Motorsåg och handhållet

Choken (kallstart reglaget) kostar

14 inlägg 4996 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Choken (kallstart reglaget) kostar

utvecklingsingenjör  
#174801 Hur mycket kan tillverkningskostnaden ligga på Choken?

Jag tänkter på en standard Choke som finns på de flesta motorsågar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174846 Menar du hela systemet med fästen, spjäll etc eller enbart reglage?

Oftast är de integrerade i förgasarhus numera så det är inte lätt att räkna på totala kostnaden om man inte har kontakt med tillverkare o kan få pris utan axel och spjäll.

Menar du bara reglage, är det nog inte många kronor....

Avatar Fallback

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

utvecklingsingenjör  
#174931 Hela systemet, men om du vet vad de brukade kosta innan de blev integrerade så skulle dom siffrorna duga :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174938 De enklare versionerna som användes på Partner 500/5000 och 50 Rancher bla var ju bara en plastbit....

Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174942 Samma på gamla Stihl, bara en plastbit som en enkrona stor ungefär som
sköts framför insuget.
Gissar 50 öre

Avatar Fallback

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

utvecklingsingenjör  
#174945 hmm, undra hur mycket det skilde sig i pris på en såg utan choke och sedan med choke när den var ny, eller de kanske alltid har funnits

   TS
Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

totte  
#174955 Alltså, det låter som du just varit och tagit reda på vad choken kostar som reservdel. Nå, reservdelspriser har inget med tillverkningskotnad att göra.

Kommer att tänka på han som fråga handlarn vad grytan kostar. 125 sa handlarn. Va kostar den utan lock, 120 sa handlarn. Bra för det var locket jag skulle ha.

Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

halvproffs  
#174963 Äh, va f-n det är ju bara tokfrågor du ställer. Förstår inte hur ni ens vill besvara dom eller är jag för ouppfostrad. Skumt är det för det är ju frågor som :ugeek: Kolla dom övriga 2 trådar trollet har skapat.

Avatar Fallback

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

Blivande snickare  
#174969 Han har lika stor rätt som du att lägga ut de frågor han funderar på och vill du inte läsa det han skriver så kan du markera honom som ovän (vilket jag inte rekomenderar!)
Läs inte och om du ändå gör det jomsa inte onödigt i den här tråden, andra tycks ta den på allvar.

mvh. Snickarn

Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174976 Jag tycker nod det är intressant o skulle vilja veta mer. Därav svaren.

Det är mycket mer som ska täckas i reservdels priset än just materialet och tillvelnings kostnad.

Nån ska ligga på grejerna med och det är långt ifrån gratis. Det ska kommas på, utvecklas, tillverkas, lagerföras, skickas hit o dit, säljas.... Allt kostar o alla vill ha lön för det de gör.

Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

halvproffs  
#175004 Det är väl när han inte fick svar på frågan tex hur många träd som låg efter vägarna så att människor och djur blev strandsatta så måste han väl hitta på något annat konstigt. Nä, det finns ingen relevans i det hela tycker jag. Varför vill du veta det ingengören? Kolla med sågtillverkare. Tror det knappast finns nån av oss som kan svara på det.
Klart att han får fråga och då måste ju även jag få ifrågasätta frågan eller hur "snickarn"Vet inte hur man markerar han som ovän och har inte tänkt i dom banorna ens.

MVH Halvproffs.

Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175017 Ska man höfta lite o tittar på den tid det tar o klura ut funktion och vilken timpeng de har som klurar ut det skulle jag gissa på att det går nåt runt 100 000 för en komponent med dess kostnader.
Patent o varuskydd ej inräknat...

Avatar Fallback

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

Blivande snickare  
#175027
halvproffs skrev:Klart att han får fråga och då måste ju även jag få ifrågasätta frågan eller hur "snickarn"

Helt klart, men troll är han ju inte :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Choken (kallstart reglaget) kostar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175041
Mange skrev:Ska man höfta lite o tittar på den tid det tar o klura ut funktion och vilken timpeng de har som klurar ut det skulle jag gissa på att det går nåt runt 100 000 för en komponent med dess kostnader.
Patent o varuskydd ej inräknat...


Det är ju därför kineserna är flitiga med stora kopieringsapparaten, blir billigt att producera när man inte behöver klura ut något själv...

Jag tycker det är märkligt att inte fler komponenter delas mellan olika sågmodeller hos Hva, Stihl och de andra. Tanklock, oljedrev osv, varför inte ha samma på alla (inom det egna märket alltså)?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).