Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207606 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

JensSkoog  
#317649
loppan skrev:Detta är en kopia på recensionen på julas hemsida.

Anonym
20.02.2015
Betyg: 1
Fördelar: Väl tränade armar,,,? Generös garanti.
Nackdelar: Blodiga händer...

Köp den inte!!!! Den startar Max 2ggr, sen är den död och ni har 100blåsor i nävarna och ungarna har lärt sig nya svordomar.....

Borde stå en varning på sågen: "Kör ungar och fruntimmer inomhus innan ni provar starta sågen!" :mrgreen: :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

tallen100  
#317681
JensSkoog skrev:
loppan skrev:Detta är en kopia på recensionen på julas hemsida.

Anonym
20.02.2015
Betyg: 1
Fördelar: Väl tränade armar,,,? Generös garanti.
Nackdelar: Blodiga händer...

Köp den inte!!!! Den startar Max 2ggr, sen är den död och ni har 100blåsor i nävarna och ungarna har lärt sig nya svordomar.....

Borde stå en varning på sågen: "Kör ungar och fruntimmer inomhus innan ni provar starta sågen!" :mrgreen: :mrgreen:

Då slipper man den klassiska kommentaren "har du fyllt i bensin" när den inte startar iaf :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

stegmaster  
#317699 Va er den generösa garantien??
Er det 10/10 garanti??
(10 sekunder eller 10 steg alt efter va som inträffer först). :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

itaka  
#317905 En sak är jätteviktig med Jula, Biltema och andra Kina-prylar.

Spara kvittot/fakturan under hela garantitiden.

Och reklamera bums om prylen inte funkar som den ska!

Jag har bytt ut måååånga saker på båda ställena med hjälp av sparade kvitton.

(Jag har en godisburk i verkstan och där hamnar alla kvitton!) Lätt att "administrera!"

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

aalg  
#317970 Såg att man kunde köpa motorsåg för under 1000spänn på Biltema, någon som provat en sådan?

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318056 Stort sett samma såg som denna fast dyrare och blå.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Dagar  
#530325 Hej

köpte meec 46cc för 695:- kr år 2010 på jula

vi fällde ca 50-60 träd och kapade i 30-40cm längder,
diametern på träden varierade från 15-60cm, och var gran, ek, björk, mestadels björk

har inte haft några problem med den sågen, och har använt den sporadiskt till och från sedan dess,
den har legat 2-3 år orörd och startar alltid på några drag

ut med choken, dra två ggr och så fort den tänder sätter du in choken och den startar garanterat på nästa drag

2 kedjor och ett nytt svärd har jag kostat på den i drift, och höromvveckan köpte jag ett nytt startpaket till den /dragsnöre

för 695 kr så är iaf jag grymt nöjd, provade en kompis nya partner såg och det är ju ett riktigt skit i jämförelse till denna meec sågen,

är det någon annan som ochså har kvar sin meec såg efter alla dessa år?

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#530328 Haha, jo gamla Bettan hänger allt med! Minns inte när jag köpte den men nog börjar det vara 10 år sedan, minst? Används nån gång ibland, och den startar på ett kick, dä en makalös manick :-bd

Man kan ev behöva göra något åt magnapullen, ibland får man lirka lite för att den ska linda tillbaka snöret.

Lite plastig och vibrerande, men förmodligen inte värre än en 70- eller 80-talssåg.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530393 Ser de rätt ofta. De flesta har gått väldigt lite eller inte alls. Ovanligt jag ser de som gjort slut på en kedja, Oftast är de filade nån enstaka gång sen ger de upp på nåt vis. Tändningar är ofta kass tycker jag det känns som.

Konstigaste fel jag sett var en som inte startade alls och hade alla förgasardelarna, men inte ihopsatt. Startade efter grejerna kom på plats.

En saknade anslutning för stift i tändhatten...

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530394 Ni som har gamla, tänk på att de sällan har fungerande kastskydd.
Tror till o med de tvingades byta ut dem för något år sen.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#530417 Ok, bra att veta! Dock så vet jag att kastskyddet på min funkar.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530421 Förutom säkerheten som kontrollerades av AV:
https://www.av.se/globalassets/filer/ar ... apport.pdf

Så här även transportstyrelsen förbjudit en Meec Tools såg:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ls-CA4600/

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#530444 Jag orkade tyvärr inte läsa igenom allt så här på telefonen, men jag fick för mig att Meec fick godkänt på kastskyddet? Den var bland de minst dåliga i startfältet. Men, reservation för feltolkning.

Såg dessutom att testerna var från 2014 & 2016. Jag tror att den modell denna tråd behandlar är utgången. Men, de äldre var förmodligen varken renare eller säkrare? Eller så var det bättre förr :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530573 Det är inte mycket o hurra för nu heller. Man får vad man betalar för.
De etablerade har billiga grejer med som är lättare o få grejer till.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

totte  
#530577 Det är oftast fruktansvärt ojämn kvalitet på de där billighetsgrejorna. En såg kan gå acceptabelt, en annan funkar inte alls. Många är av så dåligt material så de är direkt farliga, handtag kan lossna, kedjebromsen gå av i stället för att slå till. Det säger sig nästan själv att om en såg av nåt känt kvalitetsmärke kostar flera tusen för en konsumentmodell så måste någonstans kostnaden tas om en såg skall säljas för under tusenlappen och det är till liten del de låga lönerna i Kina det handlar om utan frånvaro av kvalitetskontroll och billigt material.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).