Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 208153 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

ulfgustav  
#222190 Hej Har en Meec såg köpte den i höstas och efter visst strul så gick den att använda, dock med viss tvekan, vibrationer som en 60 - 70 tals såg, dock vass i motor, men inget att hugga med. Har den med på miniskotaren som hjälp. Har nu använt den på vedbacken för lite övergrovt, stark motor men man undrar lite då man sågar en grov torr björk och avgaserna tänder nävret på björken. Det har jag aldrig upplevt med någon annan såg. Dessutom går den inte att tanka full för då rinner det ut bensin någonstans tills man reser sågen

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Torparnicke  
#222398 Tysken, Svensken och Kinesen drog ut i skogen en dag för att jobba. Tysken började, fällde effektivt och rappt skarpslipad som han var. Sen fortsatte svensken, lättviktaren i gänget, kvistning och fällning av mindre träd gick snabbt, smidigt och elegant.
Sedan blev det kinesens tur. Förväntningarna på honom var ungefär lika låga som temperaturen var den dagen. -Man får både mej och mina 15 kusiner för samma peng som tysken kostade, hade Kinesen raljerat i bilen på väg ut mot skogen. Tysken morrade, -Kilopriset på dej är ännu värre, du är billig och samtidigt ordentligt överviktig!
Det dröjde dock innan vännen från öst började tända till, det var förbannat kallt här ute i vildmarken tyckte han. Nåja, efter ett tag hoppade han igång och började arbeta.
Han är ändå hyfsat råstark, och kedjan är minsann både vass och skapligt uthållig visade det sig. Vibrationerna var irriterande i början, europeerna som arbetat innan är fantastiskt välbalanserade i kropp och själ. Plötsligt stannade kinesen upp i arbetet. -Hungrig! Dags att tanka!. 2/3 av tanken hade gått åt, dessutom förvånansvärt fort. 1/3 tank är i princip tom tank ansåg Kinesen. Dessutom hade han slabbat ut en hel del olja, det klibbade både här och där på sågkroppen. Svärdet och kedjan hade fått "lagom" mängd av oljan. Efter ett tag tröttnade Tysken och Svensken på tankandet och slabbandet. -Du får åka hem till verkstan och roa dej med skräpvirke på gården istället, vi blir aldrig klara här annars om du ska ha så många pauser! ropade de till honom. -Lika bra det, muttrade Kinesen, här ute är det både kallt och långt till macken.
Senast redigerad av Torparnicke sön 21 apr 2013, 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

palbin  
#222411 Man kan göra kopior av saker avsedda lura köpare tro de har
orginalet som är så bra att typ halv-proffs måste använda mät-
metoder för avgöra vad det är de har - det har jag mkt påtaglig
erfarenhet från ljud-(studio-)området ... . Och det till en tillverk-
ningskostnad som är helt försumbar (några procent av orginalets
försäljningspris, typ ... ).

Om kopierarna istället försöker göra bästa möjliga "ärliga" kopior
avsedda fungera så väl som möjligt låter inte typ 1000 kr för en
riktigt bra (kopie-) såg omöjligt ... .

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

halvproffs  
#222429
palbin skrev:Man kan göra kopior av saker avsedda lura köpare tro de har
orginalet som är så bra att typ halv-proffs måste använda mät-
metoder för avgöra vad det är de har - det har jag mkt påtaglig
erfarenhet från ljud-(studio-)området ... . Och det till en tillverk-
ningskostnad som är helt försumbar (några procent av orginalets
försäljningspris, typ ... ).

Om kopierarna istället försöker göra bästa möjliga "ärliga" kopior
avsedda fungera så väl som möjligt låter inte typ 1000 kr för en
riktigt bra (kopie-) såg omöjligt ... .


Jag vet vad jag har och det är väl bra! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

vetinte  
#222450
Torparnicke skrev:Tysken, Svensken och Kinesen drog ut i skogen en dag för att jobba. Tysken började, fällde effektivt och rappt skarpslipad som han var. Sen fortsatte svensken, lättviktaren i gänget, kvistning och fällning av mindre träd gick snabbt, smidigt och elegant.
Sedan blev det kinesens tur. Förväntningarna på honom var ungefär lika låga som temperaturen var den dagen. -Man får både mej och mina 15 kusiner för samma peng som tysken kostade,

Och jag som trode att historien skulle sluta såhär:
När Svensken och tysken var färdiga och Kinesen skulle aptera så visslade han till en gång. Och vips så stod hanns 15 Kinesiska kusiner vid trädet och apteringen gick på ett kick :lol:

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Torparnicke  
#222487 Tja, det kanske var så historien slutade. Det är egentligen en saga som Tysken berättar för sina små :wink:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

vetinte  
#222494
Torparnicke skrev:Tja, det kanske var så historien slutade. Det är egentligen en saga som Tysken berättar för sina små :wink:

:lol: Ja vem vet hur det kommer att se ut i framtiden :???:

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

behans99  
#222635 Är det någon som lyckats få fram vilka vibrationsvärden Meec-sågar, Clasohlson sågar etc. har?

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

totte  
#222638 Bruksen för Cotech-sågen anger: Vibration level: 5.5 m/s²

http://www.clasohlson.com/medias/sys_ma ... 101278.pdf (s 20)

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222664 Jag tog med min kinessåg ut i skogen en dag :???: Efter en timmes körning började armen bli konstig o jag tappade sågen i backen :surp: . All kraft i musklerna liksom försvann. Vilade 10 minuter o tog en annan såg.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

tallen100  
#222665 Klokt val :wink:

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Torparnicke  
#222723
behans99 skrev:Är det någon som lyckats få fram vilka vibrationsvärden Meec-sågar, Clasohlson sågar etc. har?



Meec har vibration max 7,5m/s² enligt bruksanvisningen, en proffssåg som MS 261 har 3,5m/s².

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

totte  
#222735 Än värre än Classe-sågen, nu snackar vi rent hälsovådliga nivåer.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

behans99  
#222762 Husqvarna och Stihl har ju vibrationskalkylator på sina hemsidor, se nedan länkar.

Med Cotech sågen bör man alltså inte jobba mer än 3,5 timmar per dag och Meec sågen mindre än 2 timmar per dag. Ganska förståeligt om fingrarna somnar efter en dag i skogen...

Tittade för två år sedan på en Partner low-vib buskröjare/grästrimmer för ca 3500 kr. Vibrationsvärde (obs low-vib!): 12 m/s2. Det blev en Husqvarna 335 istället.

http://www.husqvarna.com/se/support/vib ... alculator/

http://static.stihl.com/security_data_s ... r_Orig.xls

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

machonisti  
#222980
Torparnicke skrev:
behans99 skrev:Är det någon som lyckats få fram vilka vibrationsvärden Meec-sågar, Clasohlson sågar etc. har?



Meec har vibration max 7,5m/s² enligt bruksanvisningen, en proffssåg som MS 261 har 3,5m/s².

Det var värden från bruksanvisningen. Med tanke på den ojämna kvaliteten som forumetsmedlemmar presenterat kan vi väl anta att praktiska värden är betydligt högre på ett kinesiskt måndagsexemplar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).