre, kolvstopp eller annat motstånd mot kolven). Starta sågen med kedjebromsen tillslagen och gasa till så är kopplingen tillräckligt hårt dragen sen.
Har funkat bra på de sågar jag gjort så på.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl

traktorz  
#188028 Men klorna för startmekanismen går väl inte i ingrepp, om du inte rör starthandtaget?

Jag har istället temporärt använt kastskyddets kedjebroms, för att slutligen dra åt muttern till centrifugalkopplingen. Tycker det har fungerat på de av våra sågar jag rengjort.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).