Mange skrev:http://etanol.nu//forumrecover/index.php
Denna hemsidan var bra verkar vara många tekniskt kunniga på etanolämnet ochså. Som det verkar så skall jag lägga ner mina planer på etanol för stunden iallafall
gossebear skrev:.... nio armar, två fötter och ett sinne som en elefant på simskola.
gossebear skrev:Det etanol-forumet ger jag inte så där jätte mycket för, tittar man vilka som står bakom det så är det en avancerad lobby verksamhet som bla får pengar från Brasilien, alltså sockerrörs odlare som gör reklam för sina produkter.
gossebear skrev:För att förtydliga mig så när man "tvättar" sockerrörs etanolen så använder man kemikaler ...
Dessutom spyr etanol bilar ut mikropartiklar /10 l förbränd etanol som är lika med om du hade tagit en eternit platta, krossat och slängt upp i luften.
gossebear skrev:du får göra som du vill.. det är helt upp till dig.
Till saken hör att jag (Protima) fick ett uppdrag av Samhall i Uppsala 1994 att hjälpa dom att lösa ett problem dom hade med att personalen mådde dåligt av bensinavgaserna från tvåtaktsmotorsågarna. Vi gjorde då ett projekt där vi köpte in Fyra nya tvåtakts motorsågar som skulle testas i drift under ett år. Två st. modifierades för etanoldrift. Motorsågarna användes under ett år av ett lag med skogsarbetare. Alla var väldigt positiva till etanolsågarna. Det märktes en stor positiv skillnad till etanolsågarnas fördel. Huvudvärk och illamående försvann. Den enda nackdelen var att etanolsågarna var svårstartade under vintern när dom förvarades ute. Det problemet löstes med att förvara sågarna inomhus i lite värme. Projektet avbröts inte i förtur utan avslutades efter tidplan 1995. Efter projektet slut, plockades motorerna isär för undersökning hos KTH. Det visade sig då att dom två etanoldrivna motorerna var som nya. Däremot så var dom bensindrivna sotiga och hade typiska nypspår som tvåtaktare ofta får. Som du kan läsa så gick projektet riktigt bra. Nu ska man vara klar över att provet inte på något sätt var vetenskapligt och omdömena var subjektiva, men dock positiva.
Oavsett hur provet gick så har jag ändå väldigt svårt att se, hur du som är professor i förbränningsteknik kan hitta en koppling mellan en tvåtaktsmotorsåg från 1994 och en modern fyrtaktsmotor från 2005.