Motorsåg och handhållet

Fukt i bensinen?

7 inlägg 3982 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fukt i bensinen?

Catherine  
#174875 Har en röjsåg av märket Husqvarna 545 FXT. Ny inköpt i höstas, är använd ca 15 timmar.

Nu till problemmet. Den startar inte,eller rättare sagt den startar men dör nästan med en gång. Har jag tur hinner jag hänga den på mig och får ner ca 5 stammar innan den dör.Ringde återförsäljaren och han säger att det kan vara fukt i bensinen. Han är duktig så han har säkert rätt men tänkte kolla här på forumet om någon har annan åsikt.

Sågen ligger aldrig ute utan i garaget när den inte används. Inga slangar har lossnat. jag har inte öppnat upp den på jag inte är mekar typen.
Återförsäljare ansåg att jag skulle låta den ligga några dagar för att se om fukten går ut den av sig själv.

Några tips?

Catherine



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fukt i bensinen?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174877 Vilken soppa har du i den? Är det vanlig macksoppa som du blandat olja i själv. Prova isåfall att köpa en dunk färdigblandad alkylatbensin och byt den soppa som är i. Mkt problem med vanlig bensin på grejer som står längre perioder.

Användarvisningsbild

Re: Fukt i bensinen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174878 Är du säker på att ingen slang har lossnat?
Tidiga 545:or hade problem med att slangen mellan primerblåsan och förgasaren lossnade, det är en kort Z-formad slang som sitter väldigt löst.
De nyare sågarna har en fjädrande slangklämma medan de tidiga inte har nånting som håller fast slangen.

Misstänker du bensinen så är det bara att hälla ur i nån lämplig behållare och fylla på med färsk soppa.

Avatar Fallback

Re: Fukt i bensinen?

Catherine  
#174892 Jag använder 2-takts bensin till röjaren.

Jag kan dock meddela att problemet är löst. Återförsäljaren hade fel, jag också.
Det var ett klart handhavande fel. Snacka om att man är nybörjare och klantig. Alla ni som kan mer än jag känner säkert till den lilla blåsan man ska trycka på. Jag vet också om den men då den redan var full så trodde jag inte man behövde trycka på den igen. Min man var dock vänlig att precis tala om det för mig... Ja ja, man lär sig något varje dag. Skönt att man kan roa maken lite.

Jätte tack till er som hade tips om vad som kunde vara fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fukt i bensinen?

Mäki  
#174901 Det är bra att det löst sig men till andra som kanske läser tråden i hopp om hjälp på problem så vill jag fylla i med det som Maldas skrev att dagens bensin inte tål att lagras så har man haft sågen eller annat att stå ett år sedan man använt den senast så är det klokt att byta bensin före man alls försöker starta.

Användarvisningsbild

Re: Fukt i bensinen?

Kjell S  
#174912 Kondens och seperation händer då o då i köpesoppa, även Aspen.
Köper numera inte 25l dunkar då risken ökar. Speciellt denna årstid
med temperatur skiftningar. Det kom t.o.m en avskiljare att köpa...

Användarvisningsbild

Re: Fukt i bensinen?

Huskyman  
#175188 Kanske ingen nyhet, men om du skall blanda din egen soppa, använd 98 oktan plus tvåtaktsolja och inte 95 oktan. Med det senare alternativet är risken större för att det blir vatten i bensinen.
Men givetvis skall vi sträva efter minimal miljöpåverkan och använda alkylat. :!:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).