Motorsåg och handhållet

olycka med ny husqvarna 550 xp

13 inlägg 13253 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

olycka med ny husqvarna 550 xp

xanner  
#178456 Hade precis köpt en ny såg och lyckades köra två timmar så vrider sig en stor björk håller på att tippa över mig tar med sågen och lyckas förstöra bränsle tanken samt gas handtaget :( som sagt maskin var använd två timmar inte ens hunnit köra upp två tankar soppa vart får man tag i reservdelar till den tror inte garantin täcker detta ;P tror att i sverige är nog reservdelen dyr tacksam för hjälp



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178464 När jag köpte såg senast så tror jag det ingick en drulle försäkring vid köpet.
Kan ju vara värt och kolla.
Hoppas det löser sig på annat vis annars.

Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

xanner  
#178472 okej ska kolla det är min svägerska karl som sålde maskin han nämde något i kväll om en försäkring ska kolla detta. är det ingen där ute som vet annars vart man kan köpa reservdelar utomlands

   TS
Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

Phantom  
#178513 Alla reservdelar är inte billigast utomlands, har du kollat med din ÅF?
Men först kollar du upp drulleförsäkring som täcker överfällning av såg och det mesta. Har fått det med på flera sågar som köpts nya.

Användarvisningsbild

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179656 Har du fått någon klarhet i om det gick på någon försäkring, är lite nyfiken på vad som gäller. :?:

Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

xanner  
#179830 enligt husqvarna ha dom ingen speciell försäkring utan det är upp till återförsäljaren har dock inte hört något än

   TS
Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179839
xanner skrev:enligt husqvarna ha dom ingen speciell försäkring utan det är upp till återförsäljaren har dock inte hört något än

Det är väl bara att inse att du är inte bättre på att fälla träd så ta det nu som en man och köp ny tank botten för har man klantat sig så får man konsekvensen ta.

Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

xanner  
#180017 Jo för jag gnäller ju säkert. Var en fråga vart län köper billiga reservdelar. Redan köpt grejornan. Men jq är garanterat inte den Eda som gjort ett misstag

   TS
Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

Phantom  
#180020 Fick du inget erbjudande om att teckna försäkring vid sågköpet? Vid konsumentförsäljning verkar det vara normalt att handlaren erbjuder det, men jag har kanske fel.
Hur är det hos er Nonkan?

Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

SawTroll  
#180049
Phantom skrev:Fick du inget erbjudande om att teckna försäkring vid sågköpet? Vid konsumentförsäljning verkar det vara normalt att handlaren erbjuder det, men jag har kanske fel.
Hur är det hos er Nonkan?



Har aldri hørt om noen slik "tabbeforsikring" på motorsager, men det behøver jo ikke å bety noe......

Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

Nonkan  
#180114 Husqvarna har ett avtal med Solid försäkringar om en trygghetsförsäkring på sina maskiner. Det går ut på att man får två månader fri försäkring, självrisk är en %-sats av prisbasbeloppet. Efter 2 mån får man ett brev hemskickat där man kan välja att köpa försäkringen, men då blir det premie.

All skadehantering sköts av ÅF.

Det är i grunden samma försäkring som stormarknader som Elgiganten och Siba har, fördelen är väl att som säljare slipper man stå och tjata om en försäkring som ingen vill betala för :)

Vi har använt det några gånger i alla fall, och skaderegleringen är enkel för kund, men som ÅF är den väl inte jättesmidig direkt, ersättningen är inte så stor. Som vanligt är det väl försäkringsbolagen som gör bäst affär, men ja, händer det något de första månaderna är det kanon för slutkunden.

Det enda som ÅF måste göra är att aktivera försäkringen genom att kryssa i en ruta när garantikortet registreras på intranätet.

Att Husqvarna skulle säga att de inte har någon försäkring låter inte riktigt rätt. De förmedlar den bara iofs, men det har dom ju koll på. Frågan är väl vem TS kollade med, Husqvarna själva har ingen direkt kontaktväg mot slutkund utan det ska gå genom ÅF.

Allt det här gäller än såvitt jag vet, har inte reflekterat över det innan, men kryssrutan vid garantiregistrering finns kvar i alla fall :)

Avatar Fallback

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

Forestboy  
#180849 Det är väl en drulleförsäring man behöver i sådana fall :surp:

Användarvisningsbild

Re: olycka med ny husqvarna 550 xp

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180857
Forestboy skrev:Det är väl en drulleförsäring man behöver i sådana fall :surp:



Allrisk var nog namnet på försäkringen jag fick med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).