Motorsåg och handhållet

husqvarna 353

25 inlägg 12451 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

Blivande snickare  
#178620 :oops: Det var precis exakt den burken jag tänkte på :roll: Här kallar vi det bara för CRC :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178627 Just, går bra med WD40 också, sen finns det förgasarrengöringspray. Bromsrengöringsspray funkar också.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

Boarpan  
#178628 Undebart skivit totte. En liten manual för den okunnige. Kan inte så mkt men sågar som trilskas är ett djävulens påfund. Tänk på att ha en liten kamera samt lägg allt i kronologisk ordning så brukar det gå.
lycka till.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178669 Tack Boarpan! Och ditt tips är väldigt bra, så har jag ofta gjort när jag plockat isär sånt som jag inte har nån dokumentation på, det har räddat situationen ett flertal gånger.

Grundregel vid allt mekarbete: Man kommer Aldrig ihåg i vilken ordning det satt. :oops: 8)

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178672 En illustration till detta, ganska off topic, det är växellådan till min tvåhjulstraktor. Tre principer i en, utlagt i exakt ordning vid isärtagning, antcknat dimensioner på det som kan förväxlas, och sen plåtat alltihop. Skrev ut fotot sen och utan det vete fåglarna om jag fått ihop det korrekt.

090901_02.jpg

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

karlastrid007  
#178750 ok, nytt problem med samma såg, men egentligen är det itne sågen. Ganska ofta är jag sågar så fastnar den mitt i trät och varvar upp som in i helvete direkt, och det går inte att trycka ner den så att det biter. Jag förstod inte vad det var först men nu när jag funderar på det så är svärdet gammalt så det är förmodligen ngt där som sticker ut, vad tror du totte? kan inte vara mkt annat. Kan man isf fila in lite?

en off topic, det har blivit som små bollar med spindelnät i min häck på landet, och efter ett tag så blev spindelnäten större och större och tillslut över nästan hela häcken och nu försvinner häcken. När jag kollar nära så är det inte spindlar utan miljoner små maskar/larvet som äter upp bladen!!

Vad ska jag göra?!?! Tänkte köra 353an på dom men dom är så många och äckliga!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178764 Är det hägg. I så fall har du drabbats av häggspinnare. Det ser gräsligt ut, inte mycket att göra, men som regel så överlever det hela och grönskar nästa år.

Svärdet är troligen snedslitet, kan vara kedjan som är snedfilad också, då blir det så. Skulle nog byta skärutrustningen på den. är sågen i övrigt i bra trim så är det klart lönt. Men du kan testa med att sätta svärdet i skruvstycke och så fila med en flatfil så det är helt plant på kanterna. Ytterkanten på svärdet skall du runda av lite, bara nån halv mm, kallas att "dressa", det blir grader där annars.

Kolla också om kedjan har genomgående längre tänder och/eller är slöare, har olika vinklar på ena sidan. Då skär det snett och det är det allt beror på.

Om du byter kedja, kolla om drevet är slitet också och byt i såfall.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

karlastrid007  
#178773 ok. ska fila svärdet och fila kedjan om jag ser ngn ojämn slipning. Häggspinnare alltså, det är svårt att ta kål på dom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#178785 Vet inte om det finns några preparat som är godkända att använda mot dom, fråga på en bra trädgårdsfirma eller lantmännen t ex. Det är rätt hårda restriktioner på bekämpningsmedel numera.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

Hema  
#179205 Du kan väl spruta bort "väven" med trädgårdsslangen? Om du nu inte vill vänta till det försvinner av sig självt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).