Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207981 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216287 Visst har det sin plats, man ska inte förkasta det, men heller inte vara orimlig i sina förväntningar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

vetinte  
#216290 Vet inte om det har skrivits här tidigare. Men "Meec" är Julas eget varumärke.
Som lite info bara.
Egentligen precis som HQ. Inget tillverkas i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216293 Visst har Husqvarna tillverkning här. Jag har sett det själv.
Inte så mycket som man skulle önska men ändå..

Att de märks med Meec för Jula har det som varumärke betyder inget mer än ett namn på ett klistermärke.
Meec tillverkar ju inget utan det köps in o märks efter behov.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216298
Husqy346 skrev:Ska man handla budget grejor på jula så får man asseptera meec för det står det snart på allt de säljer. Eller också hamron.

Ungefär som Clas i Sjön: Snart står det Cocraft, Cotech och Coline på allt som de säljer.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

vetinte  
#216299
Mange skrev:Visst har Husqvarna tillverkning här. Jag har sett det själv.
Inte så mycket som man skulle önska men ändå..

Okej. Då vet du mer än mig i den frågan. Men jag e ju "vetinte" :lol:

Men skulle fortfarande tro att merparten e tillverkat utomlands.

Mange skrev:Att de märks med Meec för Jula har det som varumärke betyder inget mer än ett namn på ett klistermärke.
Meec tillverkar ju inget utan det köps in o märks efter behov.


Ungefär som de mesta som säljs o köps........

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Sti  
#216302 Clas Ohlson är Co i Cotech, Cochraft och Coline.... En del av namnet alltså....

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Husqy346  
#216306 På gott och ont så har jag köpt Julas släpkärra förhoppningsvis så håller den till att köra de sandlassen jag behöver när jag handskottar snö. Samt att köra ogräset på den i sommar.
Men motorsågen skippar jag att köpa . Jönseröd Husqy Eller stihl gäller nog där möjligtvis en japs då.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216315
Sti skrev:Clas Ohlson är Co i Cotech, Cochraft och Coline.... En del av namnet alltså....

Jo men det är ju samma princip som Meec (Jula), Bruksbo(Rusta), Biltema (Biltema), Andersson (Siba), X-tra (Coop) samt en gång i tiden Bob (ICA). Man köper från den fabrik som för tillfället är billigast och varan skiljer sig ofta från år till år eller numera kanske även från månad till månad. Såleds kan samma pryl heta Meec, Cotech eller Biltema beroende på vilken affär som säljer den.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

machonisti  
#216333
Mange skrev:Detta frågades tidigare i denna tråd med sidan två....

foton skrev:Måste erkänna att nu var jag tvungen att ställa min Meec 46 cc. Har gått drygt 3 år, är i skogen ca.300 dagar per år. Den började läcka bränsle. Totalt repkonto 1 st. tändstift + några kjedjor. Som tur var hade jag en ny på lager. Åkte till Jula och förnyade lagret.


Mange skrev:Så, hur många drift timmar har du på den efter "1 st. tändstift + några kedjor"?


Hur mycket sågen har gått???

Mange skrev:Nu böjer du på sanningen lite.
Du får det att låta som denna 50 tim maskin har gått 7200tim!
Så är det garanterat inte!
Hur många drift timmar har du på den?

Har du mer än 40 tim / kedja?
Några kedjor ger inte många drift timmar.
På tre år borde du förbruka minst 100-150 kedjor...


Fortfarande inte mycket till svar.


Skulle vara intressant med lite timmar och sånt därför frågan. Den såg som gått bäst för mig är en hva 45. Sågat ca 700 fub plus cirka 10 -15 tankar under 7 år. Efter det började den gyckla under skogsarbetet då köpte jag en annan. Efter det fixade jag upp den och har använt sågen som gårdssåg under 7-8 år.
Jobbar nu med en stihl 200. Den ligger på ca 300 fub så inte skall jag väl behöva köpa såg på några år ännu.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

jonaxe  
#216349 Tjena! Är det någon här som kan svara på hur mycket effekt extra det ger om man planar toppen på en motorsåg? och vad vinner man effekt i? styrka och/eller rapphet?
Mvh Jonatan

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Phantom  
#216354 Det finns ingen topp att plana på en motorsåg, utan du får då ta bort cylinderfotspackningen om du ska minska förbränningsutrymmet.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

jonaxe  
#216356
Phantom skrev:Det finns ingen topp att plana på en motorsåg, utan du får då ta bort cylinderfotspackningen om du ska minska förbränningsutrymmet.


Jahaja, ursäkta min okunnighet ;)

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

jonaxe  
#216370 Om vi säger att jag ska borra upp ljuddämparn då, hur stort skall hålet vara då tror ni? sågen ifråga är en kinameec.

Mvh Jonatan

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

axwell  
#217098 http://candidate.ecompetence.se/JULA%20 ... 6f3dcd3b35

Håll i hatten, Jula skall ta reda på vad kvalité är.
Två personer för säkerhets skull.

Kan det vara någon mening med en hel katalog sedan dessa ingenjörer sagt sitt ?

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Lgard  
#217101 :surp: :grin: Ja man kan ju fundera på hur de sett på kvalite tidigare. Men faktiskt tror jag det är en bra tanke.
Har själv inte riktigt förstått hur de tänker. Ibland säljer de riktiga grejor för fullpris. Tex Jonsered sågar. Men på hyllan bredvid står Meec sågen?
Jämf Biltema: Där väljer man kvalitetsnivå då man går in genom dörren. Väl inne väljer man mellan två Biltema nivåer varav den dyraste faktiskt är fullgod för gemene man normalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).