Sida 2 av 7

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: tor 30 aug 2012, 23:55
av Crisse
Har två 550ór och båda går mycket bra, tycker dom faktiskt känns något rappare än 346án. Kanske mest psykologiskt?

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 05:53
av knaggen
Crisse skrev:Har två 550ór och båda går mycket bra, tycker dom faktiskt känns något rappare än 346án. Kanske mest psykologiskt?

Det verkar att varken autotune eller revboost skulle fungera på den sågen jag testade då den ej ökade varvet vid kvistning utan den gick bara och bludrade på toppvarv och låt allmänt trött .Sen det här med autotune det kanse impar på den som inte har eller håller på med motorer men jag ser det som rent humbugg för att man skall få sånt att fungera så måste det finnas en mängdmätare syremätare som det finns på bilar .

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 09:41
av Emil N
Jag har kört med 550 i kallt(-37) som varmt(+30) och med olika bensiner och den går helt perfekt under alla förhållanden. Kan man och vill man justera sin förgasare för olika förhållanden så kan man köpa en annan såg eller förgasare.

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 10:59
av peter399
Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.

Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 19:00
av Ekhagas trädfällning
peter399 skrev:Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.

Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"



Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 19:34
av knaggen
Emil N skrev:Jag har kört med 550 i kallt(-37) som varmt(+30) och med olika bensiner och den går helt perfekt under alla förhållanden. Kan man och vill man justera sin förgasare för olika förhållanden så kan man köpa en annan såg eller förgasare.

Vet du överhuvudtaget hur en förgasare fungerar?

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 19:40
av Huggarn
Ekhagas trädfällning skrev:
peter399 skrev:Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.

Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"



Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??


Ja,det kan man verkligen undra?? :roll:

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 19:41
av knaggen
peter399 skrev:Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.

Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"

Intressant jag lånade sågen har sågat gran en heldag med den ca 22 grader och höjden över havet var ca 2 meter så frågan är vid vilken höjd har husqvarna kalibrerat sina sågar.
Sen om man skall stå och såga skivor i 3-5 min då är det en riktig skitsåg i mina ögon och då duger den till vedhuggning eller en totalt misslyckad konstruktion.

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 20:35
av Crisse
knaggen skrev:
Crisse skrev:Har två 550ór och båda går mycket bra, tycker dom faktiskt känns något rappare än 346án. Kanske mest psykologiskt?

Det verkar att varken autotune eller revboost skulle fungera på den sågen jag testade då den ej ökade varvet vid kvistning utan den gick bara och bludrade på toppvarv och låt allmänt trött .Sen det här med autotune det kanse impar på den som inte har eller håller på med motorer men jag ser det som rent humbugg för att man skall få sånt att fungera så måste det finnas en mängdmätare syremätare som det finns på bilar .


Tja humbugg, man riktar sig ändå till en viss kategori med denna såg. Och där finns väl en hel del som vet hur en motor fungerar.
Skruvar du bara på en luftmassemätare så bör du även ha något som mätaren ska ge signal till och styra t.ex insprutning. Och då hade det varit bra med även en lambda.
Samt få det att lira under dom förhållanden som en motorsåg används är inte lätt.

Och snart väger sågen multum och ingen är speciellt intresserad av den trots alla finesser.

Men sågen justerar beroende på rent/skitigt luftfilter, så någon sorts mätning måste där finnas. Någon som är mer insatt exakt hur autotune fungerar?

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: fre 31 aug 2012, 23:51
av knaggen
Crisse skrev:
knaggen skrev:
Crisse skrev:Har två 550ór och båda går mycket bra, tycker dom faktiskt känns något rappare än 346án. Kanske mest psykologiskt?


Men sågen justerar beroende på rent/skitigt luftfilter, så någon sorts mätning måste där finnas. Någon som är mer insatt exakt hur autotune fungerar?

Jag vet hur en motor fungerar har skruvat extrema tvåtaktare .
Om förgasaren skall kompensera för skitigt luftfilter då är dom tillbaka till gamla 357xp den skulle kompensera för skitigt filter men det fungerade inte.

Det filter som satt i var rent då sågen har gått högst 3-4 tankar lättare sågning innan jag provade den.
så det är provat utan filter ingen förändring med filter invirat med papper för att få en simulation av skitigt filter ingen förändring.
Det är nog zama skrotet som sitter på som spökar precis som det gör på 346ne .

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: lör 01 sep 2012, 21:46
av totte
Diskutera gärna sågar, men inga personangrepp tack, jag rensade bort ett par inlägg som till största delen bestod av det.

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: tis 11 sep 2012, 10:24
av borshult
Var på G och köpa en MS261 förra året. Bra såg enligt tester. Fick rådet av handlaren att köpa en 560xpg. DET har jag inte ångrat. Vilken enorm såg att gå! Den lilla mervikten tänker man inte på. Gyroeffekten är helt borta på den, så man svänger sågen utan motstånd. När jag gallrar brukar jag använda min Stihl MS200P, men väljer nästan hellre 560, pgav. dess grymma styrka och smidighet.
//Peter

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: ons 12 sep 2012, 20:29
av SawTroll
Ekhagas trädfällning skrev:
peter399 skrev:Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.

Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"



Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??



Hvor vanskelig er det å finne noen passende stokker den første gangen du bruker en ny sag? :roll:

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: ons 19 sep 2012, 17:27
av Nonkan
Ekhagas trädfällning skrev:
peter399 skrev:

Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??


Det här handlar alltså om första gången när sågen är ny alternativt om man åker upp i fjällen.

Anledningen är att förgasaren ställs in när sågen har ett varvtal mellan 8000 och 12000 rpm och det tar ungefär 2-3 min. Kör man på tomgång eller tokvarvar i luften/kvistar så justeras alltså inte förgasaren.

När förgasaren är inställd så sparas värdet och finns alltså kvar nästa gång man kör.

Sågen ställer in sig själv även om man börjar med skogsarbete direkt, men det tar längre tid att få ihop 2-3 min körning inom rätt varvtalsregister, och det ger en sämre användarupplevelse (vad är det för skitsåg ni sålt, den går ju jättedåligt).

Re: Husqvarna XP550 V.S Stihl MS 261

Postat: ons 19 sep 2012, 21:29
av knaggen
Nonkan skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:
peter399 skrev:

Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??


Det här handlar alltså om första gången när sågen är ny alternativt om man åker upp i fjällen.

Anledningen är att förgasaren ställs in när sågen har ett varvtal mellan 8000 och 12000 rpm och det tar ungefär 2-3 min. Kör man på tomgång eller tokvarvar i luften/kvistar så justeras alltså inte förgasaren.

När förgasaren är inställd så sparas värdet och finns alltså kvar nästa gång man kör.

Sågen ställer in sig själv även om man börjar med skogsarbete direkt, men det tar längre tid att få ihop 2-3 min körning inom rätt varvtalsregister, och det ger en sämre användarupplevelse (vad är det för skitsåg ni sålt, den går ju jättedåligt).

Så det värdet som sparas är i från sågen är ny men hur i h har dom tänkt var tar förgasaren hänsyn till vädret millibar hg temp höjd tänk om så var fallet då har Husqvarna uppfunnit något unikt.
Men om värdet sparas och vädret ändras så är man tillbaka på ruta 1 2-3 min kapning och har man då otur så kan man få göra det några gånger om dagen .