Motorsåg och handhållet

köra motor röjsåg på etanol.

54 inlägg 21359 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13376
Mange skrev:http://etanol.nu//forumrecover/index.php


Denna hemsidan var bra verkar vara många tekniskt kunniga på etanolämnet ochså. Som det verkar så skall jag lägga ner mina planer på etanol för stunden iallafall :D

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13378 Är dåligt insatt i frågan om etanol som bränsle men vet i alla fall att det inte är giftigt i måttliga mängder. Många dricker skapliga volymer varje helg och även dessemellan och verkar mycket nöjda.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13379 Jag tror inte det blir lätt o konvertera sågar etc eftersom det är lite mer komplicerade grejer än en flottör förgasare.
Att bara borra upp ger inte ett smack..

Bäst är nog att byta förgasare till en som ger mer.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13380 Det är en del som har konverterat sina sågar på etanol-forumet. Du kan alltid fråga dem hur de gjort.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13389 Det etanol-forumet ger jag inte så där jätte mycket för, tittar man vilka som står bakom det så är det en avancerad lobby verksamhet som bla får pengar från Brasilien, alltså sockerrörs odlare som gör reklam för sina produkter.
För att förtydliga mig så när man "tvättar" sockerrörs etanolen så använder man kemikaler som skulle få Bin Ladin att offra sin högra testikel & greenpeace skulle begå Haraki om de visste att det överhuvudtaget fanns sådana medel kvar i världen.
Skulle vi få i oss det skulle våra barn ha nio armar, två fötter och ett sinne som en elefant på simskola.
Dessutom spyr etanol bilar ut mikropartiklar /10 l förbränd etanol som är lika med om du hade tagit en eternit platta, krossat och slängt upp i luften.
Sedan förstår inte jag logiken med att skövla regnskog för att odla sockerrör...

Japp jag lägger ner diskussionen nu oxå för den blir för offtopic och för komplicerad.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13396
gossebear skrev:.... nio armar, två fötter och ett sinne som en elefant på simskola.


Låter bekant...

Har du snackat med min far??? Detta verkar vara en bekant beskrivning på nåt vis.....

Nåja... Mer alvarligt talat så försökte jag logga in igen men kommer inte ihåg vad jag var registrerad som o kunde inte begära uppgifterna för jag var inaktiv.
Försök att registrera om misslyckades då min E-post redan fanns, o när jag använde en annan sparkade systemet backut o jag tröttnade....

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13398
gossebear skrev:Det etanol-forumet ger jag inte så där jätte mycket för, tittar man vilka som står bakom det så är det en avancerad lobby verksamhet som bla får pengar från Brasilien, alltså sockerrörs odlare som gör reklam för sina produkter.


Det där är ju sånt fruktansvärt lljug så man blir mörkrädd. Forumet etanol.nu startades av några som var intresserade av att konvertera sin bil.

Jag ver beredd att dra ett streck i debatten, men så kommer du med dessa fantastiskt osanna påståenden. Då får jag väl lova att säga att du vet inte det minsta om etanol, utan du hittar på mest hela tiden.

Gossebear har inte ett uns av fakta i sina påståenden. Inget av det han säger om etanol finnse det några källor eller referenser på. Vad är det för kemikalier som används vid "tvättning" av etanol, tex? Nej, antingen juger han eller så har han blivit lurad av någon.

Så länge han inte visar minsta tillstymmelse till bevis, källa, eller vad han har fått allt ifrån., så litar jag inte ett uns på honom längre.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13399 du får göra som du vill.. det är helt upp till dig.


Jag ser ändå inte etanol som lösningen på framtidens energi problem.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13400
gossebear skrev:För att förtydliga mig så när man "tvättar" sockerrörs etanolen så använder man kemikaler ...


Vad heter dessa kemikalier, eller är det så hemligt så inte ens du vet om det?

Dessutom spyr etanol bilar ut mikropartiklar /10 l förbränd etanol som är lika med om du hade tagit en eternit platta, krossat och slängt upp i luften.


Du vet alltså lika lite om eternit som om etanol. Kul. Mikropartiklar kommer från dieslar. Etanol ger färre mikropartiklar än bensin.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13401
gossebear skrev:du får göra som du vill.. det är helt upp till dig.


Visast gör jag det, jag försöker bekämpa osanna rykten med fakta. Om du talar om vad du hört alla dessa dåligheter om etanol från, blir det mycket lättare att ta reda på fakta, eller hur?

Så, Gossebear, var har du hört alla dessa dåliga sakerna om etanol? Har du läst det i någon tidning? Sett program på TV? Läst publikationer på nätet? Hört från kompis? Hört från arbetskamrater? Hittat på själv?

Säg vad du fått allt ifrån, så skall vi nog reda ut det här.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13402 För att åter gå till ämnet. Ni minns kanske att det i massmedia valsade en historia om att ett försök med motorsågar på etanol fick avbrytas i förtid pga huggarna blev dåliga?

Detta debattinlägg kom först:
http://www.parakritik.se/etanolbil.htm

Den alltid lika på hugget Robert Collins nappade:
http://www.aftonbladet.se/bil/article340466.ab

Tyvärr var det inte sant.

Det visade sig senare att detta om motorsågstestet var något som Ångström "hade hört" från någon annan, Han hade inte själv kollat upp det. Personen som var ansvarig för testet, Charlie Rydén, har tvärtom sagt att det gick mycket bra, huggarna var mer nöjda med etanolsågarna, och sågarna som kördes på etanol såg "som nya ut" när de plockade isär dem.

Det är mycket rykten och skitsnack när det gäller etanol. Men det finns mycket fakta också, om man vill ha det.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13403 Det går ju att lösa detta på E-mail eller PM utan att det blir en större sak av det.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13405 Här är min källa om motorsågstestet. Charlie, som gjorde testet, står som medförfattare. Bedöm själva om han verkar trovärdig. Själv vet jag inte någonting om nypspår, sot och hur en motor "ser som ny ut"... :-)

http://etanol.nu/dokument/KommentarKTH.pdf

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13406 Jag har blivit nyfiken o ska se om jag kan få tag i test resultat o samanställning från detta såg test som utfördes 1984 av Samhall enligt Charlie Rydén.


Till saken hör att jag (Protima) fick ett uppdrag av Samhall i Uppsala 1994 att hjälpa dom att lösa ett problem dom hade med att personalen mådde dåligt av bensinavgaserna från tvåtaktsmotorsågarna. Vi gjorde då ett projekt där vi köpte in Fyra nya tvåtakts motorsågar som skulle testas i drift under ett år. Två st. modifierades för etanoldrift. Motorsågarna användes under ett år av ett lag med skogsarbetare. Alla var väldigt positiva till etanolsågarna. Det märktes en stor positiv skillnad till etanolsågarnas fördel. Huvudvärk och illamående försvann. Den enda nackdelen var att etanolsågarna var svårstartade under vintern när dom förvarades ute. Det problemet löstes med att förvara sågarna inomhus i lite värme. Projektet avbröts inte i förtur utan avslutades efter tidplan 1995. Efter projektet slut, plockades motorerna isär för undersökning hos KTH. Det visade sig då att dom två etanoldrivna motorerna var som nya. Däremot så var dom bensindrivna sotiga och hade typiska nypspår som tvåtaktare ofta får. Som du kan läsa så gick projektet riktigt bra. Nu ska man vara klar över att provet inte på något sätt var vetenskapligt och omdömena var subjektiva, men dock positiva.
Oavsett hur provet gick så har jag ändå väldigt svårt att se, hur du som är professor i förbränningsteknik kan hitta en koppling mellan en tvåtaktsmotorsåg från 1994 och en modern fyrtaktsmotor från 2005.


Ska se vad jag kan få fram om detta.
Ska bli intressant o se hur de testades.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13409 pratade precis med Husqvarna Tekniska avdelning.

"Max 5% inblanding av etanol i aspen bränslet allt annat är direkt farligt både för sågen och för den som använder sågen. Du måste dessutom ha en olja special för etanol och blanda ut med så effekten är marginell som du får ut och priset blir ändå dyrar pga av special oljan." (tror han hette Magnus)

Pratade även med Sthils konsument avdelning i Gråbo/Lerum
"Blandar du i det minsta etanol så upphör alla garantier med engång, din såg kommer att nypa efter ett halvår ungefär samtidigt som plasten i tanken kommer att lösas upp". (en tjej vid namn johanna. )

Detta gäller 2 takts sågar....

Jag vet inte men.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).