sön 08 jul 2012, 14:17#180114
Husqvarna har ett avtal med Solid försäkringar om en trygghetsförsäkring på sina maskiner. Det går ut på att man får två månader fri försäkring, självrisk är en %-sats av prisbasbeloppet. Efter 2 mån får man ett brev hemskickat där man kan välja att köpa försäkringen, men då blir det premie.
All skadehantering sköts av ÅF.
Det är i grunden samma försäkring som stormarknader som Elgiganten och Siba har, fördelen är väl att som säljare slipper man stå och tjata om en försäkring som ingen vill betala för
Vi har använt det några gånger i alla fall, och skaderegleringen är enkel för kund, men som ÅF är den väl inte jättesmidig direkt, ersättningen är inte så stor. Som vanligt är det väl försäkringsbolagen som gör bäst affär, men ja, händer det något de första månaderna är det kanon för slutkunden.
Det enda som ÅF måste göra är att aktivera försäkringen genom att kryssa i en ruta när garantikortet registreras på intranätet.
Att Husqvarna skulle säga att de inte har någon försäkring låter inte riktigt rätt. De förmedlar den bara iofs, men det har dom ju koll på. Frågan är väl vem TS kollade med, Husqvarna själva har ingen direkt kontaktväg mot slutkund utan det ska gå genom ÅF.
Allt det här gäller än såvitt jag vet, har inte reflekterat över det innan, men kryssrutan vid garantiregistrering finns kvar i alla fall
Fixar med lite allt möjligt.