Motorsåg och handhållet

Erfarenhet av Tanaka röjsågar

13 inlägg 18500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
L-A  
#801 Jadu, om du inte kommer på nått bättre får du i lagstiftarens anda skapa monokulturer...

Är de nån som har erfarenhet av Tanakaröjsåg annars? Fundrar lite smått på en sån. De senaste Electroluxarna har både vart dyra o lättsöndriga...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Fredrik  
#807 Hej L-A,

Jag har ingen erfarenhet om Tanaka, men är lite intresserad av vilka typer och vilka fel dina HVA/Jonsered har haft?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
L-A  
#809 Hej där!

Jo mina erfarenheter av röjelectroluxarna är en mindre husqvarna (har tyvärr lite dåligt sifferminne ibland) o den köpte ja för muckarpengar ca 97. Den har jag haft till plantröjning o den har funkat jättebra o gör så fortfarande. Men sen hade jag en större Husq, o på den gick vidvinkeln på efter bara två år. Precis efter garantitiden... Visserligen hade jag kört en hel del grovt med den men inte speciellt många timmar totalt. Då blev det en Jonsare som funkade bra i cirka 25 månader i ungskogsröjning. Men då sprack vidvinkeln istället. Återförsäljarn hävdade att garantitiden hade gått ut med en månad o jag kände mig sugen o testa ett annat märke... Har av andra hört att vidvinkeln är en svag punkt generellt, nån som vet mer.

Är det du annars Fredrik som är skapare av denna sida? Isf får jag säga att det var ett bra initativ! Har nu gått genom trådarna o såg att det var en speciell som dessa frågor kanske funkar bättre i. Flyttar du över eller ska jag skriva nytt där?

Hade de gott/ L-A

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#811 Hej L-A,

Det är tråkigt med grejer som inte håller.
Jag själv använder HVA röjsåg, och den jag har, har snurrat på bra de år den varit igång, men det är mycket som kan spela in också.
Men jag kan förstå om vinkelväxeln är erkänt en svag punkt.
Röjde gräs med sågen i somras och växeln blev skapligt het, detta trots att jag fyllde på fett strax innan!

Annars, ja, det är jag som drog igång denna sida (roligt att du gillar den), och genom detta sitter jag ju på lite extra funktioner :wink: , så jag delade ämnet som du ser.

Hoppas du får fler svar om Tanaka!

Vi hörs, MvH Fredrik

Avatar Fallback
jens  
#834 Tja

Har ingen direkt erfarenhet av Tanaka röjsågar men mina erfarenheter av deras motorsågar e helt okej! tanaka's röjsåg verkar vara otroligt lätt startad oxå.. men där har jag inte så mycket erfarenhet att jämföra med.

God jul på er!

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836 Jag har faktiskt en tanaka röjsåg. Vet inte riktigft vad den heter men den är på 52 kubik (om jag inte minns fel) så den är iaf lite större än en gräsröjare. Visserligen har den några år på nacken, men kan ju berätta vad jag tycker om den sågen.

Motorn är stark och lättstartad, sågen är ganska lätt och ganska bekväm att röja med. Sedan var det väl slut på det positiva. Handtag rigg och vinkelväxel är aldeles för klena på den sågen jag har. Fick kast när jag röjde en gång så vek det handtagen på sågen. Vinkelväxeln går det inte in mycket fett i och den är väldigt klen jämfört med elektrolux sågarna, men det kan ju naturligtv is vara bättre på de nya sågarna.

Misshandlade min såg totalt ett år och hade den ute under snön. När den tinade fram till våren var det bara att pumpa fram lite bensin och choka samt dra två tre drag så startade den. Faktiskt en väldigt bra motor, orkar även om det är grovt, men vad gör sdet när resten är klent?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#854 Min fru har en släkting som servar och säljer hela Tanakas program.
Har aldrig blivit så mycket snack om sågarna eftersom han vet att jag är inbiten HVA användare, men vad man hört i förbifarten så funkar iaf motorsågarna bra och kunderna är nöjda.
Röjsågarna vet jag däremot inte ett smack om!.

Får väl ta ett "infosnack" med honom vad det lider.

Avatar Fallback
L-A  
#860 Tackar för erfarenheterna!

Vi får se frammot senvintern, då blir det nog ett köp. Jag får dela med mig av erfarenheterna så småningom. Om inte annat så såg jag att Dolmarsågarna hade fått bra i ett test nånstans, de kanske nån annan sett å? De ingår tror ja i samma koncern som Tanaka?

Tycker det är kul att det finns lite alternativ. Tror det kan vara bra för konkurensen. Kan berätta att jag satt o prata med en som jobbar med marknadsföring på Electrolux i somras, o jag ledde självklart in samtalet på motorsågar... Men hon hade inte så stort grepp på den koncerndelen, men hon visste iaf att det var ju ganska lönsam divisionsdel. För det är ju mer eller mindre bara E. o Stihl som är verksamma i branchen. Så det är inte så mördande konkurens på säljpriser. O Stihl har ju heller inget intresse att pressa priserna neråt... Så sa hon. O det är väll bara o hålla med...

Har tidigare kan nämnas varit en riktig Husqvarnait, ni vet tom med haft en sån där keps där det står: "inte utan min H!"

Men sån lojalitet tror jag numera mest företagen gynnas av. Så nu är filosofin som gäller mer: "Byt affärspartner mellanåt, oberoende att ni båda är nöjda!"

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#909 Råd & Rön var de som gjorde testen, finna bla i sista nummret av tidningen "Skogen".

Husqvarna var naturligtvis med i topp, men eftersom du söker "alternativa marknadspartner´s" så fick följande bra testresultat,,,,

Dolmar PS 5000

Sthil MS 170

Tanaka mod TCS 3401 hamnade lägre på betygsskalan men fick ändå "godkänt".

Vilken klass som de här sågarna tillhör (fritids-allround-proffs) vet jag inte?, men det kanske ändå kan vara till lite hjälp.

Gott slut och ett gott nytt år allihopa.

Avatar Fallback

Ny Tanaka!

L-A  
#1687 Nu har de blivit en ny Tanaka!

De blev en mkt liten en, tror den hette 250 nånting. Fick ett vad jag tyckte sånt bra pris på min gamla Husqvarna så jag slog till.

Kört ca två tankar o märkt att de blir nog mest plantröjn o trimning. Handtagen åker i sidled direkt när de blir lite större sly :(

Ja ja, man får man betalar för.

Är de nån som erfarenhet av de största skogsröjmodellerna av Tanaka? Klarar de de en ordentlig ungsskogsröjning med hårda tag!

Men hoppas att den större Jonseredarn iaf med nu då Husqvarnaröjhuvud åtm ska klara sommarn ut...

/L-A

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1694 Fyttar handtaget sin possition? :shock:

Har lite erfarenhet av tanaka och måste påstå att jag gillar dem, både såg o röjare...

Avatar Fallback
L-A  
#1699 Ja enkelt förklarat e de infästning kring rundstången som snurrar...

Ska försöka köra en del i plantskogen så får jag göra en bedömning om de blir en storing så småningom!

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1702 Har haft samma problem med min lilla Huskvarna, men då var det alldeles för grov skog. Tills slut gick gängan på ställskruven sönder, och det var bara att köpa nytt fäste.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).