Motorsåg och handhållet

3/8-kedja på Hva 346xp

19 inlägg 9680 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 3/8-kedja på Hva 346xp

haqvor  
#172968 Ska det vara värt besväret att byta så måste det vara en stor skillnad, det räcker inte med att det blir samma eller lite bättre. Det får nog vara flera som tycker att det blir som en ny såg om man ska lägga någon tid på det. Det är väldigt värdefullt att få veta att kombinationen man har är bra!

Om man ska försöka få till den bästa kombinationen, vilken .325 kedja är "bäst", husqvarnas orginal eller någon annan tlllverkare (Stihl?). Både när det gäller skärhastighet och livslängd.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 3/8-kedja på Hva 346xp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173012 oregon/hva si semichisel kjede er lettare og få skarp enn stihl si semichisel kjede (rmc) men rmc held lengre på skarpheita og tåler litt meir haukenebb noe som eg meiner må til for at kjeda skal bita bra (ein anelse haukenebb) Iverfall har både oregon og sthil forandra støtvinkel på kjedene sine de seinare år, støtvinkelen har blitt mindre.
Dette som eg har skrive her gjeld .325 deling. Gløym carlton kjedene meiner eg iverfall, svært harde i godset og skjærer ikkje noe fortare enn de to øvrige, ein prøvelse å fila.

Avatar Fallback

Re: 3/8-kedja på Hva 346xp

SawTroll  
#173015
haqvor skrev:Ska det vara värt besväret att byta så måste det vara en stor skillnad, det räcker inte med att det blir samma eller lite bättre. Det får nog vara flera som tycker att det blir som en ny såg om man ska lägga någon tid på det. Det är väldigt värdefullt att få veta att kombinationen man har är bra!

Om man ska försöka få till den bästa kombinationen, vilken .325 kedja är "bäst", husqvarnas orginal eller någon annan tlllverkare (Stihl?). Både när det gäller skärhastighet och livslängd.


Jeg liker Oregon 21LP/LPX (H21) bedre enn Stihl 25RSC i .325. Det skjærer litt raskere, og har lengre tenner. Dette er meisel kjeder, ikke halvmeisel.

Avatar Fallback

Re: 3/8-kedja på Hva 346xp

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173099
obantteg skrev:Frågan är hur det skulle bli med square/Atop-filning..

Den kommer inte att orka .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).