Crisse skrev:Har två 550ór och båda går mycket bra, tycker dom faktiskt känns något rappare än 346án. Kanske mest psykologiskt?
peter399 skrev:Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.
Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"
Emil N skrev:Jag har kört med 550 i kallt(-37) som varmt(+30) och med olika bensiner och den går helt perfekt under alla förhållanden. Kan man och vill man justera sin förgasare för olika förhållanden så kan man köpa en annan såg eller förgasare.
Ekhagas trädfällning skrev:peter399 skrev:Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.
Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"
Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??
peter399 skrev:Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.
Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"
knaggen skrev:Crisse skrev:Har två 550ór och båda går mycket bra, tycker dom faktiskt känns något rappare än 346án. Kanske mest psykologiskt?
Det verkar att varken autotune eller revboost skulle fungera på den sågen jag testade då den ej ökade varvet vid kvistning utan den gick bara och bludrade på toppvarv och låt allmänt trött .Sen det här med autotune det kanse impar på den som inte har eller håller på med motorer men jag ser det som rent humbugg för att man skall få sånt att fungera så måste det finnas en mängdmätare syremätare som det finns på bilar .
Crisse skrev:knaggen skrev:Crisse skrev:Har två 550ór och båda går mycket bra, tycker dom faktiskt känns något rappare än 346án. Kanske mest psykologiskt?
Men sågen justerar beroende på rent/skitigt luftfilter, så någon sorts mätning måste där finnas. Någon som är mer insatt exakt hur autotune fungerar?
Ekhagas trädfällning skrev:peter399 skrev:Tror också stenhårt på Autotune. En konventionell förgasare funkar ju bara optimalt under ETT och endast ETT driftfall (soppa, luftfilter, temperatur ..) så någon form av inbyggd intelligens måste ju vara av godo.
Knaggen: Har du följt instruktionerna med sågen ? : "När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter
m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn till fullgas och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen skall vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm)
hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras"
Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??
Ekhagas trädfällning skrev:peter399 skrev:
Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??
Nonkan skrev:Ekhagas trädfällning skrev:peter399 skrev:
Vem ställer sig och skär i en grov stock 3-5 min innan man börjar jobba??
Det här handlar alltså om första gången när sågen är ny alternativt om man åker upp i fjällen.
Anledningen är att förgasaren ställs in när sågen har ett varvtal mellan 8000 och 12000 rpm och det tar ungefär 2-3 min. Kör man på tomgång eller tokvarvar i luften/kvistar så justeras alltså inte förgasaren.
När förgasaren är inställd så sparas värdet och finns alltså kvar nästa gång man kör.
Sågen ställer in sig själv även om man börjar med skogsarbete direkt, men det tar längre tid att få ihop 2-3 min körning inom rätt varvtalsregister, och det ger en sämre användarupplevelse (vad är det för skitsåg ni sålt, den går ju jättedåligt).