Motorsåg och handhållet

Ny olycka

41 inlägg 21197 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

Johan C  
#175114
Homo abies skrev:Ibland blir man rädd...


Vad är det du blir så rädd för??

obantteg skrev:http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2000_02.aspx

Sida 7. §12.
Sluta gissa.


Utdrag ur AFS:2000:02
"Utbildning
12 § Den som arbetar med en motorkedjesåg eller en röjsåg skall ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Röjaren  
#178979 Är inte så konstigt att det händer olyckor ibland. En firma river en byggnad en bit från firman, två polacker kom och ville köpa ett längre svärd och kedja till sågen. Såg att det inte fanns något bromsband på sågen, påpekade detta för den svenske arbetsledaren när han hämtade sågen senare. Ingen större reaktion från honom när jag påpekade detta. Såg sedan när de stod ute på kanten av taket och sågade, 6-7 meter upp. Ingen skyddsutrustning eller annat som kan liknas vid säkerhet fanns vad jag kunde se.

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

viktor meck  
#179086
Röjaren skrev:Är inte så konstigt att det händer olyckor ibland. En firma river en byggnad en bit från firman, två polacker kom och ville köpa ett längre svärd och kedja till sågen. Såg att det inte fanns något bromsband på sågen, påpekade detta för den svenske arbetsledaren när han hämtade sågen senare. Ingen större reaktion från honom när jag påpekade detta. Såg sedan när de stod ute på kanten av taket och sågade, 6-7 meter upp. Ingen skyddsutrustning eller annat som kan liknas vid säkerhet fanns vad jag kunde se.



vi får inte lämna ut sågar utan fungerande kedjebroms. om det fanns på sågen från fabrik. samma gäller hål i klippaggregat och gräsklippare. måste även finnas klingskydd/trådskydd på. annars lämnar vi inte ut dem för en kunden kommer med det och vi monterar det elr så monterar vi nytt/lagar.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Röjaren  
#179608 Håller med dig, men det känns svårt att vägra lämna ut en maskin som kunden äger. Men man kan ju vägra ta emot den. Jag är ju min egen, men som anställd så får man ju inte hantera en maskin utan godkända skydd. Detta borde gälla även vid reperation, eller har jag fel? Funderat lite över detta om jag skulle anställa en reperatör.

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

viktor meck  
#179614 om man tex ska provköra en motorsåg och såga i en stock så ska man ha skyddsbyxor mm. men om man bara startar upp den och så så har vi handskar, hörselskydd skyddsglasögon och skyddsskor som vi alltid har vid arbete.

Avatar Fallback

Re: Ny olycka

Nonkan  
#179666
viktor meck skrev:om man tex ska provköra en motorsåg och såga i en stock så ska man ha skyddsbyxor mm. men om man bara startar upp den och så så har vi handskar, hörselskydd skyddsglasögon och skyddsskor som vi alltid har vid arbete.


De som provstartar motorsåg ska ha sågskyddsbyxor. Det slarvar vi iofs också med, vilket är jäkligt korkat. Man tänker ju att "det händer inte mig" :oops:

Sågar utan kedjebroms tar vi inte emot.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

viktor meck  
#179681 Ja det är det... Ska se till att fixa ett par byxor :)

De som inte hade det original tar vi inte heller imot. Men om vi märker att bromsen är trasig så ringer vi kunden och säget som det är

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

JörgenO  
#274773 Läskig olycka i Pensylvania men killen hade änglavakt.
http://edition.cnn.com/2014/04/01/us/chainsaw-accident-survivor/
Finns en liten video också som visar röntgenbild med svärd o kedja i halsen.
Han jobbar som arborist.

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

Jeep  
#274778 Ohhh, det var nästan mer än änglavakt.
Vilken läskig röntgenbild.

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279266 Olycka med röjsåg - skadade handen! http://www.atl.nu/lantbruk/man-skadad-av-r-js-g

Kanske dags för obligatoriska sågskyddshandskar vid röjsågskörning, nu när det ändå krävs sågskyddsstövlar/kängor för röjsågskörning?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

halvproffs  
#279271 Verkar vara ännu farligare med4-hjulingar. 3 personer har dött i helgen bla annat en 7årig tjej som skadades allvarligt tidigare. Måste vara vidrig känsla för föräldrarna.

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

anersimyra  
#279272 Garanterat kommer störtbåge och separat körkort bli ett krav på hjulingar framöver.

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

JensSkoog  
#279307
Niking skrev:Olycka med röjsåg - skadade handen! http://www.atl.nu/lantbruk/man-skadad-av-r-js-g

Kanske dags för obligatoriska sågskyddshandskar vid röjsågskörning, nu när det ändå krävs sågskyddsstövlar/kängor för röjsågskörning?
/Niklas

hur fasan klarade han göra det där???

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

anersimyra  
#279313
JensSkoog skrev:
Niking skrev:Olycka med röjsåg - skadade handen! http://www.atl.nu/lantbruk/man-skadad-av-r-js-g

Kanske dags för obligatoriska sågskyddshandskar vid röjsågskörning, nu när det ändå krävs sågskyddsstövlar/kängor för röjsågskörning?
/Niklas

hur fasan klarade han göra det där???
Det är lätt hänt när man stressar i tät röjning och ska dra isär stammar som delats på mitten... :surp: är man tillräckligt lång så når handen klingan.. :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Ny olycka

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279320 När jag gick i skolan påstods det att det var en snubbe som lyckades såga sig i röven med röjsågen, så då borde det ju gå att såga sig i handen med....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).